Röviden azért, mert árthat az egészségnek.
A rendszeresen repülő utasok bizonyára tisztában vannak azzal, milyen hatást gyakorol a testünkre a repülés, miközben egy tízezer méter magasan hasító, nyomás alatt lévő csőben ülünk. Bedugul a fülünk, megváltozik az ízlelési képességünk, és nehezebben húzzuk fel a cipőt a leszállás után.
Utóbbi probléma leküzdésére számos trükk létezik (helló, zokni!), de a legjobb tanács talán az, hogy a cipő az utazás teljes időtartama alatt maradjon a lábunkon.
Ennek oka a potenciálisan kellemetlen helyzetek elkerülésével függ össze.
Általánosságban elmondható, hogy a repülőgépek kabinjai nem túl tiszták (ellentétben a fedélzeti levegővel, ami nagyon is az). A kabinokat minden repülőút előtt kitakarítják, de egy gyors fordulóban, amikor csak 15-20 perc áll a takarítóbrigád rendelkezésre, a munka felületesebb lehet. Ez azt jelenti, hogy a kabin tisztítása csupán az üléstámlák zsebeiben hagyott szemét kidobására és a fontosabb érintési felületek (például a mosdó ajtókilincsei) gyors letörlésére vonatkozik. A repülőgépek azért időnként átesnek amolyan mélytisztításon, de ez nem túl gyakori esemény. Légitársaságonként változik, jellemzően négy-hat hetente egyszer történik meg.
A mélytisztításon kívül a szőnyegeket általában csak akkor porszívózzák, ha van rá elég idő, szükség esetén csupán a foltokat (étel, ital, testnedv) tüntetik el és nem feltétlenül fertőtlenítik az egész területet. „Azok, akik mezítláb járkálnak a fedélzeten, olyan baktériumokat és vírusokat szedhetnek fel, amelyek károsan hatnak az egészségükre, nem beszélve a mindig fennálló gombás fertőzés veszélyéről” – mondta David Krause, a repülőgépeken használt tisztítószereket gyártó SyQuest USA tulajdonosa.
A mosdó padlójára kerülő folyadékot a légiutas-kísérők nem kötelesek feltakarítani repülés közben, ami rosszabb esetben azt jelenti, hogy akár vizeletbe is léphetünk.
Jó hír viszont, hogy a világjárvány miatt a repülőgépek tisztítási rutinja jelentősen megváltozott. Már több fertőtlenítőszert használnak a padló esetében.
És ha már a baktériumoknál tartunk, a tálcás asztalok és a kartámaszok is piszkosak, sőt valójában a tálcaasztalok a repülőgép legmocskosabb felületeinek egyike, ezért ajánlott fertőtlenítőkendővel áttörölni azokat helyfoglalás után. Semmi esetre se tegyük fel rájuk a lábunkat cipő és zokni nélkül, bár ezt egyetlen utasnak sem lenne szabad megtennie a többiekkel szembeni udvariasságra való tekintettel.
A Roadsternél mi is rendszeresen pörgetjük a TikTokot ehhez hasonló utazási hackekért. Ebben a cikkünkben eláruljuk, hogyan tudunk még néhány plusz ruhadarabot felvinni a repülőgépre, itt pedig megmutatjuk azt, milyen egyszerű módszerrel lehet pillanatok alatt elaludni felszállást követően.
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)
cipő | nem ajánlott | utazás | levenni | fedélzet | repülés
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!