Ezért nem szabad soha aludni a repülőn felszállás vagy leszállás közben

Egy légi közlekedési szakember egy elég gyakori hibára figyelmeztetett, ami akár veszélyesnek is bizonyulhat.

Két alapvető oka van, miért nem ajánlott aludni felszállás vagy leszállás közben. Az egyik, hogy csökkentsük az esélyét annak, hogy fül barotraumánk, vagy más néven repülőgép-fülünk legyen. A fül barotrauma a fülkárosodás egy olyan típusa, amelyet a fül belső és külső része közötti nyomáskülönbség okoz.

Az egyensúlyhiány miatt a dobhártya fájdalmasan kidudorodhat, nagyjából ahhoz hasonlóan, mintha egy medence aljára úsznánk.

Gyakran előfordul ugyanis, hogy a repülőgép utasterében a dobhártya nehezen birkózik meg a fel- és leszállás során tapasztalható gyors légnyomás-változásokkal. Mindez fájdalmat, enyhe halláscsökkenést vagy tompa hallást okozhat.

– Amikor alszunk, nem nyelünk annyit, hogy kiegyenlítsük a fülünkben lévő nyomást – mondja Dan Bubb, a Nevadai Egyetem professzora. A legtöbb egészséges felnőtt képes arra, hogy ásítással, nyeléssel vagy rágással nyomást gyakoroljon a fülére, mindkét fülben megnyitva ezzel az Eustachiai-csövet, de mások – például gyermekek és csecsemők, akiknek kisebb az Eustachiai-csövük – nehezen tudnak vele megküzdeni. Az allergia vagy egy fertőzés mind növelhetik a fül barotrauma kockázatát, a szilikon füldugók használata ellenben csökkentheti.

A másik ok, amiért érdemes hanyagolni felszállás és leszállás közben az alvást, hogy teljes mértékben tisztában legyünk azzal, mi történik körülöttünk – például, ha vészhelyzet van és evakuálni kell a repülőgépen tartózkodókat.

A Boeing és az Airbus jelentései szerint statisztikailag nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy repülőgép felszállás és leszállás közben szenved balesetet, a vészhelyzetben történő alvás pedig késleltetheti a reakcióidőt.

Mindannyian ismerjük a repülésre érvényes nyilvánvaló normákat, azaz például ne dohányozzunk a fedélzeten, ne rúgjunk be és ne viselkedjünk gorombán. Jess Bohorquez utazási szakértő szerint azonban vannak még bizonyos etikettszabályok, amelyeket mindenkinek be kellene tartania.

(Forrás: The Sun, fotók: Getty Images)

leszállás | alvás | repülés | utazás | fedélzet

FOLYTASD EZZEL

Van egy lélegzetelállító esőerdő Európában, ami Magyarországtól sincs messze

Hitetlenkedve nézzük, hogyan takarítják ki a tokiói metrót kétszer egy hónapban

Rendeld meg a Roadster magazin 15. számát!

Nyakunkon a tavasz, és ami még jobb hír, itt a legújabb Roadster magazin is. Mit találunk benne? Találkozunk az amerikai képzőművésszel, Jim Denevannel, aki amellett, hogy land artban utazik, egy csodás rendezvényszervező céget is működtet, amely elképesztő helyeken szervez vacsorákat Kaliforniától kezdve Dél-Afrikán át Toszkánáig. Kifaggatjuk a kultikus Iditarod Trail Race kutyás szánhúzó verseny szervezőjét, a biennáléra készülő Nemes Márton festőművészt, megismerkedtünk a Friluftsliv filozófiával, Arnaud Montagard fotós révén megnézzük, milyen Amerika hátsó udvara, főzünk a 101 Bistróban, és a Totemism legújabb kollekcióját is szemügyre vesszük. ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Egy tökéletes helyszín Budapest felett a társas kikapcsolódáshoz
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom