Három pazar helyet találtunk Prágában, ahol a hús az úr

Coach-ok, sikeres emberek tucatjai, sőt, még a Dalai láma is azt mondja, minden évben utazzunk el egy olyan helyre, ahol még soha nem jártunk. Új helyeket felfedezni tényleg inspiráló, de ha csak az a cél, hogy lássuk és érezzük, mi zajlik a világban, bőven elég, ha minden évben kiugrunk a közeli Prágába. Mert a cseh főváros zizeg, szépül, fejlődik – gasztronómiai szempontból pedig mérföldekkel előttünk jár.

És mindezt úgy merjük bátran leírni, hogy itthon, különösen Budapesten hatalmas változáson ment és megy át a gasztro-kultúra. Belsőépítészeti szemmel is világszínvonalú helyek nyílnak, remek magyar séfeket nevelnek ki a menő hazai és külföldi éttermek konyhái. Talán egy valami hiánycikk: az egyszerre minőségi és elérhető árú alapanyag, a minőségi hús,  zöldség és gyümölcs, a jó sajt és kenyér.

Ahogy néhány nappal ezelőtt Prága utcáit szeltük, nem tudtunk rossz étterembe vagy kocsmába nyúlni, és még éjfél után is hatalmas élet volt az utcákon, persze, nem az a Gozsdu-udvar féle...

Hosszan tudnánk sorolni a főváros rövid látogatásunk alatt szerzett pirospontjait, de most inkább csak minden utazás központi kérdésére, a jó kajákra koncentrálunk.

Naše maso

Néhány hónapja még azt írtuk egy videós cikkünkben, hogy "ha a prágai Dlouhá utca közelében járunk, mindenképpen felkeressük őket". Hát, most felkerestük!

Csehországban a hentes szakmát hiába érte el a generációváltás, még ma is az egyik legkomolyabb mesterség. 2014-ben pedig Prága érkezett igazi mérföldkőhöz hús fronton. Az édesapjától külön utakon folytató hentes, Frantisek Ksana megnyitotta a Naše maso (magyarul annyit jelent, "A mi húsunk") hentesüzletet a Dlouha utca egyik épületének árkádja alatt.

Azóta a Naše maso gigantikus sikersztori nem csak Prágában, de egész Csehországban, és lassan mondhatjuk, az egész világon. A tulajdonos – aki még ma is leginkább pilóta szeretne lenni, mint egykor nagyapja – szíve-lelke benne van a picike üzletben, a húsról lesüt, hogy egészséges, tiszta, minőségi, tápláló. Az organikus és fenntartható cseh gazdaságokból származó alapanyagot ott, a hentesüzletben dolgozzák fel, és nyersen, szalámik és sonkák formájában, vagy akár helyben sütve is kérhetjük.

Egy kicsit sem túlzunk, ha azt mondjuk, még életünkben nem ettünk olyan ízes, szaftos húst, mint a Naše masoban, legyen szó akár az üzlet saját kolbászáról, egy hatalmas T-Bone-ról vagy a marhatatárról, amihez alig használnak fűszert, mégis tökéletes.

A helyben fogyasztott ételekhez magunknak csapolhatunk sört a falnál, vagy kérhetünk a ház két borából. Nincs túlbonyolítva, a fókusz egyértelműen a húson van.

Látszólag a helyiek is rajonganak érte: sokan csak beszaladnak, és máris teli szatyrokkal távoznak, a picike üzlet tízpercenként totálisan megtelik, majd kiürül, aztán kezdődik minden elölről.

A régi recepteket használó modern hentesbolt tipikusan az a hely, ahonnan ha otthonra szeretnél vinni pár szelet húst, tuti, hogy két hatalmas zacskóval távozol, ha pedig meg akarsz kóstolni egy-egy fogást, csak még kiváncsibb leszel, milyen a többi.

Ja, és mielőtt elfelejtenénk, a frissen sült kenyér és a remek delikát cuccok is mennyeiek – az egész úgy ahogy van, kötelező prágai program.

Kantýna

Ahogy nézegetjük, mi legyen a húsimádó társaság következő töltőállomása, megakad a szemünk a Kantýnan, azaz az étkezdén. A képek alapján a hely egyszerre puritán és extravagáns: a közel tíz méter hosszú márvány asztal fölött minimalista dizájnlámpa figyel, a falon freskók, a rendszer pedig tényleg a régi menzákra emlékeztet.

