Vannak dolgok a repüléssel és az utazással kapcsolatban, amelyeket természetesnek veszünk. Például ritkán gondolkodunk el rajta, miért a bal oldalon szállunk fel a repülőgépre. Most eláruljuk.
A bal oldali beszállás még a brit légitársaságoknál is alap, ahol – ha a járművezetési szokásokat vesszük figyelembe – inkább a jobb oldalról történő fedélzetre lépésnek lenne értelme, az utasok mégis a másik oldalon üdvözlik a személyzet tagjait.
Természetesen akadnak kivételek a szabály alól (ilyenek a kis, kétszemélyes repülőgépek), de a kereskedelmi járatok egyoldali beszállásának két fontos oka van.
"A korai repülőtereket úgy alakították ki, hogy a gépek a terminál előtt gurulhattak, és aztán megállhattak, hogy leszállhassanak az utasok" – magyarázta az amerikai légierő egyik volt pilótája.
"Ez a megoldás hasznosnak bizonyult a pilóta számára, mert így fel tudta mérni a szárnytávolságot a terminál épületétől és meg tudta oldani, hogy a repülőgép ajtaja a terminál bejárata elé kerüljön".
Ha pedig az utasok a bal oldalon maradnak, akkor nem lesznek útjában a jobb oldalon tartózkodó, a gépet tankoló földi személyzetnek sem.
A másik ok a tengerekre, illetve a hajózásra vezethető vissza. A "port" és a "starboard" kifejezés a hajó bal és a jobb oldalára utal, bár utóbbi valójában a "steerboard" elhelyezésére reflektál, amely a hajó kormánylapáthoz hasonló része. Ennek az elhelyezése megkövetelte, hogy a bal oldal legyen az, ahonnan be- és kiszállnak az utasok, a legtöbb repülőgép-tervező pedig ugyanezt a konvenciót követte.
A rutinos utazók számára a felszállás előtti, légiutas-kísérő által bemutatott tájékoztató rutinszerű, már-már érdektelen. Vannak azonban különböző hangjelzések, amelyek menet közben szintén információkat közölhetnek.
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)
bal oldal | repülés | utazás | beszállás | magyarázat | repülőgép
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!