Miért nincs még mindig ingyenes wifi a repülőgépeken?

A sok ezer méter magasban esedékes kapcsolatteremtés bonyolultabb, mint gondolnánk.

A nem is annyira távoli múltban még mindannyiunknak fizetni kellett a szállodákban és a terminálokon a wifiért. Kezdetben húsz percnyi ingyenes szolgáltatást kaptunk, aztán már pénzbe kerültek a továbbiak, vagy arra kértek, adjuk meg a személyes adatainkat a hozzáféréshez.

Az ingyenes wifi amolyan bónusz volt, egy kis luxus.

A korszak eme szelete látszólag mindenhol elmúlt a repülőgépeket kivéve, ahol rendesen megkérik az árát a gyakran borzalmas minőségű internet-kapcsolatnak.

Ha elkezdünk azon spekulálni, miért nem kínálnak még mindig ingyenes wifit a légitársaságok, akkor rögtön beugorhat a triviális magyarázat: bevételi forrást jelent, ha az utasok fizetnek érte. Mindez azonban csupán kis aspektusa annak, miért nem terjedt még el az egész iparágban a díjmentes fedélzeti szörfözés.

A JetBlue 2017-ben indította el az ingyenes wifi-szolgáltatását, ám azóta egyetlen nagy amerikai légitársaság sem követte a példáját. Viszont ez nem jelenti azt, hogy nem is fogják: már számos társaság munkálkodik rajta, hogy minden repülőgépén lehetővé tegye utasai számára a díjmentes, nagy sebességű netcsatlakozást.

A Delta vezérigazgatója, Ed Bastian 2018-ban fogadkozott, hogy hamarosan ingyenes wifi-szolgáltatás lesz a járataik fedélzetén, aztán egy 2019-es és egy 2020-as interjúban is megerősítette mindezt. A világjárvány érthető módon azonban eltolhatta a prioritást. "Hosszú utat tettünk meg 2020 óta, és bár az ingyenes wifi nem fog egyik napról a másikra megvalósulni, azon küldetésünk, hogy páratlan élményt nyújtsunk az utasainknak, egyáltalán nem változott " – mondta Ekrem Dimbiloglu, a Delta egyik vezetője a vállalat honlapján közzétett nyilatkozatában, melyben azt jövendölte, hogy 2022 végére a legtöbb belföldi járatukon már ingyen rá lehet kapcsolódni a netre.

Gary Leff légi közlekedési szakértő szerint az iparág szereplői a Deltára várnak; amint ők bevezetik, a többiek sem késlekednek majd. Inkább előbb, mint utóbb, de legkésőbb öt éven belül megtörténik a dolog.

És hogy miért nem léptek eddig a légitársaságok?

Egyszerűen fogalmazva azért, mert bonyolult projekt – a folyamat óriási idő- és pénzbefektetést igényel, mivel a társaságoknak a teljes flottájukat fel kell szerelniük ahhoz, hogy az utasoknak a földön megszokott minőségű csatlakozást nyújtsák. "Egyetlen egy repülőgép nagy sebességű internettel történő felszerelése több millió dollárba kerülhet" – mondja Ryan Ewing, az Airline Geeks blog alapítója. "Nem olcsó, és sokkal inkább a tényleges hardveren múlik, mint azon, hogy egyszerűen csak benyomunk egy kapcsolót, és azt mondjuk: oké, mostantól ingyenes a wifi!"

Bizonyos repülőgépek gyárilag telepített csatlakozással bírnak, míg másokat néhány napra ki kell vonni a forgalomból azért, hogy ki tudják építeni a rendszert. A wifi-szolgáltatáshoz a repülőgépeknek műholdas antennával, hálózati modemmel és számos vezeték nélküli hozzáférési ponttal kell rendelkezniük.

Az internet működése néha még azok számára is rejtélyesnek számít, akik a neten lógva nőttek fel. Komoly technológiát és mérnöki munkát igényel, de ha most nagyon leegyszerűsítjük, képzeljük el a repülőgépet egy óriási, gyorsan mozgó mobil hotspotnak. A repülőgép belsejében a laptop vagy a táblagép wifin keresztül csatlakozik a vezeték nélküli hozzáférési ponthoz – vagy hotspothoz –, ami viszont a repülőgép tetején lévő modemet és antennát használja a műholdról érkező rádiójelek küldésére és vételére.

Eltekintve attól a jelentős erőfeszítéstől, hogy mennyi időt és pénzt kell elkülöníteni, a légitársaságok nagy nyomás alatt állnak, hogy a megszakítás nélküli, nagy sebességű internet-kapcsolatot a teljes flottájukban megvalósítsák, és ne bosszantsák az utasokat a rossz minőséggel.

Ha valami visszatartó erő lehet, akkor az az, hogy az embereket arra kényszerítik, hogy fizessenek a gépen a wifiért, ami viszont furcsa módon a fizető ügyfelek számára jobb netkapcsolatot tesz lehetővé. Jó néhány repülőgépen minél többen osztoznak a sávszélességen, annál kevesebb jut belőle egy-egy emberre. Amikor nincs megfelelő elérhető sávszélesség, akkor sokat számolnak fel érte, mert valahogyan megpróbálják beosztani a meglévőt.

Elég ironikus, hogy minél gyengébb minőségű a szolgáltatás, annál többe kerül.

A kiépítés és utólagos átalakítás tehát folyamatban van, így amint az utasok száma 2022-ben visszatér a normális mederbe – talán – végre ingyenes lesz a wifi a gépeken. Persze ezzel a váltással a munkahelyi e-mailekből való néhány órás kiszakadásnak is vége, vagyis vélhetően most van az utolsó alkalom arra, hogy kiélvezzük a fedélzeti nyugalmat.

Ha esetleg eddig nem gondolkodtál el ezen, itt eláruljuk, miért vannak fehérre festve a repülőgépek, itt pedig azt, hogy miért a bal oldalon kell beszállni a gépbe.

(Forrás: CN Traveler, fotók: Unsplash, Pixabay, Getty Images)

fedélzet | repülés | nincs | miért | wifi | utazás

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Tényleg ez a világ legjobb luxusterepjárója? Most kiderül!
Hirdetés