Annyira nem sűrűn hallani utazásról szóló beszélgetésekben, hogy éppen Wuppertalba megyünk városlátogatásra. Nem úgy a közlekedési eszközök szerelmeseinek körében, ugyanis a német városban üzemel a világ első Schwebebahnja, vagyis a függővasút, amely egy sínen halad. Pár hónapra felújítási munkálatok miatt kiiktatták a forgalomból, de már újra száguld.
Napi több mint 65 ezer ember utazik a járművön, amely 1901 óta közlekedik. Elég futurisztikus gondolatnak tűnhetett anno, a századelőn, hogy a hagyományos sínpáros, földi vasút helyett levegőbe emeljék a vonatot. Nemcsak praktikai megfontolás miatt építették meg úgy, hogy az egyébként is zavaró forgalmat ne korlátozzák még jobban, a Wupper-patak is akadályozta volna az építkezést, és a kerülés megnövelte volna a költségeket. A Schwebebahn jövőbe mutató megoldása lényegében spórolás eredménye.
Eugen Langen, a függővasút tervezője először Berlin városában szerette volna megvalósítani az építkezést, de végül Wuppertal kapta meg a különleges tömegközlekedési eszközt. Több mint 470 acél tartóoszlopot emeltek az építkezéskor, így került a patak fölé a kötött pálya. Európában nem találni másik ilyen hosszú, ráadásul városi közlekedésre használt monorailt, leginkább vidámparkokban jegyeznek hasonló szerkezeteket.
Több mint százéves fennállása óta sok mindenen ment keresztül, rongálódott, megsérült, és persze balesetek is voltak bőven. Ezek közül az egyik legkülönösebb, amikor egy elefánt zuhant bele a Wupper-patakba. Igen, valóban ez történt, egy csapnivaló cirkuszos marketingtevékenység következtében. 1950-ben gondolta azt egy cirkuszigazgató, fantasztikus ötlet lesz, ha egyik elefántjukat megröptetik a vasúton.
A történet már így, magában is szörnyű volna, de komplikációk akadtak, amikor az állat jogosan döntött úgy, neki semmi keresnivalója nincs a függővasút szerelvényében, és riadalmában ablakokat kitörve, tizenkét métert zuhant a kicsit sem mélyvízű patakba. Emberek is pottyantak utána, de csodás módon senkinek sem történt nagyobb baja. Az elefánt is megúszta ép bőrrel, s új nevet is kapott: Tuffi. Ez az olasz tuffare szóból ered, ami mártózást jelent. Nos, szegény Tuffi tényleg extrém módon fürdött meg Wuppertal kellős közepén. Az esetről számos manipulált fotót látni (mi is egy ilyet választottunk), de igazából egy sem született – csupán grafikák és mesekönyvek jegyzik az esés pillanatát.
A Schwebebahn, Európa leghosszabb függővasútja mostantól elefánt nélkül, de ismét működik. Átutazóban is érdemes szemügyre venni.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Pixabay, vintage.es)
wuppertal | vasút | monorail | Németország | városi közlekedés | urbánus
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!