Több légitársaság járatain is problémát okozott az elmúlt hónapokban a turbulencia, a Qatar Airways, az Air Europa és a Singapore Airlines utasai közül több tucatnyit kellett kórházba szállítani a repülési magasság hirtelen változásai miatt, a szingapúri gépen egy utas meg is halt. De melyek a legturbulensebb járatok, és mit tehetünk a jelenség ellen?
A turbulencia egyáltalán nem új jelenség: a légáramlás hirtelen megváltozásakor rángatni kezd a gép, de a felszálló meleg levegő, illetve a gép szárnyán fellépő súrlódási turbulencia is okozhat hasonló jelenséget. Elvileg ezzel nincs semmi probléma:
egy modern utasszállító kibírja, hogy akár 30 métert emelkedjen vagy süllyedjen rövid idő alatt.
Tehát turbulencia miatt eddig még egy gép sem zuhant le, és bár a Singapore Airlines utasa közvetett okból, szívinfarktus miatt halt meg, azért balesetek bőven vannak, a turbulencia koránt sem veszélytelen.
Olykor más szokatlan jelenséget is előidéz a turbulencia: februárban két utasszállító gépet is hangsebesség fölé lökött, a Virgin Atlantic és a United Airlines gépe is 1287 kilométer/órás sebességgel repült, miután a szél sebessége az Atlanti-óceán felett elérte a 426 km/órát. Egy hónappal korábban a China Airlines járata suhant 1329 km/órával a Csendes-óceán felett.
Tény, a klímaváltozással és az egyre több hosszú távú repülőúttal jelentősen megnőtt a turbulenciába kerülő gépek száma. Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági szervezete (National Transportation Safety Board) szerint az elmúlt évek leggyakoribb légi balesettípusa a turbulenciával kapcsolatos baleseteké, noha a fejlett monitoring rendszerek segítségével a pilóták hatékonyabban tudják elkerülni ezeket a helyzeteket.
Egyes szakértők szerint tanácsos a teljes út során bekapcsolt biztonsági övvel utazni, tehát akkor is, amikor nem világít az övek becsatolására figyelmeztető ikon.
És mivel nem egyformán érinti a turbulencia a különböző viszonylatokat, vannak olyanok, ahol ezt a tanácsot tényleg meg kell fogadni.
A turbulencia-előrejelzéssel foglalkozó Turbli a saját történeti adatbázisa alapján összeszedte a nagyvilág, illetve az egyes kontinensek tíz legturbulensebb légi útvonalát. Összesen 150 ezer utat elemeztek, közülük a 2023 decemberében még elérhető járatokat vették figyelembe. A turbulencia mértékegysége az Eddy Dissipation Rate (EDR), ami 0-20-ig enyhének, 20-40-ig közepesnek, 40-60-ig súlyosnak, 60-80-ig extrémnek számít. Az egyes útvonalakon mért EDR-értékek átlagolásával jön ki az adott járat EDR-pontszáma.
Globálisan itt okozza a legtöbb zűrt a turbulencia:
- Santiago, Chile – Santa Cruz, Bolívia (1905 km), 17,568 EDR-átlag
- Almaty, Kazahsztán – Bishkek, Kirgizisztán (210), 17,457
- Lancsu, Kína – Csengtu, Kína (661), 16,75
- Aicsi, Japán – Szendai, Japán (517), 16,579
- Milánó, Olaszország – Genf, Svájc (214), 16,398
- Lancsu, Kína – Hszianjang, Kína (519), 16,337
- Oszaka, Japán – Szendai, Japán (655), 16,307
- Hszianjang, Kína – Csengtu, Kína (624), 16,25
- Hszianjang, Kína – Csongking, Kína ( 561), 16,041
- Milánó, Olaszország – Zürich, Svájc (203), 16,016
Ez pedig az európai top tíz:
- Milánó - Genf (214), 16,398
- Milánó - Zürich (203), 16,016
- Genf - Zürich (230), 14,964
- Marseille - Zürich (517), 13,987
- Zgornji Brnik - Zürich (471), 13,878
- Nizza - Basel (438), 13,876
- Nizza - Zürich (434), 13,76
- Jereván - Tbiliszi (175), 13,758
- Basel - Velence (437), 13,713
- Frankfurt am Main - Caselle Torinese (541), 13,653
Ugyanakkor Patrick Smith pilóta, az Askthepilot blog szerzője „butaságnak” nevezte a hasonló listákat, mert „tízből kilenc repülés ezeken az utakon zökkenőmentes, és rutin repülés”.
Szerencsére arra is vannak tippek, hogy mit tehetünk, ha szorongunk a turbulencia miatt, például hogyan válasszunk ülést, ha a lehető legkevésbé akarjuk érezni a hatását.
(Forrás: Bloomberg, AFAR, Trubli, fotó: GettyImages)
repülőút | turbulencia | repülőgép | utazás | repülő
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!