Ma élhető, biciklikkel és csatornákkal teli városként tiszteljük Amszterdamot, de ez nem volt mindig így. A második világháború utáni gyors fejlődés idején, a hatvanas években ugyanúgy az autózás felé mozdult el, mint a világ szinte összes nagyvárosa. Egy – utólag szerencsésnek mondható – véletlenen és a helyiek ébredésén múlt, hogy elbukott a folyamat, derül ki a Not Just Bikes videójából.
Amszterdam ténylegesen is megindult az autós várossá válás útján az 1960-as években, de a folyamat az egyik legnagyobb szabású terv elbukásával szenvedett csorbát. David Jokinen amerikai várostervező, az akkori legmodernebb irányzat képviselője el is készített egy tervet, amelyen
a holland város köré számos alvóvárost húztak volna föl, ahonnan aztán mindenki boldogan ingázott volna a belvárosba.
Ezzel a tervel lényegében a mai Amszterdam nagy része autópályává vált volna, elég csak annyit mondani, hogy a Singel-csatornát betemették volna, és hatsávos körgyűrűvé alakították volna. Mindez kiválóan látszódik a rajzokon is.
Sok parkolót és taxiállomást terveztek, na meg egy monorailt, de azt sem azért, mert olcsó és hatékony tömegközlekedési eszköz, hanem mert a földszinttől elemelve nem akadályozza az autós forgalmat. A terv – amely a ma ismert Amszterdam nagy részét lerombolta volna – az „Adj a városnak egy esélyt” címet viselte.
Ez a terv végül nem valósult meg, de sok helyen az autóknak kedvezve alakították át, vagy kezdték átalakítani a várost – mígnem tömeges tiltakozások hatására leállították ezeket a munkákat a hetvenes években. Sőt, még ugyanakkor ahol lehetett elkezdték visszaalakítani a soksávos utakat közterek és a kerékpáros forgalom javára. Azóta pedig bebizonyosodott, hogy így is élhet egy világváros.
Amszterdam azóta persze változik-fejlődik tovább folyamatosan: ezekben az években Schophol repülőtér nagyszabású átalakítása zajlik, míg a város központjából újabb és újabb éjszakai vonatjáratok indulnak Európába.
Ami pedig a csatornákat és a bicikliket illeti: ők most köszönik, jól vannak, akkor is, ha néha az egymásra találás nem éppen a legszerencsésebb.
(Nyitókép: GettyImages)
hollandia | alvóváros | előváros | város | Amszterdam | autópálya
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!