Egy friss felmérésből kiderült, mely európai országok támaszkodnak leginkább és legkevésbé a turizmusra.
Montenegróban minden a turizmus körül forog
Az Utazási és Turisztikai Világtanács, azaz a World Travel and Tourism Council jelentést adott ki arról, hogy mely európai országok gazdaságai támaszkodtak leginkább a turizmusra a világjárvány előtt – és melyek azok, ahol továbbra is nagy a kitettség.
A GDP alakulásán alapuló vizsgálat rámutatott: Montenegróban a turizmus az ország GDP-jének közel harmadát (30,8 százalékát) adta 2019-ben, ez
2020-ban valamivel több mint hét százalékra zuhant, de azóta 25,5 százalékra emelkedett.
Horvátországban 2019-ben a turizmus a GDP 24,8 százalékát adta, 2021-ben ez a szám 16,1 százalékra csökkent. Görögországban, Izlandon és Albániában a pandémia előtt ez az arány több mint egynegyed volt, most csupán kevesebb, mint egyhatodát teszi ki.
Alacsonyabb kitettség, kevesebb bevétel
Vannak azonban olyan országok is, amelyek gazdasága kevésbé kitett a turizmusnak. 2019-ben Írország GDP-jéhez 4,2 százalékkal járult hozzá az utazási ágazat, ugyanez Lengyelországban 4,8 százalék, Oroszországban pedig öt százalék volt. Ezek az arányok azonban 2021-ben még tovább csökkentek, Írországban 1,2 százalékra, Lengyelországban alig három százalékra, Oroszországban pedig 4,7 százalékra.
Míg Oroszországban az Ukrajna ellen indított háború miatt bezuhant a beutazó turizmus, Európa többi részén felpörgött. A turisták körében a legnépszerűbb úti cél Franciaország volt a járvány előtt, amely korábban évente kilencvenmillió látogatót vonzott köszönhetően csodálatos városainak, gyönyörű tájainak és finom ételeinek. A WTTC adatai szerint azonban az idegenforgalomból származó bevételek az ország GDP-jének csupán egytizedét tette ki a pandémia előtt, tavaly pedig 6,5 százalékkal tudott hozzájárulni.
Spanyolországba több mint nyolcvanmillió látogató érkezett 2019-ben. Ennek ellenére a turizmus a GDP mindössze 14,5 százalékát tette ki – ez a szám csaknem felére, 8,5 százalékra csökkent 2021-ben.
Budva, Kotor és a Črna Gora is tárt karokkal várja a turistákat
Látható tehát, hogy Montenegró gazdaságának van a legnagyobb szüksége a turistákra. Itt azonban szerencsére a kereslet és a kínálat tökéletesen tud találkozni, hiszen
bár az ország kicsi, látnivalókban nincsen hiány.
Montenegró 295 kilométeres tengerpartja több száz gyönyörű stranddal büszkélkedhet. Az egyik legnépszerűbb a Budvánál található. Érdemes ellátogatni az UNESCO Világörökség részeként számontartott Kotor városába is, ahol 12. századi római katedrálist és a Balkán egyik első színházát is megcsodálhatjuk. A természet szerelmeseinek érdemes egyet túrázniuk a Lovcen Nemzeti Parkban, melynek impozáns csúcsa, a Črna Gora.
(Forrás: Euronews, fotók: Getty Images)
budva | montenegró | Európa | wttc | turizmus
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!