Egy légi közlekedési szakember egy elég gyakori hibára figyelmeztetett, ami akár veszélyesnek is bizonyulhat.
Két alapvető oka van, miért nem ajánlott aludni felszállás vagy leszállás közben. Az egyik, hogy csökkentsük az esélyét annak, hogy fül barotraumánk, vagy más néven repülőgép-fülünk legyen. A fül barotrauma a fülkárosodás egy olyan típusa, amelyet a fül belső és külső része közötti nyomáskülönbség okoz.
Az egyensúlyhiány miatt a dobhártya fájdalmasan kidudorodhat, nagyjából ahhoz hasonlóan, mintha egy medence aljára úsznánk.
Gyakran előfordul ugyanis, hogy a repülőgép utasterében a dobhártya nehezen birkózik meg a fel- és leszállás során tapasztalható gyors légnyomás-változásokkal. Mindez fájdalmat, enyhe halláscsökkenést vagy tompa hallást okozhat.
– Amikor alszunk, nem nyelünk annyit, hogy kiegyenlítsük a fülünkben lévő nyomást – mondja Dan Bubb, a Nevadai Egyetem professzora. A legtöbb egészséges felnőtt képes arra, hogy ásítással, nyeléssel vagy rágással nyomást gyakoroljon a fülére, mindkét fülben megnyitva ezzel az Eustachiai-csövet, de mások – például gyermekek és csecsemők, akiknek kisebb az Eustachiai-csövük – nehezen tudnak vele megküzdeni. Az allergia vagy egy fertőzés mind növelhetik a fül barotrauma kockázatát, a szilikon füldugók használata ellenben csökkentheti.
A másik ok, amiért érdemes hanyagolni felszállás és leszállás közben az alvást, hogy teljes mértékben tisztában legyünk azzal, mi történik körülöttünk – például, ha vészhelyzet van és evakuálni kell a repülőgépen tartózkodókat.
A Boeing és az Airbus jelentései szerint statisztikailag nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy repülőgép felszállás és leszállás közben szenved balesetet, a vészhelyzetben történő alvás pedig késleltetheti a reakcióidőt.
Mindannyian ismerjük a repülésre érvényes nyilvánvaló normákat, azaz például ne dohányozzunk a fedélzeten, ne rúgjunk be és ne viselkedjünk gorombán. Jess Bohorquez utazási szakértő szerint azonban vannak még bizonyos etikettszabályok, amelyeket mindenkinek be kellene tartania.
(Forrás: The Sun, fotók: Getty Images)
alvás | nem szabad | leszállás | repülés | fedélzet
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!