Egy zöldbolt nem csak írószerfüggő művészeknek

Alighanem felborult már a kézírás és a digitális kütyük használata közötti egyensúly, pedig komoly kutatások bizonyítják előbbi fontosságát: a szabad kézírásos mozdulatok segítik a tanulást, a kézzel írók kreatívabbak, jobbak a kommunikációban, és még precízebbek is. Kényelemből, lustaságból mégis a billentyűzet adta komfortot választjuk inkább, pedig a kézírás hatalmas – napjainkra kiveszőben lévő – érték, amire vigyáznunk kellene. Szerencsére akadnak olyanok, akik megteszik ezt.

Ide tartoznak például a budapesti 11. kerületi Fiók Shop tulajdonosai és dolgozói. Igyekeznek visszabillenteni azt a bizonyos egyensúlyt, és nem csupán szerelemből vagy küldetéstudatból, hanem, mert "valamilyen szinten hiány volt a városban, hiszen a hazai piacon fellelhető papír-írószer boltok többsége a klasszikus vonalat viszi" – mondja Antal László üzletvezető, az alternatív papírboltként aposztrofált Fiók művészdolgozóinak egyike.

A kezdetben ipari, aztán natúrhangulatú bolt kialakítása főként az ő érdeme, de valamennyiük művészeti identitását és szépérzékét viszontláthatjuk a falak között. A művészek által menedzselt kuckó teljesen másfajta megközelítéssel működik: minden terméket kipróbálnak, tesztelik és rendszeresen használják őket, így jó szívvel tudják ajánlani, és olyan márkákat is behoznak, amelyekhez eddig nem nagyon lehetett hozzájutni Magyarországon.

A koncepció határozott: egyszerű, letisztult és minőségi termékeket forgalmaznak.

A papír- és dizájnbolt szortimentje igen bő és változatos képet mutat, a pincehelyiségben találunk naplókat, sketchbookokat, tollakat, ceruzákat, kulacsokat, táskákat, noteszeket, gyurmákat és még ragasztósprayt is. A magyar termékek mellett erős a külföldi portékák jelenléte, de a Fiók nemcsak boltként, hanem alkalmanként kiállítótérként is működik: ha tárolók és a polcok helyett felfelé fókuszálunk, megpillanthatjuk a plafongalériát, ahol kiállításoknak jut hely.

Amikor a bizonyos különleges márkákról és a kedvencekről kérdezem Lászlót, mindjárt a bullet journalhoz köthető Leuchtturm1917 termékeihez vezet. A flexibilis naplózásban utazó német márka kiemelkedő minőséget képvisel, és minden évben új kollekcióval kedveskedik. Tavaly a Bauhaus századik születésnapjának tiszteletére a weimari irányzat hangulatát idézte meg, idén neonszínekkel megrajzolt naplókkal állt elő, hamarosan pedig letisztultabb, pasztellárnyalatokkal bűvöli el a közönséget – elsősorban a grafikusokat, merthogy leginkább ők keresik a Leuchtturm1917 trendérzékeny dolgait.

Szintén Németországból érkeztek a Nuuna merészebb, bőrkötésű noteszei. Már a borítókon is látszik, hogy igazi dizájnármárkát tartunk a kezünkben, a teljesen síkra nyitható noteszek élei színezettek, belsejük pontrácsos, minden oldal más-más hangulatot fest meg. A mai direkciónak megfelelően abszolút környezettudatos termékek, borítói hulladékbőrből készültek. Izgalmasnak tűnnek a Kaweco értéktartó, cserélhető darabokból álló golyóstollai is, melyek között akadnak alumíniumból, acélból és rézből készült példányok (egyiküket a hetvenes években az olimpiára tervezték), és még egy kőmosott is. Utóbbi története a véletlenül bekövetkezett nagy felfedezésekhez hasonlítható, ugyanis a készítő felesége véletlenül kimosta a tollat, de az olyan jól nézett ki a művelet után, hogy egyből piacra dobták.

László elárulta, az ehhez hasonló ritka termékekre a külföldi barangolásaik során találnak rá. Bárhová is veti őket a sors a nagyvilágban, mindig betérnek a helyi papír- vagy dizájnboltba, Czinkóczki Péter tulajdonos pedig a külhoni nagy vásárokat járja rendszeresen.

A kínálat összeállításában sokat segítenek a vevők is: a közösségi médiában aktív és szoros kapcsolatot ápolnak a vásárlókkal, nem egyszer előfordult már, hogy az ő ajánlásaiknak köszönhetően kapott lehetőséget egy-egy termék a Fiókban.

A Fiók próbál zöldbolttá válni: rengeteg újrahasznosított, környezettudatos terméket gondoz, többek között az általunk is kedvelt és bemutatott 24Bottles kulacsokat, vagy a PET-palackból gyártott Miomojo táskákat.

Ezek most a legmenőbb kulacsok, vizespalackok

A divatos fém vagy üveg vizespalackok remekül beépültek a mindennapi kiegészítők közé. Megmutatjuk a kedvenceinket.

Természetesen ezt a vonalat számos magyar márka is követi: megtaláljuk a polcokon a Kivibag egyedi tervezésű, tartós és vízlepergetős anyagból készült, színes, vidám mintás, újra felhasználható táskáit, a Felvarrom biciklibelsőből gyártott tolltartóit, és a Malinovka újrahasznosított papírból készült noteszeit. Vannak saját termékeik is, elsősorban tollak és táskák, de a leginkább érdekesnek a Fiók-féle fém szívószál tűnik.

Hogy a mai digitális világban hol lehet a helye egy ilyen üzletnek, egyáltalán milyen funkciót tölthet be, azzal kapcsolatban László úgy véli, hogy a vázlatozás, a füzetbe rajzolás egyfajta ötletelés, gondolkodási mód, amitől még lehet digitálisan is létezni, az egésznek pedig megvan a maga bája. "Ugyan működünk webshopként is, de ide be lehet jönni, kézbe vehetőek, megcsodálhatóak a termékek. Nagyon odafigyelünk a trendekre: most a naplózás számít felkapottnak, korábban a felnőtt színezők voltak azok, de újra népszerű a kézírás és a kalligráfia is. A manualitás valahogy mindig vissza-vissza köszön. Talán soha sem fog kimenni a divatból."

Ez is érdekelhet:

A bolt, amelynek szellemiségét egy bizonyos életérzés határozza meg

A boltban folyamatos és intenzív kutatómunkával keresik azokat a márkákat, amelyek itthon még alig ismertek.

(Fotók: Bogdán Petra, Nuuna, 24Bottles, Kaweco, Miomojo)

dizájn | írószer | budapest | kézírás | kulacs

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom