Amalfi egyszerre ad csodálatos természeti környezetet, történelmi múltat, lenyűgöző építészetet és fantasztikus gasztronómiát. És persze a tengerpartjuk is gyönyörű. Talán kicsit túlságosan is, mert manapság legalább annyira legendás a forgalma, mint a kolosszális panorámája.
Rengeteg történet szól a kilométeres dugókról, és a megduplázódott vagy megháromszorozódott menetidőről – köszönhetően annak, hogy mindenki más is élvezné a kilátást.
A nagy járművek, köztük a turistákkal teli személyszállító furgonok egyre növekvő száma csak fokozza a kínokat, ráadásul az út időnként egysávosra szűkül és nehezen bevehető kanyarokkal tarkított.
Hamarosan jobbra fordulhatnak a dolgok a szerdán bevezetett új szabályoknak köszönhetően, melyeket azért hoztak, hogy legalább a felére csökkentsék a forgalmat – miközben ezzel egyidejűleg sokak nyaralását megkeserítik.
Pontosan mivel is?
Alternatív rendszámos rendszert vetettek be, ami azt jelenti, hogy a Vietri sul Mare és Positano közötti híres szakaszon a főszezon csúcsidőszakában csak minden második nap közlekedhetnek az autók. Páratlan napokon kizárólag a páratlan számra végződő rendszámmal rendelkező járművek használhatják az utat, páros napokon pedig a páros számúak.
Ezek a szabályok 10 és 18 óra között érvényesek egész augusztus hónapban, illetve június 15-től a hétvégéken egészen szeptember 30-ig. A tizenhárom tengerparti település lakosai, valamint a tömegközlekedési járművek, a taxik és a sofőrrel bérelt NCC-autók mentesülnek a szabályok alól (a hagyományos bérautók nem). A 10,36 méternél hosszabb járműveket is teljes egészében kitiltják, illetve ebben az évben már nem hajthatnak végig az úton a lakókocsik és a pótkocsis járművek sem reggel 6:30-tól éjfélig. A hat méternél hosszabb és 2,1 méternél szélesebb járművek csak bizonyos órákban használhatják az utat, csúcsidőszakokban tilos a közlekedés.
Az előírások betartatásáért a helyi rendőrség lesz a felelős, amely szabálysértések esetén bírságot szabhat ki. Egyelőre nem tudni, milyen értékű összegekről lehet szó.
Angela Infante, a tengerpart kapujának számító Vietri sul Mare alpolgármestere elmondta, hogy az új szabályokra már régóta szükség volt. "Hétvégén nem lehet vezetni, az emberek otthon rekedtek" – mondta. A járvány előtt néha akár hat kilométeres dugók is kialakulhattak a part mentén. Hihetetlenül lassan kell haladni, mert olyan sok az autó, gyakran teljes a blokád."
Nem mindenki örül azonban a reguláknak. Antonio Ilardi, a szállodatulajdonosok helyi szövetségének elnöke nyílt levelében kérte a szabályok módosítását, mondván az új rendelkezések elriasztják a turistákat. "Lehetetlenné teszi, hogy páratlan számú napig maradjanak. Ha szerdán érkezel, csütörtökön nem tudsz elmenni." Kompromisszumot javasolt, amely szerint a rendszer az érkezők számára megmaradhatna, de a turisták akkor hagyhatják el a tengerpartot, amikor akarják.
"A turistáknak el kell kellene menniük, amikor csak akarnak, hogy eljussanak a repülőtérre, a vasútállomásra vagy Salernóba. Az Amalfi-parton nem mindig könnyű tömegközlekedéssel utazni, különösen ebédidőben. Ezért kérünk az idei szezonra módosítást, hogy a szabályzat a tengerpartra való belépéskor legyen érvényes, a partról távozáskor viszont már nem". A tengerparti szállodatulajdonosok azt kockáztatják, hogy "nehéz helyzetbe kerülnek", ha a vendégek rossz rendszámú bérautóval érkeznek, és így bírságot kaphatnak.
A rendelet egyébként eredetileg 2020 áprilisában lépett volna hatályba, de a helyben benyújtott kifogások, és a világjárvány lelassította a folyamatot.
Ha pedig már kívülről-belülről ismered Olaszországot, érdemes ismeretlenebb partokra evezned.
(Forrás: CNN, fotók: Unsplash, Getty Images)
korlátozás | új szabályok | turista | forgalom | olaszország | positano
A modern luxus nyomában a Range Roverrel
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!