Close
Hamarosan betilthatják a rövid távú repülőjáratokat?

Hamarosan betilthatják a rövid távú repülőjáratokat?

Az európaiak többsége nyitott lenne a dologra.

A repülés, mint az köztudott, enyhén fogalmazva is károsítja a környezetet. A repülőgépek egy utasra vetítve több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a vonatok, az autóbuszok vagy a személygépkocsik. A légi közlekedés visszaszorítása kulcsfontosságú lesz a nettó zéró kibocsátás eléréséhez, a globális felmelegedés lassításához, valamint az éghajlatváltozás legrosszabb hatásainak elkerüléséhez.

Bár a repülést sok esetben nem lehet kikerülni (tengerentúli járatok esete), a rövidebb távú repülőutak számát viszont csökkenthetjük különféle alternatívák,  például vonatok és buszok bevonásával.

Ezek nemcsak környezeti szempontból jóval kedvezőbbek, de ha figyelembe vesszük a repülőtérre való kijutásra szánt időt, az onnan történő hazautazást, a végtelen hosszúságúnak tűnő biztonsági ellenőrzéseket, akkor kiderül, hogy a repülés és a vonatozás nagyjából ugyanannyi időt vesz igénybe.

Hogyan lehet meggyőzni az embereket, hogy vonattal és autóbusszal utazzanak repülőgép helyett?

Az egyik opció a rövid távú repülőjáratok teljes betiltása, különösen abban az esetben, ha létezik ugyanarra a távra buszos vagy vonatos alternatíva. Ezt az módszert már több európai ország is bevetette. Egy néhány évvel ezelőtt született felmérés szerint az európaiak hatvankét százaléka helyeselné a rövid távú repülőjáratok betiltását, vagyis a rendelkezés bevezetése bőven találna támogatókat.

Az ügyben élen jár a francia kormány, amely korábban már bejelentette, hogy betiltja azokat a rövid távú járatokat, amelyek vonattal vagy busszal legfeljebb két és fél óra alatt ugyanúgy elérhetőek, azaz ha van életképes vasúti és autóbuszos alternatíva. Ezzel az összes francia belföldi járat tizenkét százaléka megszűnne. Hasonlóan járt el Ausztria is: a kormány a járvány idején utasította az Austrian Airlines-t, hogy állítsa le a Bécs-Salzburg járatát, hogy az utasok inkább a vonatközlekedést részesítsék előnyben.

Németország ezzel szemben nem tiltott be semmit, “csak”  megduplázta a rövid távú repülőjegyekre kivetett adó összegét, Spanyolország eközben  2050-ig minden rövid távú járatot megszüntetne.

2021 októberében a Greenpeace azt kérte, hogy az Európai Unió valamennyi országában tiltsák be azokat a repülőjáratokat, amelyeken ugyanolyan távolságon a vasúti utazás hat óránál rövidebb ideig tartana. Ez elég merész lépés lett volna, az EU nem igazán támogatta. Ehelyett elköteleződött amellett, hogy az évtized végéig megduplázza a nagy sebességű vasúti hálózatot, ami mindenképpen jó kezdet és potenciálisan megnyitja az utat egy fenntarthatóbb, alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású jövő felé.

Eközben április 1-től Belgiumban új, úgynevezett beszállóadót kell fizetniük azoknak, akik a repülést választják más, elérhető alternatívák helyett. Az intézkedéssel a környezetbarátabb közlekedés felé igyekeznek terelni az embereket.

(Forrás: TimeOut, fotók: Getty Images, Pixabay, Unsplash)

 

repülőjárat | vonat | Európa | jövő | betiltás

FOLYTASD EZZEL

Fertőzéshullámot indított el az Oktoberfest

Megvan Európa idei legjobb úti célja

Rendeld meg a Roadster magazin 9. számát!
Friss, 220 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas, 20 oldalas melléklettel egészítettük ki, amelyben a prémium spiritek szédítő univerzumába merülünk el. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram