Close
Mégsem érdemes betiltani a rövid távú járatokat? Meglepő következtetésre jutott egy tanulmány

Mégsem érdemes betiltani a rövid távú járatokat? Meglepő következtetésre jutott egy tanulmány

Több európai ország is extra adót vetett ki a rövid távú, azaz ötszáz kilométeren belül található úti célokra közlekedő járatokra, de van, ahol a tilalom is szóba került. Egy új tanulmány viszont megkérdőjelezi mindennek az értelmét.

„Az extra rövid távú repülések betiltása: környezetvédelmi bizonyosság vagy politikai turbulencia?“ című kutatás eredményeit a Twitteren osztották meg a szerzők, Frédéric Dobruszkes, Giulio Mattioli és Laurette Mathieu.

A tanulmány azt modellezte, milyen hatással lenne a károsanyag-kibocsátásra, ha Európa mind a 31, légiközlekedésben részt vevő országa betiltaná az ötszáz kilométeres táv alatti járatokat.

A kutatók azt találták, hogy ennek talán nem lenne sok értelme, miután ezek az utak az összesnek mintegy 28 százalékát teszik ki, eközben az összes üzemanyag-felhasználásnak pusztán hat százalékáért felelnek.

A hosszú távú (400 kilométeres feletti) járatok ehhez képest mindössze hat százalékát jelentik az összes útnak, miközben a kibocsátás 47 százaléka kapcsolódik hozzájuk. A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy a rövid távú járatok megcélzása, (amelyek gyakran azért jöttek létre, hogy a földrajzi fizikai akadályokat leküzdjék),

keveset tesz hozzá a repülés klímára gyakorolt hatásának csökkentéséhez.

Ezzel szemben sürgősen szükség lenne a hosszú távú járatok szabályozására.

Giulio Mattioli közlekedéskutató és a tanulmány egyik szerzője a Twitteren azt írta, hogy a rövid repülések emissziós hatását „eltúlozzák”, ami beárnyékolja a hosszú távú repülések súlyos hatásairól szóló értelmes beszélgetéseket.

Mint hozzátette, „a politikai döntéshozók nyilvánvalóan érdekeltek abban, hogy a rövid távú járatokra összpontosítsanak, mivel ezeket általában alacsony költségű intézkedésekkel lehet szabályozni, és nem lesznek dühösek az emberek. Ez azonban nem sokat segít a kibocsátáson, tehát ha valakit érdekel a klíma, annak többet, sokkal többet kell tennie.

A valódi megoldást talán a teljesen elektromos vonat-repülő hibrid hozza majd el, bár egyes kutatások szerint már a radikális klímacélok teljesítése sem menti meg az időjárást.

(Forrás: Independent, képek: Getty Images)

kutatás | repülőút | károsanyag | repülés | széndioxid

FOLYTASD EZZEL

Újbudára kell mennünk, hogy lássuk az északi fényt

Fantasztikus őszi ízek és otthonos hangulat – Így varázsolt el minket a Macesz Bisztró

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram