Több mint fél évszázadon át volt szolgálatban a különös jármű, amit sokan felborult óceáni szállítóhajónak néztek.
A speciális járművek között is teljesen egyedi volt az RV Flip kutatóhajó, az egyetlen a világon, ami képes volt váltani vízszintes és függőleges helyzet között a tengeren. Erre a képességre a kutatások miatt volt szükség: a járművel ugyanis a tenger mélyén terjedő hanghullámokat tanulmányozták. Egy függőlegesbe fordított hajó – illetve úszó műszerplatform, floating instrument platform, ha ragaszkodunk a FLIP mozaikszó pontos jelentéséhez – jóval stabilabb, mintha a szenzorokat simán csak leeresztenék egy hosszú kötélen.
Egyedi gyártáshoz képes elég tekintélyes méretű platform volt: 108 méter hosszú, nyolc méter széles és 700 tonna. Ez a hossz oldotta meg a vízszintes–függőleges átmenetet, merthogy a hajó „első 91 métere” üreges tartály volt, amit ha feltöltöttek tengervízzel, a szerkezet 90 fokkal elfordult, és „csak” egy 17 méter magas rész maradt a vízfelszín fölött. Azért az is egy ötemeletes épület magasságának felel meg.
Mintegy fél óra alatt tudták függőlegesbe fordítani a hajót (a művelet során a személyzet minden tagja a megfigyelőállomáson tartózkodott), majd a visszafordításhoz sűrített levegőt pumpáltak a ballaszttartályokba. Függőleges állapotban a bójákhoz hasonlóan stabil volt, ennek ellenére érthető módon többen egy felborult óceáni szállítóhajónak nézték.
Az RV Flipet az oregoni Gunderson Brothers cég építette 1962-ben az amerikai Tengerészeti Kutatási Hivatal (Office of Naval Research) megrendelésére, és a Scripps Oceanográfiai Intézet (Scripps Institution of Oceanography) kezdte használni még ugyanabban az évben. A speciális építés miatt a járműnek motorja sem volt, egyszerűen vízszintes állapotában vontatták.
Több mint ötven éven át működött a FLIP, ami 2017 végén tette meg az utolsó kutatási körútját, majd 2020-ban megszüntették a karbantartása támogatását. Egy ideig a Point Loma-i Nimitz Marine Facility mólónál vegetált, mígnem 2023. augusztus 4-én szó szerint kivonták a forgalomból.
Ha ennél konzervatívabb hajózásra vágysz, akkor elég egyszerűen lecsorogni egy minden földi jóval felszerelt turistahajóval a Dunán, vagy éppen tenni egy kört a Balatonon.
(Fotók: U.S. Navy/John F. Williams, Wikipedia)
hajó | rv flip | haditengerészet | kutatás
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!