A Vespa neve hallatán mindenkinek a divatos robogó ugrik be, pedig a Piaggio még autót is gyártott ezen a néven. Az apró négykerekű nagyon stílusos volt, de nem lett átütő siker, amiről egy rivális márka gondoskodott.
A Vespa neve egyet jelent a stílusos robogóval, amelyet a világ csaknem minden táján ismernek, és talán nincs is, aki ne vágyott volna egyre. Kevesen tudják, de a Piaggio nemcsak a híres robogót, de autót is gyártott Vespa néven. Az ötvenes évek végén bemutatott mikroautó akár még sikeres is lehetett volna, de nem a megfelelő időben érkezett.
A második világháború után virágoztak a törpeautók, mint például az Isetta, amellyel kevés pénzből is autóba lehetett ülni, még ha csak aprócskába is. A Piaggio sem akart lemaradni a trendről, a robogó után egy autót is bemutatott Vespa néven.
A négykerekű járgány ennél kisebb nem is lehetett volna,
2,85 méteres hosszával a korabeli Fiat 500-nál is rövidebb volt.
A hátuljába került a 393 köbcentis, kéthengeres, kétütemű motor, amely ugyan csak 13 lóerőt teljesített, de mivel az egész autócska csupán 360 kilogrammot nyomott, vígan vitte előre, akár 95 km/h sebességgel. Szinte hihetetlen, hogy a Vespa autójának négyüléses változata is volt,
a térérzetet az alapáron adott nyitható vászontető javította.
A Vespa autója rosszkor érkezett, 1957-ben mutatták be,
éppen akkor, amikor a Fiat is kijött az 500-assal, és mint a Vespa a robogók közt, az ötszázas úgy lett legendásan népszerű az autók között. A Piaggio ezért csak négy évig gyártotta a sajátját, ez alatt mintegy 30 ezer példány készült, mára ennek töredéke maradt fenn.
A képeken látható példány 1961-ben, a gyártás utolsó évében készült, és jelenleg az Egyesült Államokban van, ahol újonnan is forgalmazták.
A Vespa mára nemcsak ritkább, de értékesebb is a Fiat 500-nál,
erre az autóra az RM Sotheby’s aukcióján lehetett licitálni, és 25-30 ezer dollár közti összeget vártak érte, végül 47 600 dollárért kelt el, ami 14 millió forintnak felel meg.
Olasz stílusikon
A Vespa robogója a mai napig nem ment ki a divatból, és olyan különlegességek is készülnek a stílusos kétkerekűből, mint a Dior divatházzal közösen készült luxusváltozat. Az olasz gyártó pedig a jövőre is gondol, és villanymotoros hajtással is elkészítette a robogóját.
(Képek: RM Sotheby's, Getty Images)
robogó | kisautó | fiat 500 | olasz autó | Vespa
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!