Close
Nem lehet tudni, pontosan mit keres ez a több ezer szellemjárat Európa felett

Nem lehet tudni, pontosan mit keres ez a több ezer szellemjárat Európa felett

2019 óta több mint ötezer teljesen üres utasszállító gép indult el Nagy-Britannia repülőtereiről vagy érkezett oda.

További harmincötezer kereskedelmi járat pedig szinte üresen, vagyis az ülőhelyek kevesebb mint tíz százalékos foglaltságával közlekedett a brit Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) elemzése szerint. Ami viszont még ezeknél a számoknál is furcsább, az az, hogy nem tudjuk pontosan ezeknek az üresjáratoknak az okait, mert a légitársaságok nem hozzák nyilvánosságra.

A járvány alatt felmerült, hogy a repülőtéri résidőszabályok teljesítése érdekében kell felszállniuk a gépeknek akár üresen is, ezeket a szabályokat viszont sok helyen eltörölték illetve lazították pont a járvány csúcspontján. Az indokok közé tartozhat még a repatriálás, a repülők áthelyezése, és a karbantartásukhoz, engedélyezésükhöz, illetve a pilóengedélyekhez kapcsolódó követelmények teljesítése (bár a tréningrepülések nem szerepelnek a felmérésben), illetve az utasszállító járatokkal történő teherszállítás. Mindezekről azonban nincsenek pontos információk, így a környezetvédelmi szervezetek szerint nagyobb átláthatóságra van szükség ezen a téren.

Az adatok szerint 2019 óta átlagosan havi 130 járat indult útnak teljesen üresen, és ez a szám hasonló szinten maradt az utazási korlátozások előtt, alatt és után is, miközben a második legmagasabb 2022 második negyedévében volt.

Ez arra utal, hogy a szellemjáratok száma nem a járvány hatásaival függ össze.

Az utak kétharmada a hét legnagyobb brit repülőtérhez kapcsolódott, ezen belül is Birminghamben regisztrálták a legtöbbet, 1455-öt, míg Lutonban 1307, Bristolban pedig 758 járat fordult meg. Az üres gépek száma nem korrelál az egyes repülőterek teljes forgalmával, ami arra utal, hogy bizonyos útvonalakon a probléma nagyobb.

Ami a majdnem üres repülőket illeti: ezekből 2020 eleje óta havonta átlagosan ezerkétszázzal lehet találkozni, mintegy 80 százalékuk külföldi viszonylatban közlekedik. 2019 óta a legtöbb ilyen gépet a Heathrow fogadta (10 467-et), majd Manchester (3 309), a Gatwick (2 766) és a Stansted (2 197) következik.

Az Airlines UK, az Egyesült Királyságban bejegyzett légitársaságok kereskedelmi testületének szóvivője szerint a több millió közlekedő járatnak csak egy töredék részét teszik ki az utasok nélkül vagy kevés utassal induló gépek.

Az átláthatósági problémák a kibocsátások mérésével kapcsolatban is felmerültek már, de a repülők környezetszennyezése terén egyébként sem  minden olyan egyértelmű, mint amilyennek látszik.

(Forrás: The Guardian, képek: Getty Images)

gép | repülés | Anglia | üres | Európa

FOLYTASD EZZEL

A luxus új szintje a Balatonnál – Ilyen a LUA Resort télen

Fantasztikus őszi ízek és otthonos hangulat – Így varázsolt el minket a Macesz Bisztró

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram