Egyre több példát látni arra, hogy hackelés miatt téves navigációs adatokat kapnak a pilóták a digitális eszközökön keresztül.
Ezért az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) arra kéri a pilótákat, hogy kísérjék szoros figyelemmel a berendezéseik működését, és ha szükséges, váltsanak a digitálisról analóg navigációra.
Az Airbus repülési adatfigyelő rendszere szerint 2022-ben nagyon megszaporodtak a navigációs műholdak leállása miatti incidensek. Az említett évben összesen 49 605 ilyen eset történt, szemben az előző évi 10 843-mal.
A zavarok veszélyt jelentenek a polgári repülésre, és a légiforgalmi irányítók munkáját is megnehezítik.
Az FAA külön felhívja a pilóták figyelmét az ütközésveszély jelzésével kapcsolatos hibás adatokra. Előfordulhat, hogy a pilóta tévesen azt hiszi, hogy túl közel került egy másik objektumhoz, de az ellenkezője is problémát okozhat, ha a távolságot nagyobbnak hiszi, mint amekkora az valójában. A téves adatok miatt előfordulhat, hogy a gép letér az útvonaláról, emiatt több üzemanyagra van szüksége vagy idegen légtérbe téved.
A helyzet komolyságát mutatja, hogy az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség nemrég workshopot is tartott a témában. A francia Safran légitársaság szerint míg néhány évvel ezelőttig egy adateltérítéshez ötvenezer és ötszázezer dollár közötti árú, csúcstechnológiájú berendezésekre volt szükség, ma már egy alacsony szintű technikai felszereléssel és egy nyílt forráskódú szoftverrel szinte bárki képes lehet akár száz dollárból is megzavarni a navigációs rendszert.
A repüléstől ugyanakkor továbbra sem kell félni, hiszen hiába nőtt meg a hackelések száma, nem történt több utasszállító-baleset 2022-ben. Ha mégis szoronganánk, érdemes megfogadnunk a pilóták tanácsait.
(Forrás: Travelpulse, képek: Getty Images)
digitális | biztonság | hack | pilóta | pilóták
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!