Nehéz lenne a jógáról azt állítani, hogy új módi, noha a több ezer éves keleti kultúra és filozófia kétségkívül a legdivatosabb trenddé vált nyugaton. És az egyik legjobb üzletté a fitnesz világában.
A jógi influencerek karcsúak, szépek és jól öltözöttek. Milliók követik őket az Instagramon, igazi sztárok, szponzoraik vannak, és többen megélnek a követőik számából – legalábbis látszólag. De hát mi másról szól a közösségi média, mint a látszatról: egzotikus helyeken pózolnak menőbbnél menőbb és drágábbnál drágább jógacuccokban. Kérdés, hogy nem a jóga valódi lényege veszik-e el a kiposztolt bölcs idézetek és szexi fotók mögött?
Tény, hogy a jóga ma óriási üzlet.
Az egyik legnépszerűbb óra a fitnesztermekben, és ami még fontosabb, az egyik olyan mozgásformának számít, ami mellett hosszú távon a legtöbben köteleződnek el. Ma már teljesen hétköznapi, ha valamelyik ismerősünk egyszer csak közli, hogy jógaoktató lesz. Pedig az oktatói képzés közel háromszázezer forintba kerül. Így érthető, ha előfordul, hogy a jógatanár ma a flow alatt nem szakrális mantrákat mormol, hanem számokat. A jógik az órákon egyben kliensek is, akik, ha tetszik, ha nem, a megélhetését adják a jóginak.
Adell Bridges, akinek jelenleg 350 ezer követője van az Instagramon, azt mondta a Roadsternek, hogy szerinte az a jóga, amit ma a nyugati edzőtermekben oktatnak, nem az a jóga, ami ötezer évvel korábban volt. – "A Napüdvözlet mozdulatsor például a huszadik században született. De azt gondolom, hogy a jóga lényege – mármint, hogy a gyakorlás során közelebb kerüljünk önmagunkhoz – semmit sem változott. A jóga azért ennyire népszerű ma, mert az emberek a gyakorlat után jobban érzik magukat; egészségesebben, erősebben, rugalmasabban hagyják el az edzőtermet. A legfontosabb azonban az, hogy a jóga segíti az embereket abban, hogy jobban elfogadják önmagukat. És ez a kulcsa a hihetetlen népszerűségének."
Arra a kérdésre, hogy a jóga üzletté vált-e, Adell Bridge válaszában arra hívja fel a figyelmet, a jóga épp abban segít, hogy el tudjuk dönteni, mire van igazán szükségünk. – "Manapság, amikor egy olyan világban élünk, ahol minden árucikk, gondolatok, tárgyak és elméletek is pénzzé tehetők, össze vagyunk zavarodva. A jóga segít különbséget tenni a különböző cégek által sugallt üzenetek között, és el tudjuk dönteni, hogy mi hazugság és mi valódi, továbbá mi a legjobb számunkra" – vallja.
Adell szerint a jóga célja egyszerűen egyesíteni a testet és az elmét a légzés, valamint a mozgás által, és ez elvezet oda, hogy megértsük, mi az illúzió, és mi a valóság.
Egyszerű filózófia, amely érthető és befogadható mindenki számára, érthető tehát a népszerűsége is.
Adell bevallja, soha nem az volt a célja, hogy Instagram-influencer legyen. De ahogy folyton nőtt a követőinek száma, érezte, hogy felelős azért, ha mások döntéseit befolyásolhatja. – "Hálás vagyok, hogy ezen a felületen megoszthatom annak az útnak az állomásait, amin járok. Számomra a cél az – függetlenül attól, hogy ez egy posztban megjelenik-e vagy sem –, hogy bátorítsak másokat arra, hogy megértsék a saját lehetőségeiket, és éljenek ezekkel."
