Valami furcsa a Holyrood-palota környékén. A brit uralkodók hivatalos skóciai rezidenciája körül eltűntek a kígyózó sorok, a parkoló buszok és a dudáló taxik.
Edinburgh városi tanácsa a közelmúltban megszavazta, hogy a Victoria és a Cockburn Street – vagyis az óváros két legforgalmasabb, legszebb helye – gyalogosövezet legyen. A rendelet a város ambíciózus átalakítási tervének központi eleme, melynek értelmében a koronavírus-járvány által teremtett új világhoz igazodva igyekeznek az éttermeknek több teret biztosítani a szabadtéri étkezéshez. Ezenkívül még új villamosvonalakat, kerékpárutakat és sétaútvonalakat alakítanak ki.
Az UNESCO világörökségéhez tartozó helyszíneken – amilyen Edinburgh óvárosa is – erősen javasolt a forgalom lelassítása, hogy enyhítsék a turizmus okozta károkat, és megóvják a történelmi jelentőségű helyek állagát. Hogy ennek a kísérletnek lesz-e hosszútávú pozitív hatása, még nem tudni, mindenesetre ami most Edinburgh-ban történik, kiváló teszt lehet arra, hogy kiderüljön, mi működik és mi nem.
Edinburgh óvárosa 1995-ben került a világörökségi listára. Békeidőben évente ötmillió látogatót fogad, a The Edinburgh Festival Fringe pedig átlagban kétmillió embert vonz – tehát a csupán huszonhatezer lakosú város életére óriási gazdasági hatással van az idegenforgalom.
Mindezek következtében az óváros zsúfolt, sokszor nem lehet élvezni a kétségkívül pazar kilátást, a rengeteg járműnek miatt szennyezett a levegő.
Az autómentesített belváros fogadtatása mégis meglehetősen vegyes volt. A kiskereskedők egy része örült az autós forgalom megszűnésének, mert az addig meglehetősen telített, egyébként kanyargós és színes Victoria Streetről eltűntek a járművek, és bámészkodó, fényképezkedő járókelők jelentek meg. Több időt töltenek ott, ez pedig jó hatással van az üzletre. Mások szerint a sétálóutcák inkább a turistáknak kedveznek, nem a helyieknek, míg az egyik galéria tulajdonosa úgy véli, kevesebben járnak arrafelé, mert az emberek világjárvány idején biztonságosabbnak tartják a saját autójukat, mint a tömegközlekedést.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: National Geographic, fotók: Pixabay)
óváros | forgalom | autómentes | Skócia | tiltás | autós
Ezekkel az elektromos bringákkal stílusosan tekerhetsz hegyen-völgyön-városon át
Így készülnek a prémium bútorok Magyarország legnagyobb gyártójánál

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!