Close
Háromszor is elcsíphető Budapesten a világ egyik legjobb karmestere

Háromszor is elcsíphető Budapesten a világ egyik legjobb karmestere

Élő legenda, megosztó zseni. Nála többet talán senki sem tett azért, hogy a 19. és 20. század orosz szerzőinek alkotásai az európai koncertrepertoár részei legyenek. Valerij Gergijev Csajkovszkij utolsó operájának koncerttermi előadásával jó néhány nagyváros közönségét meghódította már, most Budapest következik. Páratlan élményben lehet tészünk.

Ha esetleg elsőre nem tűnik ismerősnek Gergijev neve, mutatunk egy Bajnokok Ligája-reklámot, aminek köszönhetően még azok is ismerik, akik azt hiszik, hogy nem ismerik.

A Jolánta Csajkovszkij utolsó – eredeti formájában egyfelvonásos – operája. Az 1892-ben bemutatott darab drámai koncepciója, témaválasztása egészen kivételes a műfaj 19. századi történetében, a kompozíció egyaránt nyitott a szimbolista-metaforikus és a pszichoanalitikus értelmezés irányába. Valerij Gergijev az opera koncerttermi előadásával már meghódította Barcelona és Hamburg közönségét, a New York-i Metropolitanben pedig A kékszakállú herceg vára című Bartók-darabbal társította.

A címszerepet éneklő fiatal szoprán, Irina Csurilova 2008 és 2014 között több nemzetközi versenyen szerepelt sikerrel (például Toulouse-ban, Veronában, Düsseldorfban), a Mariinszkij Színházban 2013-ban debütált Gounod Faust-jának női főszerepében. Napjainkban a társulat primadonnája, tizenöt produkcióban énekel, köztük olyan főszerepeket, mint Tatjána (Anyegin), Liza (Pikk dáma), Aida, Leonóra (A trubadúr) vagy Mimì (Bohémélet). A koncertszerű előadást április 20-án tartják a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. Jegyek hétezer forintos ártól kezdődően itt kaphatóak.

És akkor jöjjön a Mariinszkij egyik legsikeresebb előadása!

Két nappal később ismét láthatjuk Valerij Gergijevet vezényelni Budapesten: ezúttal az Erkel Színházban a Mariinszkij Színház Balettegyüttesének előadásán (Prokofjev: Hamupipőke) lép színpadra egy nap két ízben is.

A 236. évadánál tartó Mariinszkij Balettegyüttes története a 18. századtól összeforrott az európai táncművészet történetével, a 19-20. század fordulójától kezdve pedig a műfaj legnagyobb sztárjai érkeztek a társulatból.

A Mariinszkij a klasszikus hagyományok megőrzése mellett a legújabb táncművészeti irányok felé is nyitott, dolgozott már a társulattal John Neumeier, William Forsythe, Angelin Preljocaj, Sasha Waltz, Wayne McGregor és Hans van Manen.

Prokofjev balettmeséjének egyszerre klasszikus és merészen kísérletező koreográfiáját, az orosz–amerikai Alekszej Ratmanszkij munkáját 2002-ben mutatta be a társulat. Ratmanszkij, Valerij Gergijevvel szoros együttműködésben, a zenei anyag mélyrétegének feltárása nyomán alakította ki koncepcióját. A produkció a mai napig a Mariinszkij egyik legsikeresebb és folyamatosan repertoáron tartott balettelőadása. Az április 22-i programra a jegyek már kétezer forinttól elérhetőek. 

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Marco Borggreve, Natasha Razina)

Close