Csúcsra jár a légi közlekedés Európában: nem elég a tomboló nyár, erre még rátesz egy lapáttal a számtalan ország számtalan szurkolóját megmozgató németországi foci-Eb, és közeledik az egész világot megmozgató párizsi olimpia is. Sok a késés, a járattörlés, akadozás – de mit lehet tenni ezek ellen?
Nem kell túl sokat magyarázni az európai légi közlekedés viszontagságos napjait: az egyébként is sűrű nyarat giga sportesemények sűrítik tovább, egyes járatokon akár ötszöröse is lehet a forgalom az év nyugodtabb időszakaihoz képest. A probléma budapesti járatokat is érint, egy ilyen csúcsra járatott rendszerben pedig magától értetődően óriási kavarodást (és dominó-hatást) okoz már egy kis probléma is – elég csak a hatalmas nyári viharokra gondolni, de akár egészen szokatlan okokból is késhet egy repülő.
Kérdés: mit tehet ilyenkor az utas?
Kezdjük talán a legegyszerűbbel, amikor eleve késés van a budapesti reptéren. A Budapest Airport számára ebben a helyzetben különösen fontos, hogy az utasairól megfelelően gondoskodjon, ezért számos intézkedést hoztak kezdve egy-egy dedikált várakozóterület kijelölésével a 2A és 2B terminálokon.
Itt az arra jogosult utasok kényelmesen tudnak várakozni, pihenni, a repülőtér üzemeltető szükség esetén ételt és italt oszt, a kisgyermekeseknek pedig bébiételt, pelenkát és törlőkendőt biztosít. A zónákban tartózkodók emellett gyorsabban juthatnak hozzá a járatukat érintő legfrissebb információkhoz, a bővebb tudnivalókról pedig itt olvashatsz.
Nagyobb a baj, ha a puszta várakozásból kínosan hosszú várakozás, esetleg járattörlés lesz. Ezekről az esetekről a Telex készített egy alapos összeállítást, amelynek kiindulópontja, hogy
bármilyen okból is legyen késés, ha az két óránál hosszabb, a légitársaságnak gondoskodnia kell az utas ellátásáról.
Jellemzően ezt étkezési kuponok osztogatásával oldják meg, ha pedig a gépen ülve ér bennünket a késés, a személyzet ingyen italt, rágcsálnivalót osztogathat.
Öt órán túli késésnél elállhat az utas az utazástól, ebben az esetben visszajár a jegy ára.
Ha a járatot átteszik másnapra, a légitársaságnak gondoskodnia kell szállásról és oda-vissza transzferről. Igen ám, de ez sokszor elmélet, mert ha sok járattal van probléma, akkor könnyen kiszámolhatjuk, hogy fizikai képtelenség több gépnyi utast elszállásolni.
Megoldás lehet az átfoglalás, amit díjmentesen tehetünk meg az azonos légitársaságnál, de ehhez szerencse is kell, mert logikusan más járatokon is kevés az üres hely. Aki mégis más társaságnál vesz új jegyet a gyorsabb megoldás érdekében, hamarabb elér a céljához, de koránt sem biztos, hogy ezt a plusz költséget (esetleg a plusz szállásköltséget) megtéríti az „eredeti” légitársaság, mindenesetre a nagyon eltökélt utasok dokumentáljanak mindent alaposan!
Szomorú, de talán mondani sem kell, hogy a légitársaság nem felel azért, ha lemaradunk bármilyen rendezvényről, sporteseményről, tehát az ezekre költött pénz is egy fekete lyukban landol.
A légitársaságok előszeretettel hivatkoznak vis maiorra (akár az időjárás, akár a légi irányítás esetén), ezért is nehéz érvényesíteni a kártérítést, mindenesetre az EU-n belül távolságtól függően 250, 400, vagy 600 eurós kártérítés járna a késésért.
Van egy jelentős kivétel: a műszaki hiba, ami a bíróság szerint egyértelműen a légitársaság felelőssége.
Bizonytalan a sztrájok esetének megítélése, itt akkor jobbak az utasok esélyei, ha a légitársaság dolgozói sztrájkolnak.
Amiről előre gondoskodhatunk
Van, amit még az indulás előtt megtehetünk, és meg is kell tennünk a mostani helyzetben. Érdemes rugalmasan módosítható foglalást választani, jóval a járat indulása előtt kiérkezni a reptérre, és folyamatosan figyelni az információkat. Praktikus egyben foglalni le az oda- és a visszautat, mert így a visszaút is lemondható, külön foglalásként viszont csak a törölt járat menetjegyének ára igényelhető vissza. Logikusan a legjobb a korai hajnali járatokra jegyet foglalni, mert ezeknél kevesebb a késés, a nap közbeni problémák itt még nem adódnak össze.
Praktikus apróság a kézipoggyászba tenni minden fontos kényelmi, egészségi eszközt, ami sokat jelenthet egy sokórás, bizonytalan várakozás átvészeléséhez. Nyilván arra figyelni kell, hogy ezeket az eszközöket át lehessen vinni a biztonsági ellenőrzésen.
Arra sem árt felkészülni, hogy a fent sorolt problémák akár egészen az utószezon, vagyis szeptember végéig elhúzódhatnak, de itt adtunk további tippeket, hogy mit érdemes csinálni egy repülőtéren, amikor késik a gép.
(Forrás: Telex, nyitókép: Unsplash, fotó: GettyImages)
járatkésés | utazás | repülés | járat törlése | nyár
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!