Valami furcsa a Holyrood-palota környékén. A brit uralkodók hivatalos skóciai rezidenciája körül eltűntek a kígyózó sorok, a parkoló buszok és a dudáló taxik.
Edinburgh városi tanácsa a közelmúltban megszavazta, hogy a Victoria és a Cockburn Street – vagyis az óváros két legforgalmasabb, legszebb helye – gyalogosövezet legyen. A rendelet a város ambíciózus átalakítási tervének központi eleme, melynek értelmében a koronavírus-járvány által teremtett új világhoz igazodva igyekeznek az éttermeknek több teret biztosítani a szabadtéri étkezéshez. Ezenkívül még új villamosvonalakat, kerékpárutakat és sétaútvonalakat alakítanak ki.
Az UNESCO világörökségéhez tartozó helyszíneken – amilyen Edinburgh óvárosa is – erősen javasolt a forgalom lelassítása, hogy enyhítsék a turizmus okozta károkat, és megóvják a történelmi jelentőségű helyek állagát. Hogy ennek a kísérletnek lesz-e hosszútávú pozitív hatása, még nem tudni, mindenesetre ami most Edinburgh-ban történik, kiváló teszt lehet arra, hogy kiderüljön, mi működik és mi nem.
Edinburgh óvárosa 1995-ben került a világörökségi listára. Békeidőben évente ötmillió látogatót fogad, a The Edinburgh Festival Fringe pedig átlagban kétmillió embert vonz – tehát a csupán huszonhatezer lakosú város életére óriási gazdasági hatással van az idegenforgalom.
Mindezek következtében az óváros zsúfolt, sokszor nem lehet élvezni a kétségkívül pazar kilátást, a rengeteg járműnek miatt szennyezett a levegő.
Az autómentesített belváros fogadtatása mégis meglehetősen vegyes volt. A kiskereskedők egy része örült az autós forgalom megszűnésének, mert az addig meglehetősen telített, egyébként kanyargós és színes Victoria Streetről eltűntek a járművek, és bámészkodó, fényképezkedő járókelők jelentek meg. Több időt töltenek ott, ez pedig jó hatással van az üzletre. Mások szerint a sétálóutcák inkább a turistáknak kedveznek, nem a helyieknek, míg az egyik galéria tulajdonosa úgy véli, kevesebben járnak arrafelé, mert az emberek világjárvány idején biztonságosabbnak tartják a saját autójukat, mint a tömegközlekedést.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: National Geographic, fotók: Pixabay)
autós | autómentes | Skócia | óváros | gyalogos | tiltás
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!