Annyira nem sűrűn hallani utazásról szóló beszélgetésekben, hogy éppen Wuppertalba megyünk városlátogatásra. Nem úgy a közlekedési eszközök szerelmeseinek körében, ugyanis a német városban üzemel a világ első Schwebebahnja, vagyis a függővasút, amely egy sínen halad. Pár hónapra felújítási munkálatok miatt kiiktatták a forgalomból, de már újra száguld.
Napi több mint 65 ezer ember utazik a járművön, amely 1901 óta közlekedik. Elég futurisztikus gondolatnak tűnhetett anno, a századelőn, hogy a hagyományos sínpáros, földi vasút helyett levegőbe emeljék a vonatot. Nemcsak praktikai megfontolás miatt építették meg úgy, hogy az egyébként is zavaró forgalmat ne korlátozzák még jobban, a Wupper-patak is akadályozta volna az építkezést, és a kerülés megnövelte volna a költségeket. A Schwebebahn jövőbe mutató megoldása lényegében spórolás eredménye.
Eugen Langen, a függővasút tervezője először Berlin városában szerette volna megvalósítani az építkezést, de végül Wuppertal kapta meg a különleges tömegközlekedési eszközt. Több mint 470 acél tartóoszlopot emeltek az építkezéskor, így került a patak fölé a kötött pálya. Európában nem találni másik ilyen hosszú, ráadásul városi közlekedésre használt monorailt, leginkább vidámparkokban jegyeznek hasonló szerkezeteket.
Több mint százéves fennállása óta sok mindenen ment keresztül, rongálódott, megsérült, és persze balesetek is voltak bőven. Ezek közül az egyik legkülönösebb, amikor egy elefánt zuhant bele a Wupper-patakba. Igen, valóban ez történt, egy csapnivaló cirkuszos marketingtevékenység következtében. 1950-ben gondolta azt egy cirkuszigazgató, fantasztikus ötlet lesz, ha egyik elefántjukat megröptetik a vasúton.
A történet már így, magában is szörnyű volna, de komplikációk akadtak, amikor az állat jogosan döntött úgy, neki semmi keresnivalója nincs a függővasút szerelvényében, és riadalmában ablakokat kitörve, tizenkét métert zuhant a kicsit sem mélyvízű patakba. Emberek is pottyantak utána, de csodás módon senkinek sem történt nagyobb baja. Az elefánt is megúszta ép bőrrel, s új nevet is kapott: Tuffi. Ez az olasz tuffare szóból ered, ami mártózást jelent. Nos, szegény Tuffi tényleg extrém módon fürdött meg Wuppertal kellős közepén. Az esetről számos manipulált fotót látni (mi is egy ilyet választottunk), de igazából egy sem született – csupán grafikák és mesekönyvek jegyzik az esés pillanatát.
A Schwebebahn, Európa leghosszabb függővasútja mostantól elefánt nélkül, de ismét működik. Átutazóban is érdemes szemügyre venni.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Pixabay, vintage.es)
wuppertal | vasút | városi közlekedés | monorail | Németország
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!