Végre Rolls-Royce-szal is lehet dagonyázni – Itt a márka első terepjárója, a Cullinan

Kicsit egyenlőbb lett a világ: már az elit VIP-szekciójának krémje is eljuthat olyan helyekre, ahová korábban csak a kisebb vagyonnal és magasabb szárú gumicsizmával rendelkezők. Méghozzá egy Rolls-Royce-szal.

Tulajdonképpen befejezettnek nyilváníthatjuk az SUV-forradalmat. A szabadidő-autók kétezres évek elején kezdődő térhódítása lefelé és felfelé is hatott, a szuperluxus-kategóriába pedig a Bentley Bentayga után megérkezett a Rolls-Royce modellje is.

A gyár már 2015-ben bejelentette, hogy elkezdik a fejlesztést, mert igénylik a vevői, akik valószínűleg Toyota Land Cruiserekben, Range Roverekben, G osztályos Mercedesekben, az utóbbi időben pedig Bentaygákban vészelték át a – a világ legnagyobb gyémántjáról szerényen – Cullinanre keresztelt terepes Rolls sorozatgyártásáig eltelt három évet.

Hivatalosan még csak most hozták nyilvánosságra a Cullinan fotóit és adatait, a rosszabb felbontású képek is csak egy nappal korábban szivárogtak ki, ezért még nem volt lehetőségünk közel-keleti, ázsiai és Beverly Hills-i, extrán jól szituált barátainkat végigkérdezni, tetszik-e nekik az eredmény, de valószínűleg nem fognak panaszkodni.

A BMW-tulajdonú angol márka dizájnerei ügyesen dolgozták rá a modern Royce-ok stílusjegyeit a klasszikus terepjáróformára: az orr gyakorlatilag egy az egyben az új Phantomé, megvannak az egymás felé nyíló ajtók, ismerős a hátsó lámpa… Annak ellenére teljesen megszokott a Cullinan, hogy – az álcázott prototípusokat és a nem hivatalos Photoshop-munkákat leszámítva – nem láttunk még soha ilyen jellegű Rolls-Royce-t. Egy kis merészséget, valami új és egyedi megoldást értékeltünk volna, de hát nem a célcsoporton kívül rekedtek véleménye számít.

Az még a viszonyítási alap nélküli képekről is nyilvánvaló, a Cullinan akkora, hogy vigyázni kell, nehogy egy elbambuló kisrepülő-pilóta hangárnak nézze. Pedig több mint negyven centiméterrel rövidebb a Phantomnál (csak 5,34 méter), 22 colos kerekei, 216 centis szélessége és főleg 184 centis magassága viszont bármilyen környezetben kellő tekintélyt parancsol neki.

A külsőnél hiányolt újdonságokat inkább a gigantikus karosszériában kell keresni. A Cullinan az első háromdobozos SUV a világon, tehát a többi szabadidő-autóval ellentétben nem motortér plusz utastér-csomagtér egységből áll, hanem a hagyományos limuzinformához hasonlóan külön van az utastér a poggyásztértől.

Ehhez a két lehetőség közül az Individual Seat nevű konfigurációt kell választani: ekkor ugyan a Rolls csak négyszemélyes, a két hátsó utas viszont önálló fotelekben utazik, whiskys- és pezsgőspoharakat, italosüveget és hűtőt rejtő konzol választja el őket egymástól, a csomagtértől pedig a hátuk mögött lévő üvegfal. Így nemcsak csendesebb útközben, hanem akár nyitott csomagtérajtónál is az előre beállított hőmérsékletben ücsöröghetnek az utasok a kocsiban.

Akinek fontosabb az ötszemélyes utastér, vagy néha hosszú csomagtartóra van szüksége – például szereti maga hazavinni a műtárgy-aukción vásárolt holmikat –, kénytelen a Lounge Seat opciót választani háromszemélyes hátsó paddal, és a márka történetében először lehajtható üléstámlákkal. Így, és az elektromosan megemelhető padlónak köszönhetően az alaphelyzetben 560 literes tér majdnem két köbméteresre nő, a hossz pedig 2,25 méteresre, szóval bármikor be lehet fektetni például egy teljes alakos bronzszobrot.

Hasonlóan jó funkció, hogy a csomagtérajtó kétfelé nyílik, az alsó, vízszintes részén pedig két kisszék is kihajtható, a kettő között pedig van egy asztalka, ha valaki inkább a szabad levegőn iszogatna a bőrillatú autóbelső helyett.

De ne essünk abba a hibába, hogy célszerű családi kocsiként vizsgáljuk a Cullinant, mert attól még, hogy minden idők legpraktikusabb Rolls-Royce-a, igazi szuperluxus-autó is. Meg terepjáró, az ígéretek szerint. Az biztos, hogy a 6,75 literes, V12-es, 571 lóerős, 850 Nm nyomatékú ikerturbós benzinmotor a falon is erőlködés nélkül felgurítaná az alumíniumszerkezete ellenére üresen is több mint 2,6 tonnás járművet, az akadályok leküzdéséhez több kell. Például összkerékhajtás: ez az első Rolls, amelynek az első kerekeihez is jut motorerő. Magasabb építésmód: a karosszéria eleve olyan magasan van, hogy a beszállás megkönnyítéséhez négy centimétert süllyed, szükség esetén viszont akár 54 centiméteres patakon is átgázol. Ezeket az alaptulajdonságokat egészíti ki a felsorolhatatlan számú elektronikus segéd, amelyek persze az aszfalton haladást is segítik, hiszen a Cullinannek ott is a maximumot kell nyújtania, akár a 250 km/h-ban korlátozott végsebességnél is.

Míg a Bentley Bentaygánál a luxus mellett a sportosságra is figyeltek – amennyiben lehet sportosnak nevezni egy kisebb hegyet, még ha gyorsan is mozog –, a Cullinan a fényűzés felsőfoka. A Rolls-Royce-nál ez nem újdonság, az viszont igen, hogy közben mély hóban, sárban, homokban is lehet előretörni. Hogy ezt mennyire használják majd ki a leendő tulajdonosai, vagy csak szó szerint feljebb élvezik majd a magas élet örömeit, egyelőre nem tudhatjuk, az viszont biztos, hogy a Rolls-Royce SUV-ja elkészült, és elfoglalta a szabadidő-autók trónját.

Ez is érdekelhet:
A BMW háború utáni összes luxusroadstere bukás volt, ma viszont kincsek

Az az összes kettőt jelent, de az első miatt majdnem múlt idő lett a BMW. Rövid 507- és Z8-történet.


(Fotók: Rolls-Royce)

terepjáró | autóbemutató | rolls-royce | szabadidő-autó | nagy sztori | rolls-royce cullinan

FOLYTASD EZZEL

Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban

Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Nagyvárosi kalandor a Volvótól
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom