Az elmúlt néhány évben olyan mértékben ugrott meg a habzóborok és pezsgők iránti kereslet itthon, hogy a jobb kereskedők alig győzik csillapítani a buborékfogyasztók szomját.
A somlói Kreinbacher Birtok pezsgőiből évente többször is érdemes átmeneti hiánnyal számolni – talán ezért is döntött úgy a csapat, hogy néhány champagne-nyal is kibővítik a kínálatot saját pezsgőik mellett. Most egy újabb champagne-házzal bizonyítják, hogy a franciák híres pezsgőjének igenis lelke van.
A champagne-házak listája – amelyek a kistermelőkkel szemben hosszú távon képesek azonos minőséget produkálni – meglehetősen limitált, úgyhogy jó darabig valószínűleg a nagymúltú Deutz lesz az utolsó márka, amely általuk kerül itthon forgalomba. Ez viszont – a Charles Heidsieck, a Piper-Heidsieck vagy akár a Pol Roger után – ismét egy olyan fényes csillag, amit érdemes a történetével együtt ízlelni.
Két aacheni borkereskedő bevette Champagne-t
A legtöbb champagne-i sikersztori egy szerelemmel vagy barátsággal kezdődött, William Deutz és Pierre-Hubert Geldermann viszont egyetlen kristálytiszta céllal alapított pezsgőpincét a híres Ay-ban, 1838-ban: kereskedni és pénzt keresni szerettek volna a kiváló, elsősorban premier- és grand cru területekről készített champagne-okkal.
Bár a világháborúk idején többször is csődközelbe került a pezsgőház, az örökösöknek mindig sikerült megmenteniük, és a Deutz azóta is a legjobb nevű házak egyike, még ha kevésbé populáris is, mint mondjuk a Veuve Clicquot vagy a Möet Chandon.
Jelenleg William Deutz hatodik generációs leszármazottai vezetik a 46 hektáros birtokot, és talán nincs még egy ház, ahol a tradíció ilyen kontrasztosan találkozik a modern, haladó gondolkodással és technológiával.
Évente mintegy 2,4 millió palackot értékesítenek a precíz és finomra hangolt champagne-okból, amit a saját ültetvények termésén túl több mint 250 hektárnyi, elsőosztályú terület biztosít, Patrick Boivin szőlészeti vezető irányítása alatt.
Hogy a hagyományos értékekkel felvértezett, belle époque-stílusban berendezett ház mennyire nyitott a fejlődésre, jól mutatja, hogy az elmúlt két évtizedben a borászati és tárolókapacitás háromszorosára nőtt, szőlőiket fenntarthatóan kezelik, és az organikus műveléssel is kísérleteznek. A szőlő 75%-a grand cru vagy premier cru területről érkezik a feldolgozójukba.
A champagne-oknál a gyors és kíméletes préselés az egyik kulcs, amelyhez hagyományos Coquard préseket használnak két présházukban, Ay-ban és Bouzy-ban.
Alapborok – amelyből aztán a másoderjedés után a champagne születik – kizárólag az első présléből készülnek, ez 4000 kg szőlőből körülbelül 2050 liter mustot jelent. Ennél még komolyabb minőség iránti igényre vall, hogy egymillió palacknak megfelelő készletük van réserve borokból, és a házasításokhoz összesen kb. 150 alapbort használnak fel mintegy 60 cru-ről.
Ez azt jelenti, hogy egy-egy évjárat nélküli pezsgő akár százötven különböző alapborból is készülhet – a híres pezsgőházaknál ez a kulcsa annak, hogy a stílus és a minőség hosszú távon fenntartható és felismerhető legyen.
A Deutz három kilométer hosszú, és néhol hatvan méter mély mészkő pincerendszerében minimum három évig érlelik a champagne-okat, ami a legmagasabb minőségű presztízs cuvée-k esetében akár hét-tíz év is lehet.
Hogy mekkora szakértelemmel építették közel két évszázaddal ezelőtt ezeket a pincéket, remekül mutatja, hogy a járatokban folyamatosan 11 Celsius-fok körüli hőmérséklet, és 90% körüli páratartalom van, ami tökéletes az egyébként nagyon érzékeny pezsgők számára.
A ház különlegessége más házakhoz képest, hogy itt három presztízs cuvée-t is készítenek: közülük a William Deutz karakterét az Ay-ban szüretelt pinot noir és a legjobb dűlőkről válogatott chardonnay határozza meg, míg a tisztán chardonnayból készülő (bland de blancs) és rozé Amour de Deutz a kifinomultságról szól, és könnyen megérteti, miért is nevezik a champagne-t a legelegánsabb italnak.
A champagne nem a legolcsóbb mulatság, de ha abba belegondolunk, hogy a világ egyik legkifinomultabb italából akár már 10-15 ezer forintért (kisebb termelőktől akár öt-hat ezer forintért) vehetünk egy palackkal, máris egész jó üzletnek tűnik.
A Deutz közülük pedig kétségkívül egy olyan tétel, amiből mindig jó, ha lapul egy a hűtőben.
Ismerkednél még a pezsgőkkel, mielőtt champagne-okat kóstolnál? Igyekszünk segíteni:
(Fotók: Deutz)
pezsgő | deutz | champagne-ház | champagne | pezsgő ház
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!