A második világháború utáni mikroautók egyik legérdekesebb példánya a Zündapp Janus, amely a nevéhez méltón valóban kétarcú, szemből szinte ugyanúgy néz ki, mint hátulról.
Janus a kapuk védőszelleme, majd a kereskedelem és a hajózás istene a római mitológiában, hozzá imádkoztak a rómaiak minden fontos tettük előtt, és róla nevezték el a januárt is. Mindig kétarcú istenként ábrázolták, ezért a Janus-arcú megnevezést gyakran használják a kettősségre, a kétszínűségre, és ezért kapta a Janus nevet a második világháború utáni korszak egyik legérdekesebb német mikroautója is.
A tervezése Claude Dornier nevéhez fűződik, aki új utakat keresett a saját repülőgépgyártó vállalkozásának, amikor a háború után a szövetségesek megtiltották a repülőgépek készítését Németországban. Claudius, a fia egy négyüléses autó terveivel állt elő, ahol
az első és a hátsó utasok egymásnak háttal foglalnak helyet, hogy minél jobban kihasználják a teret.
A prototípust Dornier Delta névre keresztelték, de hamar kiderült, hogy a gyártása nem lett volna kifizetődő a meglévő üzemben.
Pedig a háború után a németeknél nagy kereslet volt a motorkerékpároknál komolyabb, de a személyautóknál olcsóbb járművekre, ezért fogott az Isetta gyártásába a BMW, és ezért készített Kabinenroller néven mikroautót a Messerschmitt.
A motorkerékpárjairól ismert Zündapp is időjárásálló járművet kívánt gyártani,
amihez 1954-ben partnert keresett, és meg is találta. Az együttműködés értelmében a Dornier licence alapján a Zündapp gyártotta és értékesítette az autócskát.
A Zündapp átdolgozta az eredeti terveket, ezért került egy ajtó az autó orrára az első ülésekhez, és egy másik ajtó a hátuljára a hátsó ülésekhez,
a kétarcú kisautó a "jön vagy megy" kinézetéről kapta a Janus nevet.
A motorja egy 245 köbcentis, egyhengeres, kétütemű erőforrás volt 14 lóerővel, amivel az apró autócska 80 km/h sebességet ért el, de egyhamar kiderült, hogy a könnyű felépítése miatt nem volt olyan stabil, mint amilyennek tervezték.
A gyártása 1957-ben kezdődött, és mivel nem számított olcsónak, ezért az első fél év alatt csak 1731 példánya készült el, majd 1958-ig összesen 6901 darabot gyártottak, mire a Zündapp leállította a termelést, és eladta a gyárat a Boschnak.
A Janus-arcú kisautó mára keresett veterán,
a képeken látható példányát az RM Sotheby’s aukcióján 64 960 dollárért, húszmillió forintnak megfelelő összegért vették meg.
Különleges kísérletek
A motorkerékpár-gyártók közül nemcsak a német Zündapp szállt be a mikroautó-piacra, hanem az olasz Vespa is, méghozzá egy stílusos modellel, amely egy neves konkurense miatt nem tudott sikeres lenni. Ha pedig van Janus-arcú autó, akkor lennie kell küklopszszeműnek is, és ez volt a Tucker, amelynek a történetét cikkünkben meséltük el.
(Képek: Getty Images, RM Sotheby’s)
zündapp janus | dornier | dornier delta | miniautó | mikroautó | zündapp
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!