Close
Ez az egyetlen háború előtti Porsche, és valaki megveheti

Ez az egyetlen háború előtti Porsche, és valaki megveheti

1939-es, tehát tényleg régi. De várjunk csak: tavaly ünnepelte a márka a hetvenedik évfordulóját, nem nehéz visszaszámolni, hogy akkor 1948-ban alapították. Hogy lehet ez a valóban kicsit a 356-os Porschére emlékeztető autó mégis 1939-es?

1939 szeptembere más, szintén német vonatkozású ok miatt került be mindörökre a történelemkönyvekbe, nem azért, mert elmaradt az akkorra tervezett, a német autópálya-hálózat népszerűsítésére, és a KdF-Wagen, vagyis a bogárhátú Volkswagen elődjének megünneplésére kitalált Berlin–Róma autóverseny.

Erre az ezerötszáz kilométeres futamra készült a Typ 64: az állami tulajdonú Volkswagen rendelt három darabot a KdF-Wagen versenyváltozatából attól a Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH mérnöki tervezőirodától, amely a KdF kifejlesztésében is komoly szerepet játszott.

Értelemszerűen jó néhány alkatrészt átvettek a népautóból, a látványosan áramvonalas karosszériát alumíniumból, a világháborús gépekéhez hasonló szegecseléses technikával építették meg a zuffenhauseni utca túloldalán, a Reutter Worksnél. A KdF egyliteres, négyhengeres, léghűtéses boxermotorját 32 lóerősre húzták fel, amely akár 170 km/h is gyorsíthatta a könnyű autót.

A verseny szeptemberre kitűzött időpontja előtt néhány héttel elkészült az első darab a háromból, ám addigra a nemzetiszocialista államot már inkább a hadi járművek érdekelték, nem a motorsportsikerek. Ferdinand Porsche fia, Ferry azonban elkészítette a maradék két darabot is, kellett nekik a tapasztalat, már akkor is sportautógyártásra készültek, a Typ 64 épp kellett a KdF és a majdani Porsche 356 közé. A második autó ’39 decemberére készült el, a harmadik ’40 júniusára, alvázát az első példányból vették át, abból, amellyel a Volkswagen ügyvezető igazgatója időközben balesetet szenvedett.

Ezt a harmadikat Ferdinand és Ferry Porsche is használta családi kocsiként, immár PORSCHE felirattal az orrán – ez az egy Typ 64 vészelte át a háborút. Valószínűleg nem túl jó állapotban, hiszen 1947-ben egy fiatal torinói tehetséget, bizonyos Battista Farinát, becenevén Pinin Farinát bízták meg a restaurálásával.

1949-ben eladták a kocsit az osztrák Otto Mathénak, aki az ötvenes években versenyzett is vele – ő volt az első, aki ezt Porschével tehette –, 1995-ben bekövetkezett haláláig meg is tartotta. Az örökösei viszont nem, így került a bécsi Dr. Thomas Gruber nemzetközi hírű Porsche-szakértőhöz és -rajongóhoz.

Jelenleg a negyedik tulajdonosa akarja eladni az RM Sotheby’s aukciósház közreműködésével idén augusztusban. Az autót megvizsgálta az elismert márkaszakértő, Andy Prill, aki megállapította, hogy a Typ 64 minden fő eleme eredeti, 1939–40-ben készült, és egyszerűen a legfontosabb történelmi Porschének nevezte a kocsit. A típusból a gyári múzeumnak is csak egy másolata van.

Egyelőre nem ismert a kikiáltási ár – biztos, hogy több millió dollárért szerzi majd meg valaki, csak az a kérdés, hogy pontosan hány millióért, meg persze hogy ki.

Ez is érdekelhet:

(Forrás: RM Sotheby’s)

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom