Close
Végre Rolls-Royce-szal is lehet dagonyázni – Itt a márka első terepjárója, a Cullinan

Végre Rolls-Royce-szal is lehet dagonyázni – Itt a márka első terepjárója, a Cullinan

Kicsit egyenlőbb lett a világ: már az elit VIP-szekciójának krémje is eljuthat olyan helyekre, ahová korábban csak a kisebb vagyonnal és magasabb szárú gumicsizmával rendelkezők. Méghozzá egy Rolls-Royce-szal.

Tulajdonképpen befejezettnek nyilváníthatjuk az SUV-forradalmat. A szabadidő-autók kétezres évek elején kezdődő térhódítása lefelé és felfelé is hatott, a szuperluxus-kategóriába pedig a Bentley Bentayga után megérkezett a Rolls-Royce modellje is.

A gyár már 2015-ben bejelentette, hogy elkezdik a fejlesztést, mert igénylik a vevői, akik valószínűleg Toyota Land Cruiserekben, Range Roverekben, G osztályos Mercedesekben, az utóbbi időben pedig Bentaygákban vészelték át a – a világ legnagyobb gyémántjáról szerényen – Cullinanre keresztelt terepes Rolls sorozatgyártásáig eltelt három évet.

Hivatalosan még csak most hozták nyilvánosságra a Cullinan fotóit és adatait, a rosszabb felbontású képek is csak egy nappal korábban szivárogtak ki, ezért még nem volt lehetőségünk közel-keleti, ázsiai és Beverly Hills-i, extrán jól szituált barátainkat végigkérdezni, tetszik-e nekik az eredmény, de valószínűleg nem fognak panaszkodni.

A BMW-tulajdonú angol márka dizájnerei ügyesen dolgozták rá a modern Royce-ok stílusjegyeit a klasszikus terepjáróformára: az orr gyakorlatilag egy az egyben az új Phantomé, megvannak az egymás felé nyíló ajtók, ismerős a hátsó lámpa… Annak ellenére teljesen megszokott a Cullinan, hogy – az álcázott prototípusokat és a nem hivatalos Photoshop-munkákat leszámítva – nem láttunk még soha ilyen jellegű Rolls-Royce-t. Egy kis merészséget, valami új és egyedi megoldást értékeltünk volna, de hát nem a célcsoporton kívül rekedtek véleménye számít.

Az még a viszonyítási alap nélküli képekről is nyilvánvaló, a Cullinan akkora, hogy vigyázni kell, nehogy egy elbambuló kisrepülő-pilóta hangárnak nézze. Pedig több mint negyven centiméterrel rövidebb a Phantomnál (csak 5,34 méter), 22 colos kerekei, 216 centis szélessége és főleg 184 centis magassága viszont bármilyen környezetben kellő tekintélyt parancsol neki.

A külsőnél hiányolt újdonságokat inkább a gigantikus karosszériában kell keresni. A Cullinan az első háromdobozos SUV a világon, tehát a többi szabadidő-autóval ellentétben nem motortér plusz utastér-csomagtér egységből áll, hanem a hagyományos limuzinformához hasonlóan külön van az utastér a poggyásztértől.

Ehhez a két lehetőség közül az Individual Seat nevű konfigurációt kell választani: ekkor ugyan a Rolls csak négyszemélyes, a két hátsó utas viszont önálló fotelekben utazik, whiskys- és pezsgőspoharakat, italosüveget és hűtőt rejtő konzol választja el őket egymástól, a csomagtértől pedig a hátuk mögött lévő üvegfal. Így nemcsak csendesebb útközben, hanem akár nyitott csomagtérajtónál is az előre beállított hőmérsékletben ücsöröghetnek az utasok a kocsiban.

Akinek fontosabb az ötszemélyes utastér, vagy néha hosszú csomagtartóra van szüksége – például szereti maga hazavinni a műtárgy-aukción vásárolt holmikat –, kénytelen a Lounge Seat opciót választani háromszemélyes hátsó paddal, és a márka történetében először lehajtható üléstámlákkal. Így, és az elektromosan megemelhető padlónak köszönhetően az alaphelyzetben 560 literes tér majdnem két köbméteresre nő, a hossz pedig 2,25 méteresre, szóval bármikor be lehet fektetni például egy teljes alakos bronzszobrot.

Hasonlóan jó funkció, hogy a csomagtérajtó kétfelé nyílik, az alsó, vízszintes részén pedig két kisszék is kihajtható, a kettő között pedig van egy asztalka, ha valaki inkább a szabad levegőn iszogatna a bőrillatú autóbelső helyett.

De ne essünk abba a hibába, hogy célszerű családi kocsiként vizsgáljuk a Cullinant, mert attól még, hogy minden idők legpraktikusabb Rolls-Royce-a, igazi szuperluxus-autó is. Meg terepjáró, az ígéretek szerint. Az biztos, hogy a 6,75 literes, V12-es, 571 lóerős, 850 Nm nyomatékú ikerturbós benzinmotor a falon is erőlködés nélkül felgurítaná az alumíniumszerkezete ellenére üresen is több mint 2,6 tonnás járművet, az akadályok leküzdéséhez több kell. Például összkerékhajtás: ez az első Rolls, amelynek az első kerekeihez is jut motorerő. Magasabb építésmód: a karosszéria eleve olyan magasan van, hogy a beszállás megkönnyítéséhez négy centimétert süllyed, szükség esetén viszont akár 54 centiméteres patakon is átgázol. Ezeket az alaptulajdonságokat egészíti ki a felsorolhatatlan számú elektronikus segéd, amelyek persze az aszfalton haladást is segítik, hiszen a Cullinannek ott is a maximumot kell nyújtania, akár a 250 km/h-ban korlátozott végsebességnél is.

Míg a Bentley Bentaygánál a luxus mellett a sportosságra is figyeltek – amennyiben lehet sportosnak nevezni egy kisebb hegyet, még ha gyorsan is mozog –, a Cullinan a fényűzés felsőfoka. A Rolls-Royce-nál ez nem újdonság, az viszont igen, hogy közben mély hóban, sárban, homokban is lehet előretörni. Hogy ezt mennyire használják majd ki a leendő tulajdonosai, vagy csak szó szerint feljebb élvezik majd a magas élet örömeit, egyelőre nem tudhatjuk, az viszont biztos, hogy a Rolls-Royce SUV-ja elkészült, és elfoglalta a szabadidő-autók trónját.

Ez is érdekelhet:


(Fotók: Rolls-Royce)

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom