A repülőgépen felszolgált ételek köztudottan nem prémium minőségűek. Mégis, amikor eljön az étkezés ideje, az utasok többsége ott találja maga előtt a csirkét, a marhát, vagy a tésztát. Egyes légitársaságok azonban már lehetőséget kínálnak az ebéd vagy a vacsora kihagyására. Van néhány jó érv amellett, miért érdemes ezt megtenni.
Az első ilyen nem meglepő módon fenntarthatósági szempontokhoz kapcsolódik. Egy utas ugyanis 3,2 kilogramm kabinban keletkező hulladékot termel átlagosan a rövid és hosszú távú nemzetközi járatokon, a légitársaságok pedig csak 2018-ban mintegy 6,7 millió tonna utastéri hulladékot generáltak.
Ráadásul a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség becslése szerint okosabb szabályozás hiányában a következő tíz évben megduplázódhat a kabinban keletkező hulladék mennyisége.
A Delta tavaly vezette be járatain az „étkezés kihagyása" opciót, ennek eredményeként havonta körülbelül ezer-ezerötszáz étkezést utasítanak vissza önként az utasok. Tehát, bár az ételről való lemondás papíron kis hozzájárulásnak tűnhet, valójában nem az – különösen hosszú távon.
Egyesek viszont azzal érvelnek, hogy ez a lehetőség inkább az utasokra hárítja a felelősséget, mintsem a légitársaságokra.
„Feltételezem, etikus dolog a Japan Airlines részéről, hogy pénzt takarít meg az élelmiszerpazarlás csökkentésével, de vajon etikai kötelessége-e az utasnak, hogy legalább huszonöt órával az indulás előtt döntsön az étkezésről, vagyis, honnan tudja, hogy éhes lesz-e odafönt órákkal később?” – ezt Gary Leff, a View from the Wing munkatársa írta, reagálva a japán légitársaság nagy felháborodást kiváltott akciójára.
Mi is megírtuk, hogy a társaság 2020 óta kínál „etikus választást“ az utasainak bizonyos útvonalakon, ami azt jelenti, hogy lemondhatnak az útközben felszolgált menüről. Az „Ethical Choice Meal Skip“ opciót kiterjesztik, és minden repülőjegy-foglalásnál fel fogják ajánlani, mint írják azért, hogy ily módon is csökkenjen az élelmiszerpazarlás.
A cég a hirdetményében az ebéd vagy vacsora kihagyásának egy másik előnyét is megemlíti, mégpedig azt, hogy az ember zavartalanul alhat a repülőúton. A légitársaság el nem fogyasztott menünként egy nem pontosított összeget adományoz a TFT Secretariat nevű segélyszervezetnek, hogy a fejlődő országokban élő gyermekek iskolai étkezését támogassa. Az utasok azonban nem lelkesedtek egyöntetűen a lehetőségért.
Ahogy Gilbert Ott, a God Save The Points munkatársa állítja: „Az éjféli étkezés a teljes következő napot felborítja, és a tudományos eredmények szerint rontja a jetlagből való regenerálódási képességet is. Egyetértek azzal, hogy sokkal előnyösebb, ha átalszod az egész repülőutat, mintha a kora reggeli órákban felébresztenek vacsorázni – különösen akkor, ha valószínűleg már amúgy is vacsoráztál.”
Mindenki nevében nem beszélhetünk, de ezek alapján érdemes minimum megfontolni a fedélzeti étkezés elhagyását. Lehet, hogy a végén jobban fogod érezni magad – ha a fizikailag nem is, lelkileg mindenképp, hiszen tettél valamit a környzetért.
Nem vitás, a légiutas-kísérőknek nehéz dolguk van. Mindenben segítenek a fedélzeten az italok és ételek felszolgálásától kezdve az ideges utasok megnyugtatásáig, plusz vészhelyzetben megmenthetik az életünket. Más szóval, tudnak egy-két kulisszatitkot – és ez magában foglalja azt is, hogy mi az, amit soha, de soha ne együnk vagy igyunk repülés közben.
(Forrás: InsideHook, fotók: Getty Images)
étkezés | fedélzet | opció | fenntarthatóság | repülés | élelmiszer-pazarlás
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!