A legtöbb utas általában az ablakos vagy a folyosó melletti ülést részesíti előnyben a repülőn (mert hát viszonylag kevesen vágynak a középsőre), de elgondolkodtál már azon, hogy a gép melyik oldalán ülj?
Mielőtt megnyitnánk ezt a vitát, tisztázzunk egy dolgot:
nincs olyan, hogy az egyik oldal biztonságosabb, mint a másik.
Azonban számos oka lehet annak, hogy a rutinosak kifejezetten a jobb vagy a bal oldalt választják. Néhány gyakori utazó nyilatkozik az alábbiakban arról, melyik oldalt részesítik előnyben, plusz adnak néhány tanácsot is, mit ajánlott figyelembe venni, amikor kiválasztjuk a helyet a fedélzeten.
Lehetséges kilátások
Ha az ablakos ülésre voksolsz, érdemes ellenőrizni a várható repülési útvonalat, mielőtt oldalt választasz. „Nagyon szeretem az ablak melletti helyet, és általában megpróbálom megjósolni, hogy a logikus repülési útvonal alapján melyik oldalról lesz jobb a kilátás” – mondja Richard Campbell, a 10Adventures utazási platform alapítója. „Még mindig emlékszem a majdnem 25 évvel ezelőtti első külföldi repülőutamra. A londoni Heathrow-ra repültem, és a gép jobb oldalán ültem, majd a Temzére és London belvárosára láttam rá fentről, miközben a város felett köröztünk. Micsoda kezdés volt!”
Catherine Heald ázsiai utazási szakértő, a Remote Lands társalapítója és vezérigazgatója ugyancsak a kilátást preferálja. „Amikor például a nepáli fővárosból, Katmanduból a bhutáni Paróba repülnek, az utasok inkább a jobb oldalon akarnak ülni, ahonnan a legjobb kilátás nyílik a Mount Everestre” – jegyzi meg.
Nem szabad elfelejteni, hogy bármennyi kutatást is végzünk előtte, előfordulhat, hogy a járatnak más tervei vannak. „Bár igyekszem ablakos helyet foglalni a kilátás miatt, nehéz megjósolni, hogy tényleg jó lesz-e” – mondja Campbell. „A repülési útvonalak változnak, az időjárás is beköszönthet, és ami a térképen jól néz ki, az sok ezer méter magasból már nem biztos, hogy lenyűgöző lesz.”
Mi történik az égen?
Persze nem csupán a kilátás lehet a középpontban. „Ha sarkvidéki útvonalon repülök, igyekszem a gépnek azon az oldalán helyet foglalni, amelyik észak felé néz alkonyat idején, hátha megpillantom a sarki fényt” – mondja Matthew Cappucci légkörkutató.
Ha viszont napközben utazik, már más a legfontosabb szempont. „Mivel nem szeretem, ha a szemembe süt nap, igyekszem az ellenkező oldalon ülni” – mondja Cappucci. „A napsütötte oldalon repülni azt is jelenti, hogy a gép érezhetően melegebb felén ülök.”
Alvási preferenciák
Hajlamos vagy jobbra vagy balra dőlni, amikor elszundítasz a repülőn? „A repülőgép jobb oldalát, és az ablak melletti ülést részesítem előnyben, ha turistaosztályra foglalok. Szeretek kinézni az ablakon, de ami még ennél is fontosabb, hajlamos vagyok jobbra dőlni, ha elalszom, különösen a hosszú távú járatokon” – mondja Dominika Dryjski, a TravMedia operatív igazgatója.
Jobbkezes vagy balkezes?
Ha azt tervezed, hogy dolgozol a repülőút alatt, vedd figyelembe a domináns kezed. „Jobbkezesként inkább a repülőgép bal oldalán, a folyosói ülésen ülök, mivel így könnyebben tudok dolgozni a laptopon, ha munkám van” – mondja John Lyotier, a TravelAI vezérigazgatója és társalapítója.
Az utasok számára az ülés kiválasztásánál jó néhány egyéb tényező is fontosabbnak tűnhet, mint az, hogy melyik oldalon üljenek. „Nekem az a lényeg, hogy a repülőgép eleje felé és a mosdóktól távolabb foglaljak le egy folyosói ülést, mivel úgy kisebb a forgalom meg a zaj, és a nem kívánt szagok is elkerülnek” – zárja Andy Palacios, az App in the Air utazási apptól.
Rutinos utazók már szinte biztosan éreztek jatleg-et, azaz a hirtelen másik időzónába repülésből adódó zavart. A jelenség ellen sokféleképp küzdhetünk, most egy alvásszakértő összeszedte a leghatékonyabb „fegyvereket”.
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)
repülés | jobb | foglalás | utazás | érdemes
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!