Aki a történelem legemléke­zetesebb Bugattiját alkotta

Összetéveszthetetlen sziluettje és lenyűgöző eleganciája a világ legikonikusabb autói közé sorolja a harmincas években készült Type 57 SC Atlanticot. A legendás modellt Jean Bugatti, a márka alapítójának legidősebb fia alkotta.

Jean Bugatti 1909-ben a németországi Kölnben született, és a teljes neve, Gianoberto Carlo Rembrandt Ettore Bugatti édesapja, Ettore olasz gyökerei előtt tiszteleg, később ebből származott a francia beceneve, Jean. A születése idején Ettore Bugatti még a gázmotorokat gyártó kölni Deutz gyártási osztályának vezetőjeként dolgozott.

Ettore Bugatti és az autóban fia, Jean

Jean autók iránti szenvedélye már a gyermekkorában megmutatkozott.

Amikor Ettore Bugatti 1910-ben megnyitotta autógyártó üzemét Molsheimben, Jean az ideje nagy részét a műhelyben és a tervezőirodában töltötte. A tehetsége éppen abból a mesterségbeli tudásból virágzott ki, amit tizenéves korában a molsheimi üzemben sajátított el.

Jean Bugatti szenvedélye volt a kivételes autók tervezése

A húszas évek végétől Jean és Ettore Bugatti közös szakértelmének és munkájának köszönhető, hogy a Bugatti a világ egyik leghíresebb autómárkájává vált. Jean aztán 1936-ban nagyon fiatalon, mindössze 27 évesen örökölte meg a cég vezetését, és készen állt arra, hogy a Bugattit egy még ígéretesebb, virágzó jövő felé vezesse.

Páratlan stílusérzékkel

Jean szenvedélye volt az autók tervezése. Jó szeme volt hozzá, a dizájn és az esztétika iránti rendkívüli érzékével olyan időtlen karosszériaformákat hozott létre, amelyek a következő évtizedekben is jelentős hatással voltak az autóiparra. Még csak 21 éves volt, amikor már autókat tervezett a Bugatti számára.

A nevéhez méltón királyi luxusautó volt a Type 41 Royale

Ettore Bugatti 1926-ban mutatta be a Type 41 Royale-t,

a világ legerősebb, legnagyobb és legfényűzőbb autóját,

amelyet páratlan erő és pazar belső tér jellemzett. Két évvel később szintén Jean tervezte azt a különleges roadster változatát, amit Armand Esders textilgyártó megrendelésére készített a Bugatti.

Jean és az Esders számára gyártott Royale roadster
Esders autójának különlegessége volt, hogy fényszóró nélkül készült

Az iparmágnás kétüléses kabriója ma is elbűvöl páratlan eleganciájával.

Mivel Esders kizárólag nappal kívánta vezetni az autót, ezért mindkét fényszórót leszerelték az autóról, ami szintén hozzájárult a különleges formájához. Jean mesteri munkájának számítottak a Type 46, a Type 55 és az Aerolithe nevű modellek is.

A Type 55 roadster is Jean munkája volt

Lenyűgöző aerodinamika

Jean Bugatti leghíresebb alkotása kétséget kizáróan a Type 57 SC Atlantic volt, amely aerodinamikus formájával és a karosszéria hosszában vonuló szegecselt áramvonalidomával keltette fel a figyelmet. A harmincas évek szuperautója a Bugatti ma is érvényes három pillérét – a sebességet, a luxust és az eleganciát – testesítette meg.

Az Atlantic ihlette az egyetlen példányban készülő La Voiture Noire dizájnját

Az Atlanticot ma a világ egyik legkülönlegesebb és legértékesebb autójaként tartják számon.

Csak négy példánya épült, és ebből kettő maradt fenn eredeti állapotában. A második Jeannak készült, és La Voiture Noire, azaz a fekete autó néven ismerték. 1938 után, feltehetőleg a második világháborúban nyoma veszett, az eltűnése a Bugatti történelmének legnagyobb rejtélye.

A Bugatti molsheimi központja őrzi Ettore és Jean Bugatti emlékét

Jean Bugatti nem sokáig élvezhette a márka sikerét, 1939. augusztus 11-én, harmincévesen vesztette életét egy autóbalesetben, nem messze a Bugatti-gyártól. Egy próbaút során el kellett rántania a kormányt, hogy elkerüljön egy kerékpárossal való ütközést, és életveszélyesen megsérült. A közelben a molsheimi Bugatti-központ palotája a mai napig őrzi Jean és apja, Ettore emlékét.

Bámulatos elhivatottság

A Bugatti történelme tele van elhivatott pártolókkal, akik a világ legelismertebb márkájává tették a molsheimi gyártót. Az egyikük történetét nemrég meséltük el: Romano Artioli a kilencvenes években Modena környékén élesztette fel a Bugatti legendáját, az elképesztő kitartása példát jelenthet mindannyiunknak.

ettore bugatti | nagy sztori | jean bugatti | bugatti | molsheim

FOLYTASD EZZEL

Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban

Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Nagyvárosi kalandor a Volvótól
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom