Ma élhető, biciklikkel és csatornákkal teli városként tiszteljük Amszterdamot, de ez nem volt mindig így. A második világháború utáni gyors fejlődés idején, a hatvanas években ugyanúgy az autózás felé mozdult el, mint a világ szinte összes nagyvárosa. Egy – utólag szerencsésnek mondható – véletlenen és a helyiek ébredésén múlt, hogy elbukott a folyamat, derül ki a Not Just Bikes videójából.
Amszterdam ténylegesen is megindult az autós várossá válás útján az 1960-as években, de a folyamat az egyik legnagyobb szabású terv elbukásával szenvedett csorbát. David Jokinen amerikai várostervező, az akkori legmodernebb irányzat képviselője el is készített egy tervet, amelyen
a holland város köré számos alvóvárost húztak volna föl, ahonnan aztán mindenki boldogan ingázott volna a belvárosba.
Ezzel a tervel lényegében a mai Amszterdam nagy része autópályává vált volna, elég csak annyit mondani, hogy a Singel-csatornát betemették volna, és hatsávos körgyűrűvé alakították volna. Mindez kiválóan látszódik a rajzokon is.
Sok parkolót és taxiállomást terveztek, na meg egy monorailt, de azt sem azért, mert olcsó és hatékony tömegközlekedési eszköz, hanem mert a földszinttől elemelve nem akadályozza az autós forgalmat. A terv – amely a ma ismert Amszterdam nagy részét lerombolta volna – az „Adj a városnak egy esélyt” címet viselte.
Ez a terv végül nem valósult meg, de sok helyen az autóknak kedvezve alakították át, vagy kezdték átalakítani a várost – mígnem tömeges tiltakozások hatására leállították ezeket a munkákat a hetvenes években. Sőt, még ugyanakkor ahol lehetett elkezdték visszaalakítani a soksávos utakat közterek és a kerékpáros forgalom javára. Azóta pedig bebizonyosodott, hogy így is élhet egy világváros.
Amszterdam azóta persze változik-fejlődik tovább folyamatosan: ezekben az években Schophol repülőtér nagyszabású átalakítása zajlik, míg a város központjából újabb és újabb éjszakai vonatjáratok indulnak Európába.
Ami pedig a csatornákat és a bicikliket illeti: ők most köszönik, jól vannak, akkor is, ha néha az egymásra találás nem éppen a legszerencsésebb.
(Nyitókép: GettyImages)
hollandia | előváros | urbanizáció | város | Amszterdam | autópálya
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!