A repülőgépen felszolgált ételek köztudottan nem prémium minőségűek. Mégis, amikor eljön az étkezés ideje, az utasok többsége ott találja maga előtt a csirkét, a marhát, vagy a tésztát. Egyes légitársaságok azonban már lehetőséget kínálnak az ebéd vagy a vacsora kihagyására. Van néhány jó érv amellett, miért érdemes ezt megtenni.
Az első ilyen nem meglepő módon fenntarthatósági szempontokhoz kapcsolódik. Egy utas ugyanis 3,2 kilogramm kabinban keletkező hulladékot termel átlagosan a rövid és hosszú távú nemzetközi járatokon, a légitársaságok pedig csak 2018-ban mintegy 6,7 millió tonna utastéri hulladékot generáltak.
Ráadásul a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség becslése szerint okosabb szabályozás hiányában a következő tíz évben megduplázódhat a kabinban keletkező hulladék mennyisége.
A Delta tavaly vezette be járatain az „étkezés kihagyása" opciót, ennek eredményeként havonta körülbelül ezer-ezerötszáz étkezést utasítanak vissza önként az utasok. Tehát, bár az ételről való lemondás papíron kis hozzájárulásnak tűnhet, valójában nem az – különösen hosszú távon.
Egyesek viszont azzal érvelnek, hogy ez a lehetőség inkább az utasokra hárítja a felelősséget, mintsem a légitársaságokra.
„Feltételezem, etikus dolog a Japan Airlines részéről, hogy pénzt takarít meg az élelmiszerpazarlás csökkentésével, de vajon etikai kötelessége-e az utasnak, hogy legalább huszonöt órával az indulás előtt döntsön az étkezésről, vagyis, honnan tudja, hogy éhes lesz-e odafönt órákkal később?” – ezt Gary Leff, a View from the Wing munkatársa írta, reagálva a japán légitársaság nagy felháborodást kiváltott akciójára.
Mi is megírtuk, hogy a társaság 2020 óta kínál „etikus választást“ az utasainak bizonyos útvonalakon, ami azt jelenti, hogy lemondhatnak az útközben felszolgált menüről. Az „Ethical Choice Meal Skip“ opciót kiterjesztik, és minden repülőjegy-foglalásnál fel fogják ajánlani, mint írják azért, hogy ily módon is csökkenjen az élelmiszerpazarlás.
A cég a hirdetményében az ebéd vagy vacsora kihagyásának egy másik előnyét is megemlíti, mégpedig azt, hogy az ember zavartalanul alhat a repülőúton. A légitársaság el nem fogyasztott menünként egy nem pontosított összeget adományoz a TFT Secretariat nevű segélyszervezetnek, hogy a fejlődő országokban élő gyermekek iskolai étkezését támogassa. Az utasok azonban nem lelkesedtek egyöntetűen a lehetőségért.
Ahogy Gilbert Ott, a God Save The Points munkatársa állítja: „Az éjféli étkezés a teljes következő napot felborítja, és a tudományos eredmények szerint rontja a jetlagből való regenerálódási képességet is. Egyetértek azzal, hogy sokkal előnyösebb, ha átalszod az egész repülőutat, mintha a kora reggeli órákban felébresztenek vacsorázni – különösen akkor, ha valószínűleg már amúgy is vacsoráztál.”
Mindenki nevében nem beszélhetünk, de ezek alapján érdemes minimum megfontolni a fedélzeti étkezés elhagyását. Lehet, hogy a végén jobban fogod érezni magad – ha a fizikailag nem is, lelkileg mindenképp, hiszen tettél valamit a környzetért.
Nem vitás, a légiutas-kísérőknek nehéz dolguk van. Mindenben segítenek a fedélzeten az italok és ételek felszolgálásától kezdve az ideges utasok megnyugtatásáig, plusz vészhelyzetben megmenthetik az életünket. Más szóval, tudnak egy-két kulisszatitkot – és ez magában foglalja azt is, hogy mi az, amit soha, de soha ne együnk vagy igyunk repülés közben.
(Forrás: InsideHook, fotók: Getty Images)
fedélzet | repülés | étkezés | hulladék | élelmiszer-pazarlás | opció
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!