Close
Három jövőbemutató elektromos autó a jelenből

Három jövőbemutató elektromos autó a jelenből

Ha elfogadjuk, hogy az elektromos autó jelenti az autózás jövőjét, akkor egyenesen a jövőből érkezett ez a három újdonság, aminek láttán sok mindent újra kell gondolnunk. A BMW, a Hyundai és a Volvo így képzeli a jövő autóját, amit már ma meg lehet kapni.

Mindig van abban valami izgalmas, amikor a jövő autóját kell megtervezni, lefektetni azokat az alapokat, amire épülő modellekkel esetleg évtizedek múlva is autózunk majd, és ezt nem lehet másként kezdeni, mint tiszta lappal. Újra kell gondolni mindazt, amit az autók felépítéséről ismerünk, és ehhez az akkumulátoros-elektromos hajtáslánc kiváló alapot biztosít, hiszen lehetővé teszi, hogy egészen érdekes koncepciók váljanak valóra.

BMW iX – lounge-hangulatban

A BMW-nél egészen biztosan tiszta lappal kezdték az iX tervezését, ez már első ránézésre látszik rajta. A merész dizájn merőben eltér attól, amit a márkától eddig ismertünk, és bár a méretei egy X5-éhez állnak közel, az arányai teljesen különbözőek. Nem véletlenül, hiszen

az iX-et belülről kifelé tervezték,

előbb a lounge hangulatú utasteret építették fel az elektromos alapokra, és ezt csomagolták be egy forradalmi dizájnba.

Persze a BMW-ről ismerős formajegyeket is megtaláljuk az iX-en, csak egészen modern formában. A méretes hűtőmaszk például teljesen burkolt, az izgalmas mintája a szenzorokat rejti, az anyaga pedig öngyógyuló módon hőre tünteti el a karcokat. A puha tapintású öko-anyagokkal burkolt utastérben

megtaláljuk a vezető felé fordított középkonzolt, csak már egy ívelt kijelző formájában,

és az iDrive kezelőgombját is, gyönyörű kristályhatású változatban.

Nem engedhette volna meg magának a BMW, hogy az elektromos hajtású crossoverek közt ne egy kiváló vezetési élményt kínáló modellel jöjjön ki,

és az iX ezen a téren is teljesíti minden elvárásunkat. Az xDrive50 változatában az első és hátsó kerekeket hajtó villanymotorok kombinált teljesítménye 523 lóerő, amivel 4,6 másodperc alatt gyorsulhatunk százra, ez az érték néhány évvel ezelőtt még a BMW M sportmodellek kiváltsága volt.

Az elektromos autózás mára egyre kevesebb kompromisszummal jár, és a BMW iX-nél szinte elfelejthetjük a hatótáv miatti aggodalmat. 105 kilowattórás akkumulátorának egy feltöltésével 549 kilométert is megtehetünk, és immár a töltés is villámgyorsan megy, 30 perc mindig elegendő az utunk folytatásához. Utazás közben pedig élvezhetjük a 30 hangszórós Bowers & Wilkins hifi mesés zenéjét, vagy

az autó hangját, amit Hans Zimmer komponált.

Ioniq 5 – a Hyundai retró-futurizmusa

A töltés sebessége az erőssége a Hyundai elektromos autójának is, az Ioniq 5 tervezésénél ugyanis a megszokott 400-hoz képest 800 voltos nagyfeszültségű rendszert alakítottak ki, ezért a 350 kilowattos töltési teljesítmény egyelőre erősebb, mint amit a legtöbb töltőoszlop kínálni tud. Ha mégis találunk egyet, akkor akár

17 perc, azaz egy kávészünet is elegendő

ahhoz, hogy 80 százalékosra töltődjön az akkumulátor.

A Hyundai első eleve elektromosnak tervezett autója mintha csak egy valóra vált tanulmányautó volna, és ezzel a megállapításunkkal nem is állunk messze a valóságtól. Az Ioniq 5 pár éve még koncepcióként mutatkozott be,

az egyszerre retró és futurisztikus dizájn a Giugiaro által tervezett, hetvenes évekbeli Pony formáját eleveníti fel

modern csomagolásban – a különleges pixeles fényszórókkal és a rejtett kilincsekkel.

A belső térben is szakít az autózás régóta folytatott hagyományaival az Ioniq 5.

A sík padlólemezre egy olyan tágas és otthonos utasteret építettek fel, amit az újrahasznosított anyagokból készült puha kárpitok és a fotelszerű ülések tesznek igazán marasztalóvá. Az autó különlegessége, hogy még a hátsó ülések is elektromosan mozgathatók, az első üléseket pedig fekvő pozícióba lehet dönteni, hogy még kényelmesebben teljen a töltés ideje alatti várakozás.

A napelemes tetővel szerelt Ioniq 5 töltőcsatlakozója áramforrásként is használható, ezzel akár egy elektromos kerékpárt is feltölthetünk az autóról, de

otthoni áramszünet vagy kempingezés során is hasznos lehet.

A széles kínálatból mindenki megtalálja a neki valót, a versenyképes áron adott 170 lóerős alapmodelltől – aminek a nagyobb akkumulátorral 480 kilométer a hatótávja – egészen a sportos, összkerékhajtásos, 306 lóerős csúcsmodellig.

C40 Recharge – Volvótól nem látott forma

A teljesítmény terén még ennél is többet kínál a Volvo legújabb elektromos autója. A C40 Recharge első pillantásra talán nem olyan futurisztikus, mint a másik kettő, de

kupéformájú szabadidő-autót eddig még nem láttunk a svéd márka palettáján.

A C40-nek a kompakt méretű, mégis bámulatosan tágas XC40 adja az alapját, de annál fiatalosabb csomagolásban. A két modell közös vonása az orrukban lévő plusz csomagtartó igényes kialakítása.

A C40-ben a Volvótól ismerős berendezést találjuk, de az elektromos crossover-coupé ezen a téren is mutat újdonságot. A fedélzeti rendszert ugyanis már teljes egészében a Google szállítja, és

az androidos infotainment felhasználói élménye az okostelefonokéhoz hasonló.

A navigációs adatokhoz és a streaming zeneszolgáltatáshoz az autó mindig online kapcsolatban van, alkalmazásokat tölthetünk le rá, és a frissítések is automatikusan érkeznek.

A kompakt mérete ellenére sportautós a C40 Recharge dinamikája, hiszen az első és hátsó kerekeket hajtó villanymotorok kombinált teljesítménye 408 lóerő, amivel 4,9 másodperc is elég, hogy százra gyorsuljon, a 420 kilométeres hatótávolság pedig a legtöbb igénynek megfelel. A C40 Recharge azonban még csak a kezdet:

jövőre az XC90 vadonatúj utódjával még feljebb lép az elektromos autók terén a Volvo.

Jövő a jelenben

Pár éve még az autózás távoli jövőjének gondoltuk azokat a futurisztikus formai és műszaki megoldásokat, amiket ma már megkaphatunk a legújabb elektromos hajtású modellekben. A karcok öngyógyításától a villámgyors töltésen át a Google által átszőtt fedélzeti rendszerig elképesztő opciók közt válogathatunk. Az autózás pedig óriási léptekkel halad tovább, a tegnap látott koncepciók holnapra már a szalonokban lehetnek. Így született az Audi e-tron GT, a Mercedes-Benz EQS és a Porsche Taycan Cross Turismo is.

hyundai | bmw | volvo | bmw ix | hyundai ioniq 5

FOLYTASD EZZEL

Újra büszkén szárnyal a Bentley legendás orrdísze

Ezt a három lejátszási listát pörgesd a kocsiban!

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram