Ezeken a repülőutakon a leggyakoribb a turbulencia

Több légitársaság járatain is problémát okozott az elmúlt hónapokban a turbulencia, a Qatar Airways, az Air Europa és a Singapore Airlines utasai közül több tucatnyit kellett kórházba szállítani a repülési magasság hirtelen változásai miatt, a szingapúri gépen egy utas meg is halt. De melyek a legturbulensebb járatok, és mit tehetünk a jelenség ellen?

A turbulencia egyáltalán nem új jelenség: a légáramlás hirtelen megváltozásakor rángatni kezd a gép, de a felszálló meleg levegő, illetve a gép szárnyán fellépő súrlódási turbulencia is okozhat hasonló jelenséget. Elvileg ezzel nincs semmi probléma:

egy modern utasszállító kibírja, hogy akár 30 métert emelkedjen vagy süllyedjen rövid idő alatt.

Tehát turbulencia miatt eddig még egy gép sem zuhant le, és bár a Singapore Airlines utasa közvetett okból, szívinfarktus miatt halt meg, azért balesetek bőven vannak, a turbulencia koránt sem veszélytelen.

Olykor más szokatlan jelenséget is előidéz a turbulencia: februárban két utasszállító gépet is hangsebesség fölé lökött, a Virgin Atlantic és a United Airlines gépe is 1287 kilométer/órás sebességgel repült, miután a szél sebessége az Atlanti-óceán felett elérte a 426 km/órát. Egy hónappal korábban a China Airlines járata suhant 1329 km/órával a Csendes-óceán felett.

Tény, a klímaváltozással és az egyre több hosszú távú repülőúttal jelentősen megnőtt a turbulenciába kerülő gépek száma. Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági szervezete (National Transportation Safety Board) szerint az elmúlt évek leggyakoribb légi balesettípusa a turbulenciával kapcsolatos baleseteké, noha a fejlett monitoring rendszerek segítségével a pilóták hatékonyabban tudják elkerülni ezeket a helyzeteket.

Egyes szakértők szerint tanácsos a teljes út során bekapcsolt biztonsági övvel utazni, tehát akkor is, amikor nem világít az övek becsatolására figyelmeztető ikon.

És mivel nem egyformán érinti a turbulencia a különböző viszonylatokat, vannak olyanok, ahol ezt a tanácsot tényleg meg kell fogadni.

A turbulencia-előrejelzéssel foglalkozó Turbli a saját történeti adatbázisa alapján összeszedte a nagyvilág, illetve az egyes kontinensek tíz legturbulensebb légi útvonalát. Összesen 150 ezer utat elemeztek, közülük a 2023 decemberében még elérhető járatokat vették figyelembe. A turbulencia mértékegysége az Eddy Dissipation Rate (EDR), ami 0-20-ig enyhének, 20-40-ig közepesnek, 40-60-ig súlyosnak, 60-80-ig extrémnek számít. Az egyes útvonalakon mért EDR-értékek átlagolásával jön ki az adott járat EDR-pontszáma.

Globálisan itt okozza a legtöbb zűrt a turbulencia:

  1. Santiago, Chile – Santa Cruz, Bolívia (1905 km), 17,568 EDR-átlag
  2. Almaty, Kazahsztán – Bishkek, Kirgizisztán (210), 17,457
  3. Lancsu, Kína – Csengtu, Kína (661), 16,75
  4. Aicsi, Japán – Szendai, Japán (517), 16,579
  5. Milánó, Olaszország – Genf, Svájc (214), 16,398
  6. Lancsu, Kína – Hszianjang, Kína (519), 16,337
  7. Oszaka, Japán – Szendai, Japán (655), 16,307
  8. Hszianjang, Kína – Csengtu, Kína (624), 16,25
  9. Hszianjang, Kína – Csongking, Kína ( 561), 16,041
  10. Milánó, Olaszország – Zürich, Svájc (203), 16,016

Ez pedig az európai top tíz:

  1. Milánó - Genf (214), 16,398
  2. Milánó - Zürich (203), 16,016
  3. Genf - Zürich (230), 14,964
  4. Marseille - Zürich (517), 13,987
  5. Zgornji Brnik - Zürich (471), 13,878
  6. Nizza - Basel (438), 13,876
  7. Nizza - Zürich (434), 13,76
  8. Jereván - Tbiliszi (175), 13,758
  9. Basel - Velence (437), 13,713
  10. Frankfurt am Main - Caselle Torinese (541), 13,653

Ugyanakkor Patrick Smith pilóta, az Askthepilot blog szerzője „butaságnak” nevezte a hasonló listákat, mert „tízből kilenc repülés ezeken az utakon zökkenőmentes, és rutin repülés”.

Szerencsére arra is vannak tippek, hogy mit tehetünk, ha szorongunk a turbulencia miatt, például hogyan válasszunk ülést, ha a lehető legkevésbé akarjuk érezni a hatását.

(Forrás: Bloomberg, AFAR, Trubli, fotó: GettyImages)

turbulencia | repülő | utazás | repülőgép | repülőút

FOLYTASD EZZEL

Hat fantasztikus hely Horvátországban, amit ősszel meg kell nézni

Mobiladatokból derül ki, hol mennyit nyaralnak a magyarok

Rendeld meg a Roadster magazin 16. számát!

Itt van a nyár, ami már önmagában remek hír, de azzal tudjuk fokozni a hangulatot, hogy a napokban megjelenik a Roadster magazin legújabb száma is. Mit találunk benne? Ellátogatunk az Azori-szigetekre, Dubajba és megnézzük Isztambul egyik legenergikusabb kerületét, Beyoğlut. Találkozunk a világhírű brit dizájnerrel, Tom Dixonnal, kifaggatjuk az ikonikus fotós, Slim Aarons hagyatékát őrző Getty Images igazgatóját, és Bott Frigyes meghívására Európa legjobb sommelier-jeivel végigkóstoljuk a régió legérdekesebb furmintjait. Elmerülünk a független kiadású zine-ek színes és hangos világába, meglátogatjuk a Tisza Cipő főhadiszállását, megtapintjuk, mit tudnak az ukrán-Kárpátokból érkező kéziszövésű szőnyegek, egy MV Agusta nyergében pedig végigmotorozzuk Szardínia vadregényes hegyeit. Ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá! A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom