2024-ben új korszak kezdődött Franciaország vasúti közlekedésében: soha nem utaztak még annyian éjszakai vonattal, mint ebben az évben.
Több mint egymillióan választották a vasúti közlekedés csendes, környezetbarát és romantikus módját Franciaországban 2024-ben. A statisztikai adatok szerint különösen a Párizst Toulouse-zal és Nizzával összekötő járatok népszerűek, ezek átlagos telítettsége elérte, sőt helyenként meghaladta a nyolcvan százalékot. A növekedés üteme pedig nem csekély, a Párizs-Toulouse útvonalon például öt év alatt csaknem kétharmaddal nőtt az utasforgalom.
A kényelmes hálókocsik nemcsak az átlagos turisták számára vonzó, egyre több üzleti utazó is felismerte az éjszakai vonatozás előnyeit. Úgy tudni, 2023-ban már az utasok csaknem harmada ebből a körből került ki. A nemzetközi járatok is tartják a lépést, sőt,
a Párizs-Bécs és a Párizs-Berlin vonalak a hosszabb késések ellenére is figyelemre méltó utasforgalmat produkáltak.
Az egyre növekvő érdeklődés azonban nehézségeket is szül. Franciaország jelenlegi hálókocsiflottája csupán százhuszonkilenc járműből áll, ami már most is kevésnek bizonyul, így az utasok jelentős része arra kényszerül, hogy a kevésbé fenntartható közlekedési módok felé forduljanak. Ez különösen fájó a franciák számára, akik
az éjszakai vonatozásban kulturális, gazdasági és környezetvédelmi lehetőséget is látnak.
A hálókocsis vonatok több nagy nemzetközi légi járatot is kiválthatnának, így Párizs és Barcelona, Milánó, Róma, sőt London között is újra közvetlen kapcsolat létesülhetne vasúton.
A szakértők szerint a francia éjszakai vonatozás jövője háromféleképpen alakulhat. Egy közepesen ambiciózus bővítéssel, háromszáznegyven hálókocsi üzembe állításával évente több mint három és fél millió utast lehetne kiszolgálni. A hatszáz kocsiból álló nagyobb léptékű fejlesztés a becslések szerint közel hatmillió utast tudna szállítani. Ha pedig 2040-re egy ezerkétszáz hálókocsiból álló rendszert építhetne ki Franciaország, immáron nemcsak Párizs-központú, hanem valóban Európa-szintű éjszakai vasúti hálózatot tudna működtetni.
(Forrás: Euronews, fotók: Getty)
hálókocsis vonat | jövő | vonat | utazás | népszerű | franciaország
Otthonos minimalizmus, avagy egy stílusos családi ház Szombathelyen
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!