Több mint fél évszázadon át volt szolgálatban a különös jármű, amit sokan felborult óceáni szállítóhajónak néztek.
A speciális járművek között is teljesen egyedi volt az RV Flip kutatóhajó, az egyetlen a világon, ami képes volt váltani vízszintes és függőleges helyzet között a tengeren. Erre a képességre a kutatások miatt volt szükség: a járművel ugyanis a tenger mélyén terjedő hanghullámokat tanulmányozták. Egy függőlegesbe fordított hajó – illetve úszó műszerplatform, floating instrument platform, ha ragaszkodunk a FLIP mozaikszó pontos jelentéséhez – jóval stabilabb, mintha a szenzorokat simán csak leeresztenék egy hosszú kötélen.
Egyedi gyártáshoz képes elég tekintélyes méretű platform volt: 108 méter hosszú, nyolc méter széles és 700 tonna. Ez a hossz oldotta meg a vízszintes–függőleges átmenetet, merthogy a hajó „első 91 métere” üreges tartály volt, amit ha feltöltöttek tengervízzel, a szerkezet 90 fokkal elfordult, és „csak” egy 17 méter magas rész maradt a vízfelszín fölött. Azért az is egy ötemeletes épület magasságának felel meg.
Mintegy fél óra alatt tudták függőlegesbe fordítani a hajót (a művelet során a személyzet minden tagja a megfigyelőállomáson tartózkodott), majd a visszafordításhoz sűrített levegőt pumpáltak a ballaszttartályokba. Függőleges állapotban a bójákhoz hasonlóan stabil volt, ennek ellenére érthető módon többen egy felborult óceáni szállítóhajónak nézték.
Az RV Flipet az oregoni Gunderson Brothers cég építette 1962-ben az amerikai Tengerészeti Kutatási Hivatal (Office of Naval Research) megrendelésére, és a Scripps Oceanográfiai Intézet (Scripps Institution of Oceanography) kezdte használni még ugyanabban az évben. A speciális építés miatt a járműnek motorja sem volt, egyszerűen vízszintes állapotában vontatták.
Több mint ötven éven át működött a FLIP, ami 2017 végén tette meg az utolsó kutatási körútját, majd 2020-ban megszüntették a karbantartása támogatását. Egy ideig a Point Loma-i Nimitz Marine Facility mólónál vegetált, mígnem 2023. augusztus 4-én szó szerint kivonták a forgalomból.
Ha ennél konzervatívabb hajózásra vágysz, akkor elég egyszerűen lecsorogni egy minden földi jóval felszerelt turistahajóval a Dunán, vagy éppen tenni egy kört a Balatonon.
(Fotók: U.S. Navy/John F. Williams, Wikipedia)
haditengerészet | hajó | kutatás | rv flip
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!