Close
Miért nincs még mindig ingyenes wifi a repülőgépeken?

Miért nincs még mindig ingyenes wifi a repülőgépeken?

A sok ezer méter magasban esedékes kapcsolatteremtés bonyolultabb, mint gondolnánk.

A nem is annyira távoli múltban még mindannyiunknak fizetni kellett a szállodákban és a terminálokon a wifiért. Kezdetben húsz percnyi ingyenes szolgáltatást kaptunk, aztán már pénzbe kerültek a továbbiak, vagy arra kértek, adjuk meg a személyes adatainkat a hozzáféréshez.

Az ingyenes wifi amolyan bónusz volt, egy kis luxus.

A korszak eme szelete látszólag mindenhol elmúlt a repülőgépeket kivéve, ahol rendesen megkérik az árát a gyakran borzalmas minőségű internet-kapcsolatnak.

Ha elkezdünk azon spekulálni, miért nem kínálnak még mindig ingyenes wifit a légitársaságok, akkor rögtön beugorhat a triviális magyarázat: bevételi forrást jelent, ha az utasok fizetnek érte. Mindez azonban csupán kis aspektusa annak, miért nem terjedt még el az egész iparágban a díjmentes fedélzeti szörfözés.

A JetBlue 2017-ben indította el az ingyenes wifi-szolgáltatását, ám azóta egyetlen nagy amerikai légitársaság sem követte a példáját. Viszont ez nem jelenti azt, hogy nem is fogják: már számos társaság munkálkodik rajta, hogy minden repülőgépén lehetővé tegye utasai számára a díjmentes, nagy sebességű netcsatlakozást.

A Delta vezérigazgatója, Ed Bastian 2018-ban fogadkozott, hogy hamarosan ingyenes wifi-szolgáltatás lesz a járataik fedélzetén, aztán egy 2019-es és egy 2020-as interjúban is megerősítette mindezt. A világjárvány érthető módon azonban eltolhatta a prioritást. “Hosszú utat tettünk meg 2020 óta, és bár az ingyenes wifi nem fog egyik napról a másikra megvalósulni, azon küldetésünk, hogy páratlan élményt nyújtsunk az utasainknak, egyáltalán nem változott ” – mondta Ekrem Dimbiloglu, a Delta egyik vezetője a vállalat honlapján közzétett nyilatkozatában, melyben azt jövendölte, hogy 2022 végére a legtöbb belföldi járatukon már ingyen rá lehet kapcsolódni a netre.

Gary Leff légi közlekedési szakértő szerint az iparág szereplői a Deltára várnak; amint ők bevezetik, a többiek sem késlekednek majd. Inkább előbb, mint utóbb, de legkésőbb öt éven belül megtörténik a dolog.

És hogy miért nem léptek eddig a légitársaságok?

Egyszerűen fogalmazva azért, mert bonyolult projekt – a folyamat óriási idő- és pénzbefektetést igényel, mivel a társaságoknak a teljes flottájukat fel kell szerelniük ahhoz, hogy az utasoknak a földön megszokott minőségű csatlakozást nyújtsák. “Egyetlen egy repülőgép nagy sebességű internettel történő felszerelése több millió dollárba kerülhet” – mondja Ryan Ewing, az Airline Geeks blog alapítója. “Nem olcsó, és sokkal inkább a tényleges hardveren múlik, mint azon, hogy egyszerűen csak benyomunk egy kapcsolót, és azt mondjuk: oké, mostantól ingyenes a wifi!”

Bizonyos repülőgépek gyárilag telepített csatlakozással bírnak, míg másokat néhány napra ki kell vonni a forgalomból azért, hogy ki tudják építeni a rendszert. A wifi-szolgáltatáshoz a repülőgépeknek műholdas antennával, hálózati modemmel és számos vezeték nélküli hozzáférési ponttal kell rendelkezniük.

Az internet működése néha még azok számára is rejtélyesnek számít, akik a neten lógva nőttek fel. Komoly technológiát és mérnöki munkát igényel, de ha most nagyon leegyszerűsítjük, képzeljük el a repülőgépet egy óriási, gyorsan mozgó mobil hotspotnak. A repülőgép belsejében a laptop vagy a táblagép wifin keresztül csatlakozik a vezeték nélküli hozzáférési ponthoz – vagy hotspothoz –, ami viszont a repülőgép tetején lévő modemet és antennát használja a műholdról érkező rádiójelek küldésére és vételére.

Eltekintve attól a jelentős erőfeszítéstől, hogy mennyi időt és pénzt kell elkülöníteni, a légitársaságok nagy nyomás alatt állnak, hogy a megszakítás nélküli, nagy sebességű internet-kapcsolatot a teljes flottájukban megvalósítsák, és ne bosszantsák az utasokat a rossz minőséggel.

Ha valami visszatartó erő lehet, akkor az az, hogy az embereket arra kényszerítik, hogy fizessenek a gépen a wifiért, ami viszont furcsa módon a fizető ügyfelek számára jobb netkapcsolatot tesz lehetővé. Jó néhány repülőgépen minél többen osztoznak a sávszélességen, annál kevesebb jut belőle egy-egy emberre. Amikor nincs megfelelő elérhető sávszélesség, akkor sokat számolnak fel érte, mert valahogyan megpróbálják beosztani a meglévőt.

Elég ironikus, hogy minél gyengébb minőségű a szolgáltatás, annál többe kerül.

A kiépítés és utólagos átalakítás tehát folyamatban van, így amint az utasok száma 2022-ben visszatér a normális mederbe – talán – végre ingyenes lesz a wifi a gépeken. Persze ezzel a váltással a munkahelyi e-mailekből való néhány órás kiszakadásnak is vége, vagyis vélhetően most van az utolsó alkalom arra, hogy kiélvezzük a fedélzeti nyugalmat.

Ha esetleg eddig nem gondolkodtál el ezen, itt eláruljuk, miért vannak fehérre festve a repülőgépek, itt pedig azt, hogy miért a bal oldalon kell beszállni a gépbe.

(Forrás: CN Traveler, fotók: Unsplash, Pixabay, Getty Images)

miért | wifi | repülőgép | repülés | fedélzet

FOLYTASD EZZEL

Idén nem nyit ki az ország egyik legjobb síterepe

Elképesztő, mennyire befolyásolja még mindig az utazásunkat a koronavírus

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram