Több mint fél évszázadon át volt szolgálatban a különös jármű, amit sokan felborult óceáni szállítóhajónak néztek.
A speciális járművek között is teljesen egyedi volt az RV Flip kutatóhajó, az egyetlen a világon, ami képes volt váltani vízszintes és függőleges helyzet között a tengeren. Erre a képességre a kutatások miatt volt szükség: a járművel ugyanis a tenger mélyén terjedő hanghullámokat tanulmányozták. Egy függőlegesbe fordított hajó – illetve úszó műszerplatform, floating instrument platform, ha ragaszkodunk a FLIP mozaikszó pontos jelentéséhez – jóval stabilabb, mintha a szenzorokat simán csak leeresztenék egy hosszú kötélen.
Egyedi gyártáshoz képes elég tekintélyes méretű platform volt: 108 méter hosszú, nyolc méter széles és 700 tonna. Ez a hossz oldotta meg a vízszintes–függőleges átmenetet, merthogy a hajó „első 91 métere” üreges tartály volt, amit ha feltöltöttek tengervízzel, a szerkezet 90 fokkal elfordult, és „csak” egy 17 méter magas rész maradt a vízfelszín fölött. Azért az is egy ötemeletes épület magasságának felel meg.
Mintegy fél óra alatt tudták függőlegesbe fordítani a hajót (a művelet során a személyzet minden tagja a megfigyelőállomáson tartózkodott), majd a visszafordításhoz sűrített levegőt pumpáltak a ballaszttartályokba. Függőleges állapotban a bójákhoz hasonlóan stabil volt, ennek ellenére érthető módon többen egy felborult óceáni szállítóhajónak nézték.
Az RV Flipet az oregoni Gunderson Brothers cég építette 1962-ben az amerikai Tengerészeti Kutatási Hivatal (Office of Naval Research) megrendelésére, és a Scripps Oceanográfiai Intézet (Scripps Institution of Oceanography) kezdte használni még ugyanabban az évben. A speciális építés miatt a járműnek motorja sem volt, egyszerűen vízszintes állapotában vontatták.
Több mint ötven éven át működött a FLIP, ami 2017 végén tette meg az utolsó kutatási körútját, majd 2020-ban megszüntették a karbantartása támogatását. Egy ideig a Point Loma-i Nimitz Marine Facility mólónál vegetált, mígnem 2023. augusztus 4-én szó szerint kivonták a forgalomból.
Ha ennél konzervatívabb hajózásra vágysz, akkor elég egyszerűen lecsorogni egy minden földi jóval felszerelt turistahajóval a Dunán, vagy éppen tenni egy kört a Balatonon.
(Fotók: U.S. Navy/John F. Williams, Wikipedia)
rv flip | haditengerészet | hajó | kutatás
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!