Így manipulálja az utazási döntéseinket a Google

Egy fontos tényezőt kivettek az ökolábnyom-számítás képletéből, így egyes esetekben majdnem a felére csökken a repülőutaknál megjelenő kibocsátás.

Ha repülőjegyre keresünk a Google-ben, a keresőmező alatt megjelenik a Járatok opció, amelyet lekattintva megnézhetjük, milyen kínálatból választhatunk. Itt a táblázatban láthatunk egy Kibocsátás fület, amely azt jelzi, hogy személyenként mekkora szén-dioxid-kibocsátással jár az adott út.

Mint a BBC észrevette, júliusban

megváltozott az a metódus, amellyel a kereső kiszámolja nekünk az egyes járatok környezeti terhelését.

A Google GitHubra felkerült dokumentuma szerint az akadémiai és ipari partnerekkel folytatott megbeszélések után a számítási módszert pusztán a szén-dioxid-kibocsátásra fókuszálva változtatták meg, kihagyva belőle egyéb, fontos tényezőket.

Mint írják, hisznek ugyan abban, hogy hosszú távon a nem közvetlenül a szén-dioxidból származó környezeti hatásokat is bele kell foglalni a modellbe, de ahhoz, hogy eldöntsék, ezek hogyan és mikor kerüljenek bele, több információra van szükségük a részvényeseiktől. A változtatással ideiglenesen eltávolították a modellből a kondenzcsíkok felmelegedésre gyakorolt hatását.

Bár a dokumentum szerint a modellben továbbra is CO2e elnevezéssel illetik az üvegházhatást jelző értéket, ami más gázok üvegházhatásának szén-dioxidban kifejezett értékét is magában foglalja, a kibocsátási értékeknél szén-dioxidot láthatunk.

A BBC szerint jócskán lecsökkentek a megjelenített értékek,

míg korábban például egy Seattle-Párizs útnál 1070 kgCO2e-t láthattunk, most már csak 521 CO2 jelenik meg. (Persze, ezek az értékek némileg változnak légitársaságonként.) New Yorkból Miamiba ugyanakkor 220 CO2e helyett 138 CO2-t jelez a rendszer, Dublinból Münchenbe 161-ből 109-et, Londonból Párizsba pedig 73 helyett 45-öt.

Az Egyesült Királyság vállalatoknak szóló útmutatójában azt javasolja, hogy a repülés környezeti hatásait úgy számolják ki, hogy

a kibocsátott tényleges szén-dioxidot 1,9-el szorozzák meg.

Ugyan felhívják arra a figyelmet, hogy ennek a szorzónak az értéke "bizonytalan", de hozzáteszik, hogy

jelenleg nincs jobb módszer ezeknek a hatásoknak a figyelembevételére.

Ezzel ért egyet az utazás környezeti hatásainak csökkentése érdekében kampányoló Transport and Environment nevű csoport is, amely szerint
„a jelenlegi tudományos ismeretek elegendőek ahhoz, hogy kijelentsük, a légi közlekedés teljes éghajlati hatásának kétharmadát a nem a széndioxid miatt keletkező hatások teszik ki“, és az Európai Parlament is azt javasolja, hogy ezeket a hatásokat vegyék figyelembe a légi közlekedésnél is.

A cikk úgy véli, a Google változtatásainak messzemenő hatásai lehetnek,

például, mert a vállalat szén-dioxid-számítási módszere széles körben elismert. Ezt használja például a Skyscanner is, emellett több más cég, a Booking.com, az Expedia, a Tripadvisor és a Visa is esetében is felmerült, hogy ezekhez az adatokhoz fordul.

Iparági szakértők szerint a módszertan megváltoztatása károsan befolyásolja az utazók döntését. Kit Brennan, a Thrust Carbon alapítója például attól tart, hogy a fogyasztók azt hihetik, a ​​nem-CO2-hatások hosszú távon nem relevánsak. Ez esetben viszont az emberi tevékenység akár 1,5%-át figyelmen kívül hagynák, és csökkenne a légitársaságokra a kibocsátásuk csökkentése érdekében irányuló nyomás, ami azért sem lenne jó irányt, mert a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) adatai szerint

2000 óta a légi kibocsátás mintegy 50 százalékkal nőtt, és az iparág várhatóan még évente több mint 4 százalékkal fog növekedni a következő két évtizedben.

David Lee, a Manchester Metropolitan Egyetem professzora, a légi közlekedés globális felmelegedéshez való hozzájárulásának szakértője szerint az új számítás „jelentősen alábecsüli a repülés globális hatását az éghajlatra."

A megoldási lehetőségek között szerepelnek a járatkorlátozások, a magánrepülők szabályozása, és az elektromos meghajtás.

(Forrás: BBC, képek: Unsplash)

repülőgép | ökológiai lábnyom | repülés | szén-dioxid-kibocsátás | széndioxid

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom