Több európai ország is extra adót vetett ki a rövid távú, azaz ötszáz kilométeren belül található úti célokra közlekedő járatokra, de van, ahol a tilalom is szóba került. Egy új tanulmány viszont megkérdőjelezi mindennek az értelmét.
„Az extra rövid távú repülések betiltása: környezetvédelmi bizonyosság vagy politikai turbulencia?“ című kutatás eredményeit a Twitteren osztották meg a szerzők, Frédéric Dobruszkes, Giulio Mattioli és Laurette Mathieu.
A tanulmány azt modellezte, milyen hatással lenne a károsanyag-kibocsátásra, ha Európa mind a 31, légiközlekedésben részt vevő országa betiltaná az ötszáz kilométeres táv alatti járatokat.
A kutatók azt találták, hogy ennek talán nem lenne sok értelme, miután ezek az utak az összesnek mintegy 28 százalékát teszik ki, eközben az összes üzemanyag-felhasználásnak pusztán hat százalékáért felelnek.
A hosszú távú (400 kilométeres feletti) járatok ehhez képest mindössze hat százalékát jelentik az összes útnak, miközben a kibocsátás 47 százaléka kapcsolódik hozzájuk. A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy a rövid távú járatok megcélzása, (amelyek gyakran azért jöttek létre, hogy a földrajzi fizikai akadályokat leküzdjék),
keveset tesz hozzá a repülés klímára gyakorolt hatásának csökkentéséhez.
Ezzel szemben sürgősen szükség lenne a hosszú távú járatok szabályozására.
Giulio Mattioli közlekedéskutató és a tanulmány egyik szerzője a Twitteren azt írta, hogy a rövid repülések emissziós hatását „eltúlozzák”, ami beárnyékolja a hosszú távú repülések súlyos hatásairól szóló értelmes beszélgetéseket.
Mint hozzátette, „a politikai döntéshozók nyilvánvalóan érdekeltek abban, hogy a rövid távú járatokra összpontosítsanak, mivel ezeket általában alacsony költségű intézkedésekkel lehet szabályozni, és nem lesznek dühösek az emberek. Ez azonban nem sokat segít a kibocsátáson, tehát ha valakit érdekel a klíma, annak többet, sokkal többet kell tennie.
A valódi megoldást talán a teljesen elektromos vonat-repülő hibrid hozza majd el, bár egyes kutatások szerint már a radikális klímacélok teljesítése sem menti meg az időjárást.
(Forrás: Independent, képek: Getty Images)
rövid távú | repülés | kutatás | károsanyag | károsanyag-kibocsátás
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!