Close
Ez az egyetlen háború előtti Porsche, és valaki megveheti

Ez az egyetlen háború előtti Porsche, és valaki megveheti

1939-es, tehát tényleg régi. De várjunk csak: tavaly ünnepelte a márka a hetvenedik évfordulóját, nem nehéz visszaszámolni, hogy akkor 1948-ban alapították. Hogy lehet ez a valóban kicsit a 356-os Porschére emlékeztető autó mégis 1939-es?

1939 szeptembere más, szintén német vonatkozású ok miatt került be mindörökre a történelemkönyvekbe, nem azért, mert elmaradt az akkorra tervezett, a német autópálya-hálózat népszerűsítésére, és a KdF-Wagen, vagyis a bogárhátú Volkswagen elődjének megünneplésére kitalált Berlin–Róma autóverseny.

Erre az ezerötszáz kilométeres futamra készült a Typ 64: az állami tulajdonú Volkswagen rendelt három darabot a KdF-Wagen versenyváltozatából attól a Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH mérnöki tervezőirodától, amely a KdF kifejlesztésében is komoly szerepet játszott.

Értelemszerűen jó néhány alkatrészt átvettek a népautóból, a látványosan áramvonalas karosszériát alumíniumból, a világháborús gépekéhez hasonló szegecseléses technikával építették meg a zuffenhauseni utca túloldalán, a Reutter Worksnél. A KdF egyliteres, négyhengeres, léghűtéses boxermotorját 32 lóerősre húzták fel, amely akár 170 km/h is gyorsíthatta a könnyű autót.

A verseny szeptemberre kitűzött időpontja előtt néhány héttel elkészült az első darab a háromból, ám addigra a nemzetiszocialista államot már inkább a hadi járművek érdekelték, nem a motorsportsikerek. Ferdinand Porsche fia, Ferry azonban elkészítette a maradék két darabot is, kellett nekik a tapasztalat, már akkor is sportautógyártásra készültek, a Typ 64 épp kellett a KdF és a majdani Porsche 356 közé. A második autó ’39 decemberére készült el, a harmadik ’40 júniusára, alvázát az első példányból vették át, abból, amellyel a Volkswagen ügyvezető igazgatója időközben balesetet szenvedett.

Ezt a harmadikat Ferdinand és Ferry Porsche is használta családi kocsiként, immár PORSCHE felirattal az orrán – ez az egy Typ 64 vészelte át a háborút. Valószínűleg nem túl jó állapotban, hiszen 1947-ben egy fiatal torinói tehetséget, bizonyos Battista Farinát, becenevén Pinin Farinát bízták meg a restaurálásával.

1949-ben eladták a kocsit az osztrák Otto Mathénak, aki az ötvenes években versenyzett is vele – ő volt az első, aki ezt Porschével tehette –, 1995-ben bekövetkezett haláláig meg is tartotta. Az örökösei viszont nem, így került a bécsi Dr. Thomas Gruber nemzetközi hírű Porsche-szakértőhöz és -rajongóhoz.

Jelenleg a negyedik tulajdonosa akarja eladni az RM Sotheby’s aukciósház közreműködésével idén augusztusban. Az autót megvizsgálta az elismert márkaszakértő, Andy Prill, aki megállapította, hogy a Typ 64 minden fő eleme eredeti, 1939–40-ben készült, és egyszerűen a legfontosabb történelmi Porschének nevezte a kocsit. A típusból a gyári múzeumnak is csak egy másolata van.

Egyelőre nem ismert a kikiáltási ár – biztos, hogy több millió dollárért szerzi majd meg valaki, csak az a kérdés, hogy pontosan hány millióért, meg persze hogy ki.

Van egy jó hírünk.

Megjelent a Roadster magazin első nyomtatott kiadása, amelyben olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szép lett, reméljük, neked is tetszeni fog.

Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazin első számát.

Ez is érdekelhet:

(Forrás: RM Sotheby’s)

Close