Ezért kell mindig a bal oldalon beszállni a repülőgépbe

Vannak dolgok a repüléssel és az utazással kapcsolatban, amelyeket természetesnek veszünk. Például ritkán gondolkodunk el rajta, miért a bal oldalon szállunk fel a repülőgépre. Most eláruljuk.

A bal oldali beszállás még a brit légitársaságoknál is alap, ahol – ha a járművezetési szokásokat vesszük figyelembe – inkább a jobb oldalról történő  fedélzetre lépésnek lenne értelme, az utasok mégis a másik oldalon üdvözlik a személyzet tagjait.

Természetesen akadnak kivételek a szabály alól (ilyenek a kis, kétszemélyes repülőgépek), de a kereskedelmi járatok egyoldali beszállásának két fontos oka van.

"A korai repülőtereket úgy alakították ki, hogy a gépek a terminál előtt gurulhattak, és aztán megállhattak, hogy leszállhassanak az utasok" – magyarázta az amerikai légierő egyik volt pilótája.

"Ez a megoldás hasznosnak bizonyult a pilóta számára, mert így fel tudta mérni a szárnytávolságot a terminál épületétől és meg tudta oldani, hogy a repülőgép ajtaja a terminál bejárata elé kerüljön".

Ha pedig az utasok a bal oldalon maradnak, akkor nem lesznek útjában a jobb oldalon tartózkodó, a gépet tankoló földi személyzetnek sem.

A másik ok a tengerekre, illetve a hajózásra vezethető vissza. A "port" és a "starboard" kifejezés a hajó bal és a jobb oldalára utal, bár utóbbi valójában a "steerboard" elhelyezésére reflektál, amely a hajó kormánylapáthoz hasonló része. Ennek az elhelyezése megkövetelte, hogy a bal oldal legyen az, ahonnan be- és kiszállnak az utasok, a legtöbb repülőgép-tervező pedig ugyanezt a konvenciót követte.

A rutinos utazók számára a felszállás előtti, légiutas-kísérő által bemutatott tájékoztató rutinszerű, már-már érdektelen. Vannak azonban különböző hangjelzések, amelyek menet közben szintén információkat közölhetnek.

(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)

magyarázat | repülés | utazás | repülőgép | bal oldal

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom