Ma élhető, biciklikkel és csatornákkal teli városként tiszteljük Amszterdamot, de ez nem volt mindig így. A második világháború utáni gyors fejlődés idején, a hatvanas években ugyanúgy az autózás felé mozdult el, mint a világ szinte összes nagyvárosa. Egy – utólag szerencsésnek mondható – véletlenen és a helyiek ébredésén múlt, hogy elbukott a folyamat, derül ki a Not Just Bikes videójából.
Amszterdam ténylegesen is megindult az autós várossá válás útján az 1960-as években, de a folyamat az egyik legnagyobb szabású terv elbukásával szenvedett csorbát. David Jokinen amerikai várostervező, az akkori legmodernebb irányzat képviselője el is készített egy tervet, amelyen
a holland város köré számos alvóvárost húztak volna föl, ahonnan aztán mindenki boldogan ingázott volna a belvárosba.
Ezzel a tervel lényegében a mai Amszterdam nagy része autópályává vált volna, elég csak annyit mondani, hogy a Singel-csatornát betemették volna, és hatsávos körgyűrűvé alakították volna. Mindez kiválóan látszódik a rajzokon is.
Sok parkolót és taxiállomást terveztek, na meg egy monorailt, de azt sem azért, mert olcsó és hatékony tömegközlekedési eszköz, hanem mert a földszinttől elemelve nem akadályozza az autós forgalmat. A terv – amely a ma ismert Amszterdam nagy részét lerombolta volna – az „Adj a városnak egy esélyt” címet viselte.
Ez a terv végül nem valósult meg, de sok helyen az autóknak kedvezve alakították át, vagy kezdték átalakítani a várost – mígnem tömeges tiltakozások hatására leállították ezeket a munkákat a hetvenes években. Sőt, még ugyanakkor ahol lehetett elkezdték visszaalakítani a soksávos utakat közterek és a kerékpáros forgalom javára. Azóta pedig bebizonyosodott, hogy így is élhet egy világváros.
Amszterdam azóta persze változik-fejlődik tovább folyamatosan: ezekben az években Schophol repülőtér nagyszabású átalakítása zajlik, míg a város központjából újabb és újabb éjszakai vonatjáratok indulnak Európába.
Ami pedig a csatornákat és a bicikliket illeti: ők most köszönik, jól vannak, akkor is, ha néha az egymásra találás nem éppen a legszerencsésebb.
(Nyitókép: GettyImages)
Amszterdam | urbanizáció | alvóváros | autópálya | hollandia
Dubaj a multikulturális gasztronómia egyik fellegvára is
Lenyűgöző videó az RTL új székházáról
Itt van a nyár, ami már önmagában remek hír, de azzal tudjuk fokozni a hangulatot, hogy a napokban megjelenik a Roadster magazin legújabb száma is. Mit találunk benne? Ellátogatunk az Azori-szigetekre, Dubajba és megnézzük Isztambul egyik legenergikusabb kerületét, Beyoğlut. Találkozunk a világhírű brit dizájnerrel, Tom Dixonnal, kifaggatjuk az ikonikus fotós, Slim Aarons hagyatékát őrző Getty Images igazgatóját, és Bott Frigyes meghívására Európa legjobb sommelier-jeivel végigkóstoljuk a régió legérdekesebb furmintjait. Elmerülünk a független kiadású zine-ek színes és hangos világába, meglátogatjuk a Tisza Cipő főhadiszállását, megtapintjuk, mit tudnak az ukrán-Kárpátokból érkező kéziszövésű szőnyegek, egy MV Agusta nyergében pedig végigmotorozzuk Szardínia vadregényes hegyeit. Ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá! A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!