Felsőként kifordítható nadrágbelső, shortba rejtett blúz, zsebekből készülő ujjak és fejfedők – a standard ruharészletek rejtett használati lehetőségeit felfedő utilitariánus szenvedély mozgatja Irina Dzhus kollekcióit.
Az ukrán divattervező praktikumot előtérbe helyező, de egyben társadalmi és filozófiai kérdéseket is felvető, intellektuális-ironikus kollekciói mindig valamilyen aktuális vagy épp örökérvényű problémát állítanak a középpontjukba, mint a túlfogyasztás, a környezet védelme vagy a szépségideálok, mindezt a védjegyükké vált többfunkciós darabokon és geometrikus formákon keresztül mutatják meg.
Legutóbbi, 2022-es tavaszi-nyári kollekciója, a Physique eddigi létjogosultságán túl szomorú aktualitást kapott az ukrajnai háború kitörésével, amely miatt magának a tervezőnek is menekülnie kellett az országból. El kellett döntenie, hogy mit csomagoljon abba az egyetlen bőröndbe, amit magával vihet, és így válogatott ki néhányat a legutóbbi ruhák közül – amelyek mintha hátborzongató módon pont a hasonló, apokaliptikus szituációkban találnák meg a helyüket.
„Tudtam, hogy három macskával, vagyis két hordozóval kell nagy távolságokat gyalogolnom, így csak annyi csomagot vihettem magammal, amennyit elbírok”
– mondta a Dezeennek a tervező, aki vishhorodi otthonából menekült Varsóba.
A 2022-es tavaszi-nyári kollekciónak mintegy a felét tudta magával vinni,
és ezeket a ruhákat most online értékesíti a bevétel egy részét ukrán jótékonysági szervezeteknek adományozva, miközben annak a lehetőségeit kutatja, hogyan tudná Lengyelországban folytatni a vállalkozását. Mint mondta, jelenleg Varsó infrastruktúráját térképezi fel, és vizsgálja a beszerzési, gyártási lehetőségeket.
A korábbiakhoz hasonlóan a kollekció minden darabjából
több, különféle ruhát vagy kiegészítőt lehet hajtogatni.
A redukált gardrób tartalmaz többek között egy bézsszínű, négyféleképpen átalakítható maxiruhát redős anyagból, egy topot levehető kapucnival, melyből táska is lehet és egy különbözőképpen kombinálható alsó-top szettet.
A színvilág a visszafogott fekete-fehér-bézs palettára korlátozódik, hogy a hangsúlyt a többcélú formákra irányítsa.
A 2010-ben alapított DZHUS márka története az építészet tanulmányozásával kezdődött.
"Monumentális építmények alakját és szerkezeteit elemeztem, és mindent megtettem, hogy megtestesítsem ezeknek az elveit a ruháim sziluettjeiben és szabásában" – mondta Dzhus 2013-as, Overground című kollekciója kapcsán.
Mint hozzátette, ez az asszociáció az anyagválasztásban is visszaköszönt, így olyan textileket választott, amelyek felidézik az építőanyagokat és ezeknek az épületeknek a hangulatát, például gyűrött, fémes anyagokat, hálót, csillogó selymet, füstös sifont.
A 2015-ös őszi-téli Totalitárium kollekciója a két világháború közötti diktatúrák stílusain alapul.
A ruhákat komor fekete és szürke színek jellemzik, és a korszak funkcionális ruhadarabjaira jellemző anyagokból készültek, mint a kötött és nemezelt gyapjú vagy a munkásruhák nehéz pamutja.
A Föld rétegei jelennek meg a Tectonic című, 2017-es kollekcióban,
melynek elemei a kapucnis kabátoktól a magas nyakú ruhákig a tektonikus lemezeket idézik. A föld, a sziklák és a kövületek durva textúrájára utalnak a felhasznált anyagok, a filc, a farmer, a kötött és a gyapjú. „A bolygó ősi domborművészete ez, ami döntő hatást gyakorolt a globális iparosodásra is” –mondta a tervező a földtörténeti fosszíliákra utalva.
A háború szinte elfeledteti velünk, hogyan élesztette fel a kollektív fenyegetettség érzését már a koronavírus is. Pedig az ukrán alkotóknak ehhez is volt néhány szavuk és tervük.
(Forrás: Dezeen, képek: Dezeen/Olga Nepravda, Irina Dzhus)
divat | Irina Dzhus | háború | DZHUS | nagy sztori | divattervezo
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!