A második világháború utáni mikroautók egyik legérdekesebb példánya a Zündapp Janus, amely a nevéhez méltón valóban kétarcú, szemből szinte ugyanúgy néz ki, mint hátulról.
Janus a kapuk védőszelleme, majd a kereskedelem és a hajózás istene a római mitológiában, hozzá imádkoztak a rómaiak minden fontos tettük előtt, és róla nevezték el a januárt is. Mindig kétarcú istenként ábrázolták, ezért a Janus-arcú megnevezést gyakran használják a kettősségre, a kétszínűségre, és ezért kapta a Janus nevet a második világháború utáni korszak egyik legérdekesebb német mikroautója is.
A tervezése Claude Dornier nevéhez fűződik, aki új utakat keresett a saját repülőgépgyártó vállalkozásának, amikor a háború után a szövetségesek megtiltották a repülőgépek készítését Németországban. Claudius, a fia egy négyüléses autó terveivel állt elő, ahol
az első és a hátsó utasok egymásnak háttal foglalnak helyet, hogy minél jobban kihasználják a teret.
A prototípust Dornier Delta névre keresztelték, de hamar kiderült, hogy a gyártása nem lett volna kifizetődő a meglévő üzemben.
Pedig a háború után a németeknél nagy kereslet volt a motorkerékpároknál komolyabb, de a személyautóknál olcsóbb járművekre, ezért fogott az Isetta gyártásába a BMW, és ezért készített Kabinenroller néven mikroautót a Messerschmitt.
A motorkerékpárjairól ismert Zündapp is időjárásálló járművet kívánt gyártani,
amihez 1954-ben partnert keresett, és meg is találta. Az együttműködés értelmében a Dornier licence alapján a Zündapp gyártotta és értékesítette az autócskát.
A Zündapp átdolgozta az eredeti terveket, ezért került egy ajtó az autó orrára az első ülésekhez, és egy másik ajtó a hátuljára a hátsó ülésekhez,
a kétarcú kisautó a "jön vagy megy" kinézetéről kapta a Janus nevet.
A motorja egy 245 köbcentis, egyhengeres, kétütemű erőforrás volt 14 lóerővel, amivel az apró autócska 80 km/h sebességet ért el, de egyhamar kiderült, hogy a könnyű felépítése miatt nem volt olyan stabil, mint amilyennek tervezték.
A gyártása 1957-ben kezdődött, és mivel nem számított olcsónak, ezért az első fél év alatt csak 1731 példánya készült el, majd 1958-ig összesen 6901 darabot gyártottak, mire a Zündapp leállította a termelést, és eladta a gyárat a Boschnak.
A Janus-arcú kisautó mára keresett veterán,
a képeken látható példányát az RM Sotheby’s aukcióján 64 960 dollárért, húszmillió forintnak megfelelő összegért vették meg.
Különleges kísérletek
A motorkerékpár-gyártók közül nemcsak a német Zündapp szállt be a mikroautó-piacra, hanem az olasz Vespa is, méghozzá egy stílusos modellel, amely egy neves konkurense miatt nem tudott sikeres lenni. Ha pedig van Janus-arcú autó, akkor lennie kell küklopszszeműnek is, és ez volt a Tucker, amelynek a történetét cikkünkben meséltük el.
(Képek: Getty Images, RM Sotheby’s)
miniautó | zündapp | dornier delta | dornier | zündapp janus
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!