A bejáratnál ugyanis csak egy pici, könyvjelző méretű lapot kapunk, rajta az egyes ételkategóriákkal, rajzolt söröskorsókkal és borospoharakkal. Bármit, amit kérünk, rákerül a kártyára, és távozáskor a kasszához állva ez alapján fizethetünk. A rendszer egyszerű, nincs fél órás várakozás a pincérre, hogy fizethessünk, nincs apró számolgatás, ha véletlen kérünk még egy sört.

A bejárat mellett mindjárt méretes húspult fogad minket – meglepő módon a Naše maso neve is feltűnik, bár azon se csodálkoznánk, ha minden húst onnan szerezne be az étterem, a minőségből ítélve.

A pultnál csak óvatosan a heves kézmozdulatokkal – ha valamire rámutatunk, néhány pillanat múlva már a grillen vagy a serpenyőben serceg. A rendelés után gigantikus velős csontot kapunk, rajta a rendelés számával, hogy könnyen megtaláljanak, ha kész a bélszín, a ribeye vagy a gyönyörű hasaalja.

Pár lépéssel beljebb impozáns borsorról választhatunk, a helyi pinot gris-től a francia champagne-on át egészen a német rajnaiig bármit. Ugyanígy sörből is fél tucat opciót kínálnak a pultnál.

Ha végeztünk a rendelésekkel, a menzai étezőkre tökéletesen hasonlító, mégis extra dizájn megoldásokkal feldobott részben foglalhatunk helyet.

A carpaccio és a tatár itt is gondolkodás nélküli iksz a rendelő papírkán – ráadásul utóbbit kérhetjük érlelt marhahúsból is. De igazából nem sikerült olyan fogást választanunk, ami ne lett volna letaglózóan finom, friss, ízes.

A legüdítőbb pedig azt látni, hogy elképesztő kreatív energiával létrehoztak egy helyet, ahol nem a zártszelvény lábakon álló faasztalok, és az Edison-izzók fogadnak egy közepes éttermi koncepcióval, hanem egy totális őrület, egy mátrixon kívüli katartikus élmény.

Lokal

Ha úgy szeretnénk eltölteni egy prágai estét, hogy közben autentikus, cseh fogásokat kóstolunk, a Lokálnál aligha találunk jobb helyet. Mert sok helyen találunk a városban házias, cseh ételeket, de kevés étterem mondhatja el magáról, hogy a cseh konyha legismertebb fogásait old school ízekkel, mégis modern formában, csúcsminőségű alapanyagokból készíti, mesterséges összetevők, felesleges adalékok nélkül.

A Prágában négy helyen is megtalálható lánc saját magát "őszinteként" aposztrofálja, nem akar olcsó vagy gyors lenni, csak magas minőségű, és ízig-vérig cseh.

Az étlapon minden nap frissülő napi menüt találunk, valamint esti és éjszakai menüt találunk, olyan fogásokkal, mint a prágai sonka, a marinált hasaalja, különböző kolbászok, vagy épp a magyar (!!) gulyás, amit magyar éttermeket megszégyenítően készítenek.

A jó hír, hogy a vegáknak is minden nap készülnek valamivel, úgyhogy egy nagyobb társaságban is szinte biztos mindenki talál magának kedvencet.

A hangsúly itt is tényleg a minőségen van, a hús fenomenális, bármelyik fogást is rendeljük, a fűszerezés pont megfelelő, a belső terek egyszerűek, de a pult alá beépített hatalmas sörtartályokkal pont megkapjuk abban is a kellő extrát.

Hosszasan tudnánk még sorolni az elsőosztályú helyeket Prágában, a nordic reggelizőtől az újhullámos hipszterkávézókig, még úgy is, hogy csak néhány napot töltöttünk ott. Nincs mese, vissza kell menni. Újra és újra.

Bisztrót nyitott a balatoni hentes, akinél órákat hajlandóak várni a vásárlók

A sült pörc eddig is bárkit függővé tett, de most már mennyei burgert, grillhúsokat és saját fűszerezésű kolbászokat is kóstolhatunk.