Close
A tíz legszebb spyder a Maserati történelméből

A tíz legszebb spyder a Maserati történelméből

A Maserati 1914 óta íródó történelmének a sportkupékon, a túrakocsikon és a versenyautókon kívül mindig is részei voltak a nyitott tetős modellek. A legújabb, az MC20 Cielo bemutatója kapcsán felidézzük a modenai márka legszebb spyderjeit.

Maserati A6G Spyder (1950)

Minden idők egyik legszebb nyitott tetős Maseratija a második világháború után született, abban a korban, amikor a neves karosszériaépítő stúdiók versengtek azon, hogy melyikük tudja elkészíteni a legszebb sportkocsit az adott műszaki alapokra. Az A6G eredetileg Pinin Farina ferdehátú kupékarosszériájával mutatkozott be a torinói autószalonon 1950-ben, majd a torinói Frua stúdiója készítette el a kabriót.

A kétliteres, hathengeres motorja akár 140 lóerős teljesítményre is képes volt, a kézzel gyártott exkluzív modell a minőségével, a kifinomultságával és a teljesítményével a világ legjobb sportautógyártói közé emelte a Maseratit. 1957-ig mindössze tizennégy példány kapott Frua karosszériát, ebből kilenc lett nyitott tetős Spyder, ezért a márka történetének egyik legritkább és legértékesebb modelljének számít.

Maserati 150 GT (1957)

A Porsche 550 Spyder vásárlóinak elcsábítására készült az A6-os sorozat utódjának szánt 150 GT. A karosszéria elkészítésével a Fantuzzi stúdiót bízták meg, a formát Pietro Frua munkája ihlette, de a Zagato stíluselemei is megtalálhatók rajta. A sorozatgyártásra végül nem került sor, túl költségesnek ítélték ahhoz, hogy nyereséget hozzon a Maseratinak, amely inkább a nagyobb 3500 GT fejlesztése mellett döntött.

Az 1,5 literes, négyhengeres motorja a 150 S versenyautóból származott, és 130 lóerőt teljesített. Az egyetlen jobbkormányos prototípus eladatlan maradt, évekig a gyárban tárolták, majd a brit márkakereskedő próbálta eladni 1400 fontért. A kilencvenes években egy német gyűjtőhöz került, majd 2006-tól három év alatt alaposan felújították, 2013-ban pedig már hárommillió dollárért adták el a Gooding & Co aukcióján.

Maserati 3500 GT Spyder (1959)

A 3500 GT-vel a modenai márka megvethette a lábát a Gran Turismo kategóriában. A nyitott tetős változat elkészítésére a torinói Alfredo Vignale karosszériaépítő mester kapta a megbízást, a Giovanni Michelotti által jegyzett modell stílusa szögletesebb és izmosabb formájával tért el a Touring által tervezett kupétól. A Vignale több prototípust is épített, amelyek apró részletekben tértek el egymástól, végül összesen 250 példányt gyártottak az autóból.

A műszaki tartalom megegyezett a kupéval, de a tengelytávja tíz centivel rövidebb lett. A 3,5 literes, soros hathengeres motorja a két Weber karburátorral 220, a Lucas mechanikus befecskendezővel 235 lóerőt teljesített. A súlycsökkentés érdekében az ajtók, a motorháztető és a csomagtérfedél könnyűfémötvözetből készült, akárcsak az opciós keménytető, a 3500 GT Spyder végsebessége ezzel elérte a 220 km/órát.

Maserati Mistral Spyder (1964)

A Mistral indította el azt a hagyományt a Maseratinál, amely szerint a Gran Turismo modelleket híres szelekről nevezték el, mint a Ghibli, a Bora vagy a Levante. A 3500 GT utódjának prototípusát 1963-ban a torinói autószalonon mutatták be kupéként, majd 1964-ben a genfi szalonra készült el a Mistral Spyder, amelynek elegáns dizájnját Giovanni Michelotti álmodta meg, míg a karosszériát a torinói Vignale építette.

Az elődjéhez hasonlóan alumínium elemekkel könnyített karosszériát háromféle soros hathengeres motorral lehetett kérni, a 3,5 és 3,7 literes helyett akár 4 literessel is, 265 lóerős teljesítménnyel, amivel a végsebessége elérte a 255 km/órát. Az autóhoz akár alumínium keménytetőt is lehetett rendelni, és 1969-ig összesen 124 példányban készült, amivel az egyik legritkább és legkeresettebb klasszikus Maseratinak számít.

Maserati Ghibli Spyder (1969)

A Ghibli Spyder volt az egyik utolsó projekt, amelyen Giorgetto Giugiaro a Ghia stúdiónak dolgozott 1967-ben, mielőtt megalapította a saját formatervező irodáját, és a letisztult vonalvezetése megalapozta Giugiaro hírnevét a legjobb dizájnerek közt. A vászontető helyett rendelhető keménytető a nagy ablakokkal páratlan kilátást nyújtott, és mivel csak 20-25 darabot adtak el, ezért manapság nagy rá a kereslet a gyűjtők körében.

