Merész átalakításba fogtak az amszterdami Schipholon: egy új utasmóló a reptér belső közlekedésén javít majd rengeteget, de az autós megközelítés is sokkal jobb lesz, köszönhetően többek között egy új repülőgép-hídnak.
Tavaly több mint 62 millió utas fordult meg az amszterdami Schiphol reptéren, amivel Európa egyik legjelentősebb légikikötőjének számít. Az utóbbi években azonban sokat romlott a megítélése – olyannyira, hogy gigantikus, hárommilliárd dolláros felújítási tervet dolgoztak ki az utazási élmény újradefiniálása érdekében.
A kihívás: a Schipholt a rendkívül sűrű napi forgalom kezelése mellett alakítják majd át.
Az 1916-ban még katonai reptérnek létrehozott Schiphol pillanatok alatt Európa egyik legnagyobb civil repülőtere lett, és folyamatosan növekedett a második világháborúig. Jelenleg négy terminálja van, és az elmúlt évtizedekben többször is megválasztották a világ legjobbjának.
Igen ám, de 2022 nyarán nagyrészt a munkaerőhiány miatt a Schipholt is utolérték az európai repterek jellemző problémái: hosszú sorok, lassú biztonsági ellenőrzés, elveszett csomagok, kaotikus állapotok, frusztrált utasok. Ezek után az elszállt árakkal és egy bírósági döntéssel is meggyűlt a bajuk, az utóbbi a zajszennyezés elleni törvények betartására kötelezte a repteret. És még A problémák elhúzódtak, 2023 elején korlátozták az utasok számát, majd az akkori éves rangsorban a 29. helyre esett vissza a reptér.
A mostani átalakítás célja új(ra a régi) szintre emelni az utazási élményt, csökkenteni a várakozási időt, gördülékenyebbé tenni a teljes reptéri procedúrát. Az átalakítás kulcselemei egy vadonatúj utasmóló, a lounge részek kibővítése és az úgynevezett „dual taxiway” rendszer. Ez utóbbival összeér majd a reptér autóforgalmának gyűrűje, mindkét irányban, hogy ezzel is csökkenjenek a jelenlegi dugók.
És az egész körgyűrű, illetve az A4-es autópálya fölött épül egy új híd a repülőknek.
A hídon jókora utasszállító gépek gurulnak majd hat méterrel az ország egyik legforgalmasabb útja felett. Igaz, hasonló híd már most is van a Schipholon, ám az új, 250 méter hosszú, 60 méter széles műtárgy útjából több korábbi építményt is el kellet bontani. A legkevesebb, hogy egy ilyen híd kedvéért többször ideiglenes forgalomkorlátozásokat kellett bevezetni.
A leendő móló 370 méter hosszú és 40 méter széles lesz, a három szinten számos új üzlettel, biztonsági ellenőrzési ponttal, ehhez pedig hét új kapu csatlakozhat majd, három a nagyobb, négy a kisebb gépeknek. Mondani sem kell, igyekeznek napelemekkel és biofil tervezéssel fenntarthatóbbá tenni az új épületet, amivel még a szerződések körüli bürokratikus nehézségek közepette is jól haladnak.
Mivel közben az utasforgalom mit sem csökken, a munkálatokat zömmel éjszaka végzik. A munkálatok teljes befejezését 2027-re tervezik.
(Forrás: B1M, fotók: GettyImages)
repülőtér | Schipol | Amszterdam | reptér
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!