A kifejezés és a szemlélet nem újkeletű, a Wabi-Sabi tulajdonképpen annyit tesz: szépség a tökéletlenségben. A gyökereit a zen buddhismusban kell keresnünk, de ma már egyet jelent a japánok ősi, szépségről alkotott szemléletével. "Semmi sem örök, semmi sem befejezett és semmi sem tökéletes" – így szól a Wabi-Sabi alaptézise. És most, hogy már magunkba szívtuk a dán hyggét és a svéd lagomot, nagyon úgy fest, a Wabi-Sabi táplálja tovább a dizájn forgószelét is.
Ha megnéznénk a tavalyi év legkeresettebb könyveinek listáját, a dán hyggéről és a svéd lagomról írt életmódeposzok alighanem a sor legelején virítanának. Most úgy fest, a 2018-as dobogóra a Wabi-Sabi pályázik, és jók az esélyei. A fogalom ugyanis legalább annyira összetett, érzékeny és vonzó, mint skandináv társai. Ha azonban stílusirányzatként tekintünk rá, sok szempontból mégis nagyon más: a letisztultság mellett szabálytalan formákra, aszimmetrikus tárgyakra és kidolgozatlanságra épít.
A japán teaszertartásokhoz – ahol az edények gyakran rusztikusak és egyszerűek, a szertartás lassú, kimért, csendes és mulandó – is szorosan kapcsolódó kifejezés fordítása nem egyszerű feladat, mert rendkívül gazdag történelmi vonatkozása miatt jelentése rengeteget változott az évszázadok során.
A Wabit legtöbbször "rusztikus egyszerűségként" vagy "letisztult eleganciaként" aposztrofálják, és a természet, valamint az ember által készített tárgyakra egyaránt alkalmazzák. A Sabi pedig maga "az öröm felfedezése a tökéletlenben", az a szépség, ami az idő múlásával alakul ki.
Hogy hol találkozhatunk a Wabi-Sabival a hétköznapi életben?
Például egy kopott falban...
.... egy hibás tálban, aszimmetrikus tányérban vagy repedt-törött vázában.
De ha jobban belegondolunk, akár egy Juhász Gyula-versben is:
"Mert benne élsz te minden félrecsúszott nyakkendőmben és elvétett szavamban..."
Bár a magyar nyelvben nem találunk rá kifejezést, sokszor hibásan a nosztalgiával azonosítjuk: hiába jellemzi mindkettőt egyfajta melankólia, amíg a nosztalgia egy múltbéli esemény, tapasztalás eredménye, és az emlékek utáni sóvárgást fejezi ki, a Wabi-Sabi csak a jelenről szól, ahol csodálja és elfogadja az idő múlását és annak nyomait.
A tökéletesség sokszor csak látszat, és mulandó – ezt tanítja nekünk a Wabi-Sabi
Trend ide vagy oda, könnyű a lagomot, a hyggét, vagy épp a Wabi-Sabit közel érezni magunkhoz: jókor jött elsősegélycsomagjai a modern életnek, már csak ki kell bontani őket.
Hogy miért mondjuk ezt? Például, mert – és ezzel valószínűleg nem mondunk újat – a közösségi média használatának előretörése kényszeressé tett minket, hogy a saját életünket tökéletesnek mutassuk. Mindent megteszünk, hogy az egyébként sokszor igenis szürke hétköznapjaink másokéhoz hasonlítva izgalmasabbak, változatosabbak, hedonistábbak, szabadabbak és szeretetteljesebbek legyenek. És miközben ezen fáradozunk, épp az ellenkezőjét érjük el, durva mentális károkat okozva magunknak.
A Wabi-Sabi sem szentírás, de nyugodt elveit követve tényleg közelebb juthatunk... leginkább magunkhoz: megtanulhatunk szerényen élni, elfogadni, hogy tökéletlenek vagyunk, és elégedettnek lenni azzal, ami már a miénk. De már maga a törekvés is elegendő lehet ahhoz, hogy ellenpontot találjunk a stresszes, elfoglalt életünkben, amelyben folyamatosan a tökéletességre vágyunk.
A Wabi-Sabi adaptálása az életünkbe nem igényel hosszú listákat vagy embertpróbáló feladatokat: elég, ha alázatosak, hálásak, barátságosak vagyunk, és a hibákat, valamint a mulandóságot nem gyengeségként fogjuk fel, hanem az élet részeként.
De, hogy kicsit tárgyilagosabbak legyünk, a Wabi-Sabi jelentheti azt is, hogy kevesebb felesleges tárgyat halmozunk fel, jobban hasznosítjuk a már meglévő eszközeinket, vagy a természetből emelünk át elemeket az otthonunkba. A virágok például a Wabi-Sabi legfontosabb szimbólumai, amelyeket még akkor is meg kell becsülni, amikor elkezdenek hervadni, és már nem a legtökéletesebbek.
Ha az a típus vagy, aki például nem akarja meggyújtani a legszebb gyertyáját, csak azért, mert úgy már nem fog tökéletesen mutatni az Instagramon, akkor a Wabi-Sabi tipikusan neked való.
A Wabi-Sabi mint lakberendezési trend
Talán a leírtak után már nem is kéne magyaráznunk, miről szól a Wabi-Sabi, ha kézzelfogható formát ölt a négy fal között: szabálytalan, természetes bútorokról, rusztikus, sokszor befejezetlen falfelületekről, aszimmetrikus tárgyakról.
A stílust a japánoktól jól ismert letisztultság jellemzi, ami tágas, világos terekkel, sok-sok üvegfelülettel és természetes anyagokkal párosul.
A színeket tekintve még a skandináv iránynál is visszafogottabb: ritkák az élénk kiegészítők, és a rikítóan fehér felületek, tárgyak sem jellemzőek. A Wabi-Sabi natúr színekkel hódít – mint a szürke, a sötétzöld vagy a barnás-földes árnyalatok.
Ami a svédeknél finomra csiszolt, natúr, szépen kezelt fa, a japánoknál ütött-kopott, rusztikus felületű, korral érő, átalakuló darab, ami lehet, hogy korábban tartógerenda volt.
A Wabi-Sabi bútorai sokkal erőteljesebbek, és gyakran kézzel készítettek – a tökéletesség igénye nélkül.
A hiányosságok elfogadása erőteljesen visszaköszön a hétköznapi tárgyakban is, és ez alapot ad a Wabi-Sabinak, hogy a kintsugival keveredjen. A kintsugi az „arannyal összeillesztés” művészete, amely során törött tárgyakat – tálakat, edényeket, vázákat – aranyporral kevert ragasztóval tapasztanak össze. A törések így nemhogy fedettek, még feltűnőbbek is lesznek, és egészen egyedivé teszik a tárgyakat, a hibák különleges, unikális részeivé válnak a tárgyaknak.
Ha közelebbről nézzük, be kell látnunk: a több mint hétszázéves Wabi-Sabi sokkal több egy 21. századi divathóbortnál. Mégis, ha csak az alapjait elsajátítjuk a maga egyszerűségével, tökéletlen szépségével – legyen szó lakberendezésről, étkezésről vagy életvezetésről –, már tettünk valamit magunkért.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Unsplash, Andrey Avdeenko)
rusztikus | tökéletlenség | tányér | nagy sztori | lakberendezés
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!