Arra kérdésre, nem veszik-e el a jóga esszenciája, ha üzletté válik, határozott nemmel válaszol. – "A jóga üzleti része nem jóga. Az üzlet. Két különböző dologról beszélünk. Nem gondolom azt, hogy a pénzért oktatás szembe menne a jóga filozófiájával. A pénz is egyfajta energia, ami áramlik köztünk. De az igaz, hogy a jóga nevében sok olyan üzlet született, aminek nem sok köze van hozzá, és sokan húznak hasznot ebből olyanok, akik nem feltétlenül képviselik a jóga filozófiáját. Akik pénzért és munkaként végzik a jóga oktatást – miközben átadják a jóga lényegét tanítványaiknak –, úgy vélem, nem lehet elítélni. Így működik ma a világ. Ha kiiktatnánk a pénzt a jógából, azt gondolom, eléggé megnehezítenénk azoknak a dolgát, akik szeretnének tanítani, és ezáltal azokét is, akik tanulni akarnak."
Sokan a jógát nem azért kezdik el, mert annyira érdekli őket annak spirituális oldala, hanem egyszerűen fittebbek és erősebbek akarnak lenni. Vagy karcsúbbak.
Ezt a képet sugallják ugyanis az Instagramon a jógik.
Ida May tíz éve kezdett el jógával foglalkozni. Eredetileg táncosként indult, és Finnországból költözött Londonba, ahol ma az egyik legnépszerűbb jógaoktatónak számít. Azt mondja: nem célja az, hogy több követője legyen az Instagramon.
– "Már vesztettem el munkát azért, mert nincs elég követőm. Ott voltunk a válogatáson, és egy másik lányt választottak. Bevallották, hogy azért, mert neki akkor hetvenezer követője volt. Én nem akarok ebben részt venni, és soha nem posztolok ki azért egy képet – amin egy új nadrágban pózolok valami trendi helyen –, mert tudom, hogy az tetszeni fog az embereknek. Én azt teszem ki, amin saját magam vagyok" – mondja, és úgy tűnik, az Instagram-követők valóban úgy működnek, ahogy állítja, mert mindössze kicsivel több mint négyezer követővel bír.
Ida May szerint sincs köze a ma divatos jógának ahhoz, amit ötezer éve űztek. Manapság már korszerű és modern jóga flow-kat várnak el az órák látogatói vagy a Youtube-videók nézői.
– "Gyakran találok ki új jógaformákat, időről időre meg kell újulni. Ez a londoni stúdiók igénye is felénk, oktatók felé. Legutóbb például kreáltam egy állati mozdulatokat imitáló flow-t. De azért a jóga lényege mindig is az marad, ami több ezer éve is volt: nem csupán egy hatvanperces edzés a stúdióban, hanem egy életforma. A jógát gyakorolni fontosabb termen kívül, a mindennapi életben, mint a stúdióban eltöltött egy óra alatt. Én sosem erőltetem senkire a spirituális oldalát a jógának, de az előbb-utóbb úgyis eljön. Az embereknek ugyanis szükségük van a hétköznapokban is arra a békére és egyensúlyra, amit a jógaórán átélnek."
Ida May szerint a jóga óriási biznisz Londonban és az egész világon. A jógához kapcsolódó termékeladások száma az elmúlt években megduplázódott, így hát nem csoda, hogy a jóga hívei is szkeptikusak a gombamód szaporodó stúdiók láttán.
Egy magyar jógaoktató csapat, az Adni Jóga azzal állt elő, hogy pénzadományokért tartanak órákat, majd a kapott összeget felhasználva bántalmazott nőknek, gyermekotthonokban és menekülteknek tartanak jógát. Ez egy pozitív példa, de kétségkívül nehéz dolga van annak, aki ma Magyarországon kezdőként akarja eldönteni, hová menjen jógaórára.
Itthon jogi szabályozás hiányában bárki oktathatja, képzettség nem kell hozzá. Ebből kiindulva, akit többen követnek az Instagramon, az több munkára számíthat. Kérdés, hogy kinek van több követője, hiszen talán mégis hihetjük, hogy a pózok és a jógacuccok mögött lévő ember és annak egyénisége dönti el, hogy valaki tartósan megtartja-e a követőit vagy tanítványait.
(Fotók: Unsplash)
Adell Bridges | influencer | követők | oktatás | jógi
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!