A család kedvenc veterán autója ez a Peugeot 404

A Peugeot valaha készült egyik legszebb autója a 404-es, és egy gyönyörűen felújított példányára méltán büszke a magyar tulajdonosa, akinek az életét meghatározza a francia márka iránti rajongása.

1955-ben nem sokkal az után, hogy a Peugeot bemutatta a 403-ast, az akkor még rivális Citroën leleplezte a fantasztikus DS-t, és ennek a modellnek a korszerűsége arra késztette az oroszlános márkát, hogy az akkori szokásaival ellentétben gyorsan reagáljon. Még abban az évben elkezdték az utódmodell, a 404 tervezését.

A Peugeot-nak nem volt gondja a 403 dizájnjával...
...de az ugyanabban az évben bemutatott Citroën DS azonnal elavulttá tette

A Peugeot tulajdonképpen elégedett volt a 403 formatervével, amit a Pininfarina rajzolt számukra, ezért ismét az olasz karosszériaépítő stúdióját bízták meg a dizájn megalkotásával. A gömbölyű elődjéhez képest

elegáns formát szabtak, ami tökéletesen megfelelt a hatvanas évek stílusának,

és a Peugeot a limuzinon kívül kombit, kupét és kabriót is gyártott belőle.

1960. május 9-én Bois de Boulogne-ban mutatták be a sajtónak a 404-est
A limuzinon kívül kombi, kupé, kabrió és még kisteherautó-változata is készült

Az újdonságot 1960 májusában mutatták be a sajtónak, és az újságírók nagyra értékelték a 404 kényelmét és vezethetőségét. Az idők során kiderült, hogy rendkívül tartós, megbízható is lett a konstrukció, amit a franciák tizenöt éven át, egészen 1975-ig gyártottak, de

a világ más tájain a kilencvenes évek elejéig gyártásban maradt.

A képeken látható csodálatos állapotú példány

Pásztor Tamás tekintélyes veteránautó-gyűjteményéből származik.

Tamás élete gyerekkorától az autók, azonbelül is a francia autók körül forgott. A nagyapjának 204-ese volt, édesapja 504-essel járt, és műszaki ember lévén maga szerelte, ezért Tamás amint tudott, beállt mellé segíteni.

Nem csoda, hogy az iskolák elvégzése után Tamás autószerelőként helyezkedett el, majd egészen fiatalon saját vállalkozást indított, és már a kilencvenes évek elején márkakereskedést alapított – ahol természetesen francia autókat forgalmazott –, majd 2006-ban nyitotta meg a Peugeot-szalonját, ezzel vált teljessé a kép.

A veterán autókkal az ezredfordulón kezdett foglalkozni, az első Peugeot-ját 2003-ban vásárolta. Az 1965-ben készült, Ausztriából származó, eredetileg is pont ilyen barna 404 Super De Luxe a mai napig kiváló állapotnak örvend, és a felújítás óta rendszeres használatban van.

„Egy veteránt egyszer kell rendesen felújítani, utána évente elég egy átvizsgálás”

– vallja Tamás.

A Peugeot 404 egy legendásan megbízható, robusztus típus volt, mint a hatvanas-hetvenes évek összes Peugeot-ja. A masszív konstrukciónak köszönhetően kiválóan alkalmas mindennapi használatra, tágas utas- és csomagtere pedig ideális családi autóvá teszi. Tamás még gyermekülés-rögzítési pontokat is szerelt bele, hogy a családjával használhassa. „A gyerekekkel csodálatos élmény ezzel kirándulni. Ahogy vonul, rugózik,

beállok 100 km/h-ra, és a világból ki tudok autózni vele.

Néhány éve a Garda-tóig mentünk vele, csodálatos túra volt” – meséli Tamás, és hozzáteszi: a műhelyben nem véletlenül kapta a Kapitány becenevet a délceg kiállású, finom rugózású szedán.

„Ez a Super De Luxe nevéhez méltóan igazi luxuskivitelnek számított.

Ez annak idején még mást jelentett, mint ma: alapfelszerelésként kínálták például a Marchal kiegészítő reflektorokat. Európában két márkának szállították a csöcsös lámpákat: a Peugeot-nak és a Ferrarinak, így ezeket ma aranyáron lehet csak beszerezni. Az alkatrészellátás egyébként is kényes pont.”

A 404-esből csaknem hárommillió darabot készítettek,

világszerte rendkívül népszerű volt, de éppen ezért senki nem gondolta akkoriban, hogy egykor majd gyűjtői értéke lesz a fennmaradó daraboknak. Az egyetlen szerencse, hogy a 404-est Afrikában és Dél-Amerikában jóval tovább gyártották, mint Európában, illetve a mai napig sokan használják ezeket a matuzsálemeket. Argentínából, Brazíliából tehát sok minden beszerezhető, feltéve, hogy a kereskedő hajlandó Európába szállítani.”

Pásztor Tamás műhelyében évente mintegy száz veterán korú autó fordul meg,

némelyik teljes felújításra érkezik, mások csak az elmaradhatatlan éves gondoskodásért jönnek. Ami saját gyűjteményét illeti, körülbelül két tucat autót számlál: főleg olasz és francia darabok, de egy-egy angol és német különlegesség is áll a garázsban.

A gyűjteményét tudatosan már nem bővíti, hiszen ahogy mondja,

százötven évig kellene élni ahhoz, hogy mindegyiket maximálisan kiélvezhesse.

Ma már csak akkor vesz újabb veterán autót, ha szembe jön vele valami nagy kincs, ami azonban nem jelenti azt, hogy ne volnának különlegességek, amikre kifejezetten vágyik.

„Nagyon szeretnék egy szép 504-es szedánt, a széria kupé tagját egyébként már megszereztem, jelenleg felújítás alatt áll. Nagy vágyam egy 505-ös limuzin és egy 309 GTI. Amit azonban nagyon, de nagyon szeretnék, az egy 104 ZS: ez volt az egyik legelső sportos városi kisautó, egy ütőképes versenyautó-alap, amelyből nagyon kevés készült.

Igazi bakancslistás kincs.”

(Fotók: Peugeot, Getty Images)

Francia múltidézés

A Peugeot is rendszeresen visszatekint a múltjába, nemrég például e-Legend néven egy fantasztikus koncepcióautóval elevenítették fel a legendás 504 Coupét. A francia márkának van is miből merítenie, a történelmének egyik emlékezetes pontja volt, amikor Ari Vatanen a 405 T16-tal meghódította a Pikes Peaket.

peugeot | veterán autó | peugeot 404 | pásztor tamás | francia autó

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom