Száztíz évvel ezelőtt, 1911. február 6-án jegyezték be a Rolls-Royce nevére a kecses Spirit of Ecstasy szobrocskát, amely a mai napig büszkén szárnyal a brit luxusmárka autóin.
A világ egyik legismertebb és egyben legvágyottabb emblémája a Spirit of Ecstasy, amely már száztíz éve ékesíti a goodwoodi gyárból kikerülő luxusautókat. A születése Lord Montagu de Beaulieu, az autózás egyik úttörője nevéhez fűződik, aki felkérte az autós lapjának grafikusát, hogy tervezzen egy pompás orrdíszt a Rolls-Royce Silver Ghostjára.

Charles Skyes, aki szobrász is volt egyben, egy lobogó ruhás fiatal nő bronzszobrát alkotta meg,
amelyhez Eleanor Thornton, a lord titkárnője és szeretője állt modellt. Sokan készíttettek akkoriban orrdíszeket autójukra, ami kiváltotta a Rolls-Royce igazgatója, Claude Johnson haragját. 1911-ben ezért arra kérte Skyest, hogy tervezzen egy hivatalos orrdíszt, amivel megvédheti autóit ezektől az utólagos alkotásoktól.

A mindig praktikus Skyes finoman átértelmezte a Suttogás névre keresztelt szobrot, és megalkotta a jellegzetes orrdíszt, amelyet az „extázis szellemének” neveztek el, és 1911. február 6-án jegyezték be hivatalosan a Rolls-Royce szellemi tulajdonának.
Charles Skyes a lánya, Josephine segítségével személyesen öntött minden darabot egészen 1939-ig.
Az első példányok még jóval nagyobbak, 18 centiméteresek voltak, a maiak csak 9,5 centiméter magasak. 1999-ig „elveszett viaszöntéses” technikával készültek a szobrocskák – ezt az eljárást ötezer éve alkalmazzák –, majd az ezredforduló után digitális technikával modellezték újra az öntőformát. Skyes eredeti szobrát és még néhány változatot az angliai Beaulieu autómúzeumában őrzik.
A figurák rozsdamentes acélból készülnek, amelyet 1600 Celsius-fokon olvasztva töltenek a formába. A végső alakját sörétszórással nyeri el a szobor, ekkor az öntvényt rozsdamentes acélból készült apró, 0,04 milliméter átmérőjű golyókkal szórják meg, amelyek segítenek a felület finomításában.
A végén kézzel polírozzák tükörfényesre, hogy elfoglalja méltó helyét a Rolls-Royce hűtőmaszkja felett.
"A Spirit of Ecstasy nem csupán a cégünket vagy a termékeinket jelképezi. Az ügyfeleink számára olyan szimbólum, amit egyetemesen elismernek a világ minden táján. A törekvés és a siker jelképe, a szépségével, egyszerűségével, eleganciájával és ritkaságával megtestesít mindent, amit a vevőink keresnek, és meg is találnak a Rolls-Royce-ban
– mondja róla Torsten Müller-Ötvös, a Rolls-Royce Motor Cars vezérigazgatója. – A márka számára is különleges a jelentősége, hiszen a Spirit of Ecstasy nemcsak emlékeztet bennünket az örökségünkre és az elveinkre, hanem nagyszerűségre is ösztönöz mindannyiunkat. Minden általunk épített autónak méltónak kell lennie rá, hogy viselje, mert a Spirit of Ecstasy teszi teljessé és egyedivé az autóinkat és a cégünket is – tette hozzá.
A hetvenes években néhány ország biztonsági okokra hivatkozva megpróbálta betiltani a szobrocskát, Svájcban például egyáltalán nem lehetett feltenni az autóra, az oda szállított példányokban a kesztyűtartóba rejtették.
A Rolls-Royce elegáns és zseniális megoldást talált ki: a szobrot egy rugós talpra szerelték, ezért a legkisebb érintésre ártalmatlanul süllyedt a hűtőmaszk mögé.
A legújabb modelleken a Spirit of Ecstasy szobrocskája a vevő kívánságára készülhet akár aranyból vagy áttetsző üvegből is, és többnyire biztonságban rejtőzik a motorháztető alatt, hogy aztán automatikusan vagy gombnyomásra, egy különleges mechanizmus segítségével finoman és kecsesen lépjen színre. Az ikonikus márka története Charles Rolls és Henry Royce találkozásával indult, és a nemes luxusautók adta élménybe nemrég mi is belekóstoltunk.
rolls-royce | luxusautó | spirit of ecstasy
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!