Inkább otthonról visszük az elemózsiát vagy a stranbüfére bízzuk magunkat? Kiderül egy friss, országos kutatásból.
A felmérés szerint tízből hatan visznek saját ételt magukkal az utazásokra, a strandolók közül pedig tízből öten. Az idén ráadásul tovább erősödik ez a trend, olyannyira, hogy sokan még a nyári meleg ellenére is vállalják, hogy többször sütnek otthon édes vagy sós süteményeket.
Ha utazásról van szó, a nők és a tizenévesek számítanak az átlaghoz képest felkészültebbnek: a nők közel kétharmada, illetve a húsz év alattiak háromnegyede visz magával harapnivalót – utóbbibban minden bizonnyal a családi gondoskodás is jelentős szerepet játszik.
A három leggyakrabban strandra vitt ételnek a házi készítésű szendvics, a bolti sós snack és a gyümölcs számít, de a válaszadók harmada házi sós ropogtatnivalót is visz magával.
Olcsóbb, mint a büfé
Annak, hogy sokan a strandra sem indulnak el étel nélkül, elsősorban anyagi okai vannak: a válaszadók háromnegyede azért visz magával saját ételt, mert így olcsóbb, mint egy helyi büfében megvenni. Ez tetten érhető a válaszok demográfiai jellemzőiben is: a jobb anyagi helyzetben lévő diplomások ritkábban, míg a rosszabb anyagi helyzetben lévő fiatalok gyakrabban élnek ezzel a lehetőséggel.
Érdekesség, hogy a fiatalok harmada azért is választja ezt az opciót, mert finomabbnak ítélik, mint a strandbüfékben vásárolható fogásokat – egyebek közt ez derül ki a Rama reprezentatív kutatásának eredményeiből.
Bár kézenfekvő módja lenne a spórolásnak, hogy házilag sütött sós vagy édes süteményeket vigyünk magunkkal, amelyek ráadásul a meleget is jobban bírják, mint a szendvicsek, a nyár hagyományosan nem számít sütési szezonnak. A megkérdezettek több mint fele egyáltalán nem szokott sütni, legyen szó bármilyen évszakról, akik pedig szoktak, azok fele a melegre hivatkozva süt kevesebbet nyáron. A másik felük viszont ugyanannyit vagy többet süt, mint az év más időszakaiban.
Az idén még erősebben spórolunk
A spórolási törekvések az idén még erősebbnek tűnnek: egyrészt viszonylag sokan vannak azok, akik egyáltalán nem terveznek strandolást (főként a legfeljebb nyolc általánost végzettek, a kelet-magyarországi lakosok és az ötven év felettiek), a vízparti feltöltődést választók között pedig tovább nő a hozott ételek népszerűsége.
A strandra készülők egyharmada – ezen belül pedig a harmincas korosztály negyven százaléka – azt tervezi, hogy a tavalyihoz képest többször fog ételt vinni magával. A túlnyomó többség – tízből nyolc ember – ebben az esetben is arra hivatkozik, hogy ez az olcsóbb megoldás, a huszonévesek körében pedig már kilencven százalék indokolja anyagi okokkal a döntését.
A megadott válaszlehetőségek között szerepelt az is, hogy az otthonról vitt ételek esetében tudjuk, mi van benne. Ez az érv az országos átlaghoz képest a fővárosban és Nyugat-Magyarországon volt népszerűbb, az itt élő tíz megkérdezettből négyen emiatt is visznek saját ételt.
Tudod, hogy született minden idők legnépszerűbb strandétele? Itt elolvashatod a nagy lángos-sztorit.
(Képek forrás: Getty Images, Unsplash)
spórolás | szendvics | étel | strand | sütemény
Mikrobiom és wellbeing, avagy ez lehet az új szupererőd
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!