Több légitársaság járatain is problémát okozott az elmúlt hónapokban a turbulencia, a Qatar Airways, az Air Europa és a Singapore Airlines utasai közül több tucatnyit kellett kórházba szállítani a repülési magasság hirtelen változásai miatt, a szingapúri gépen egy utas meg is halt. De melyek a legturbulensebb járatok, és mit tehetünk a jelenség ellen?
A turbulencia egyáltalán nem új jelenség: a légáramlás hirtelen megváltozásakor rángatni kezd a gép, de a felszálló meleg levegő, illetve a gép szárnyán fellépő súrlódási turbulencia is okozhat hasonló jelenséget. Elvileg ezzel nincs semmi probléma:
egy modern utasszállító kibírja, hogy akár 30 métert emelkedjen vagy süllyedjen rövid idő alatt.
Tehát turbulencia miatt eddig még egy gép sem zuhant le, és bár a Singapore Airlines utasa közvetett okból, szívinfarktus miatt halt meg, azért balesetek bőven vannak, a turbulencia koránt sem veszélytelen.
Olykor más szokatlan jelenséget is előidéz a turbulencia: februárban két utasszállító gépet is hangsebesség fölé lökött, a Virgin Atlantic és a United Airlines gépe is 1287 kilométer/órás sebességgel repült, miután a szél sebessége az Atlanti-óceán felett elérte a 426 km/órát. Egy hónappal korábban a China Airlines járata suhant 1329 km/órával a Csendes-óceán felett.
Tény, a klímaváltozással és az egyre több hosszú távú repülőúttal jelentősen megnőtt a turbulenciába kerülő gépek száma. Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági szervezete (National Transportation Safety Board) szerint az elmúlt évek leggyakoribb légi balesettípusa a turbulenciával kapcsolatos baleseteké, noha a fejlett monitoring rendszerek segítségével a pilóták hatékonyabban tudják elkerülni ezeket a helyzeteket.
Egyes szakértők szerint tanácsos a teljes út során bekapcsolt biztonsági övvel utazni, tehát akkor is, amikor nem világít az övek becsatolására figyelmeztető ikon.
És mivel nem egyformán érinti a turbulencia a különböző viszonylatokat, vannak olyanok, ahol ezt a tanácsot tényleg meg kell fogadni.
A turbulencia-előrejelzéssel foglalkozó Turbli a saját történeti adatbázisa alapján összeszedte a nagyvilág, illetve az egyes kontinensek tíz legturbulensebb légi útvonalát. Összesen 150 ezer utat elemeztek, közülük a 2023 decemberében még elérhető járatokat vették figyelembe. A turbulencia mértékegysége az Eddy Dissipation Rate (EDR), ami 0-20-ig enyhének, 20-40-ig közepesnek, 40-60-ig súlyosnak, 60-80-ig extrémnek számít. Az egyes útvonalakon mért EDR-értékek átlagolásával jön ki az adott járat EDR-pontszáma.
Globálisan itt okozza a legtöbb zűrt a turbulencia:
- Santiago, Chile – Santa Cruz, Bolívia (1905 km), 17,568 EDR-átlag
- Almaty, Kazahsztán – Bishkek, Kirgizisztán (210), 17,457
- Lancsu, Kína – Csengtu, Kína (661), 16,75
- Aicsi, Japán – Szendai, Japán (517), 16,579
- Milánó, Olaszország – Genf, Svájc (214), 16,398
- Lancsu, Kína – Hszianjang, Kína (519), 16,337
- Oszaka, Japán – Szendai, Japán (655), 16,307
- Hszianjang, Kína – Csengtu, Kína (624), 16,25
- Hszianjang, Kína – Csongking, Kína ( 561), 16,041
- Milánó, Olaszország – Zürich, Svájc (203), 16,016
Ez pedig az európai top tíz:
- Milánó - Genf (214), 16,398
- Milánó - Zürich (203), 16,016
- Genf - Zürich (230), 14,964
- Marseille - Zürich (517), 13,987
- Zgornji Brnik - Zürich (471), 13,878
- Nizza - Basel (438), 13,876
- Nizza - Zürich (434), 13,76
- Jereván - Tbiliszi (175), 13,758
- Basel - Velence (437), 13,713
- Frankfurt am Main - Caselle Torinese (541), 13,653
Ugyanakkor Patrick Smith pilóta, az Askthepilot blog szerzője „butaságnak” nevezte a hasonló listákat, mert „tízből kilenc repülés ezeken az utakon zökkenőmentes, és rutin repülés”.
Szerencsére arra is vannak tippek, hogy mit tehetünk, ha szorongunk a turbulencia miatt, például hogyan válasszunk ülést, ha a lehető legkevésbé akarjuk érezni a hatását.
(Forrás: Bloomberg, AFAR, Trubli, fotó: GettyImages)
repülőgép | turbulencia | utazás | repülőút | repülő
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!