A kupéhoz hasonlóan a Spyder is 4,7 literes standard és 4,9 literes SS változatban volt elérhető, az utóbbi 335 lóerős teljesítményével és 270 km/órás végsebességével a világ egyik legkívánatosabb sorozatgyártású autójának számított, és az egyik legdrágábbnak is. Az öt év alatt eladott 125 autóból csak minden ötödik lett SS, és mivel a Ghibli fő piaca az Egyesült Államok volt, ezért jelentős számú Spyder kelt el automata sebességváltóval.

Mutatunk egy gyönyörű példányt belőle:

Maserati Biturbo Spyder (1984)

Húsz év után a Biturbo Spyder lett az első nyitott tetős Maserati a legendás Ghibli Spyder óta. A szögletes vonalvezetésű dizájn a milánói Zagato munkája, míg a karosszériát Torinóban szerelték össze, majd Modenába szállították, ahol házasították a hajtáslánccal. A biturbó V6-os motorok megegyeztek a kupééval, az adózási szabályok miatt kétliterest szántak a hazai piacra, és 2,5 literest az exportpiacokra.

1989-ben átdolgozták az autót, a Spyder ’90 néven emlegetett modell motorjának teljesítménye 220 lóerőre nőtt, az exportmodellek 2,5 helyett 2,7 literes V6-ost kaptak 250 lóerővel. 1991-ben ismét ráncfelvarrást kapott a Spyder, amely immár teljesen elhagyta a nevéből a Biturbót. Az eredeti formát áramvonalasabbá tették, a zseniális Marcello Gandini ötlete volt az apró légterelő elem a szélvédő tövében.

Maserati Spyder (2001)

1998-ban a 3200 GT bemutatásával a Maserati visszatért a hagyományaihoz, és a Biturbo-korszak lezárásával ismét egy nagyszerű Gran Turismót épített. Giugiaro dizájnja igazi remekmű lett, a bumeráng alakú hátsó lámpák elsőként alkalmazták a LED-technológiát a sorozatgyártású autókon. 2001-ben pedig ismét újabb korszakot indított a Spyder, amely már a Ferrarival való szoros műszaki együttműködés nyomán született.

A 3200 GT biturbó V8-as motorját egy vadonatúj 4,2 literes V8-as szívómotorra cserélték, transaxle rendszerben hátulra épített sebességváltóval, 390 lóerős teljesítménnyel a végsebessége elérte a 285 km/órát. A kupéval szemben a Spyder kétüléses volt, rövidebb tengelytávval, és gombnyomásra mozgatható vászontetővel. A 2007-ig 3889 példányban gyártott Spyder indította a Maserati visszatérését az Egyesült Államok piacára.

Maserati GranSport Spyder (2005)

A márka történelmének egyik ikonikus nevét élesztette fel a GranSport, amelyet 2004-ben a genfi autószalonon mutattak be. A 3200 GT utódja túrakocsiból igazi sportautóvá vált, amihez a motor teljesítményét 400 lóerőre növelték, és az immár szériafelszerelésként adott Cambiocorsa automatikus sebességváltó működését is finomították. A kínálathoz ezúttal is csatlakozott a Spyder, amelyet 2005-ben mutattak be.

Maserati GranCabrio (2009)

Az elődjénél elegánsabb GranTurismo, valamint a két évvel később megjelent GranCabrio még a klasszikus recept szerint épült. A hosszú motorházfedele alatt ugyanis egy 4,7 literes V8-as szívómotor dolgozik 460 lóerővel, amivel 4,6 másodperc alatt gyorsul százra és 299 km/órás sebességre képes. A Maserati legutóbbi túrakocsija szokatlanul hosszú ideig gyártásban volt, 40 ezer példány után nemrég készült el az utolsó.

Maserati MC20 Cielo (2022)

A középmotoros MC20 az újonnan fejlesztett biturbó V6-os motorjával több téren is új korszakot kezdett a Maseratinál, és a hagyományoknak megfelelően nem maradt el a nyitott tetős változat sem, ám ezúttal nem a Spyder, hanem a Cielo nevet kapta, ami égboltot jelent olaszul. A névadás ötletes, a keménytető ugyanis gombnyomásra elsötétíthető üvegből készült, ezért zárt tetővel is látható marad fölöttünk az égbolt.

A motorja ugyanaz a 3 literes biturbó V6-os, ami 630 lóerőre képes,

és mivel a Cielo csak 65 kilogrammal nehezebb a zárt tetős MC20-nál, egyáltalán nem lassabb nála: három másodperc alatt képes elérni a százas tempót, és akár 320 km/órával is száguldhat. A hétvégi kirándulásokhoz 100 literes poggyásztérbe pakolhatjuk a kézitáskákat, és mivel a motor hátulra került, még az autó orrában is találunk egy 50 literes rekeszt.

A Maserati meglehetősen intenzív időszakot él manapság, sorra mutatják be az új modelleket, a középmotoros MC20 kupé mellett a belépőmodellnek szánt szabadidő-autó, az izmos Trofeo változatban is kínált Grecale jelenti az újdonságot.

nagy sztori | maserati spyder | maserati mistral | maserati grancabrio | maserati mc20

FOLYTASD EZZEL

Újbudára kell mennünk, hogy lássuk az északi fényt

Fantasztikus őszi ízek és otthonos hangulat – Így varázsolt el minket a Macesz Bisztró

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram