Kilökte az autókat a koronavírus ebből a skót városból

Valami furcsa a Holyrood-palota környékén. A brit uralkodók hivatalos skóciai rezidenciája körül eltűntek a kígyózó sorok, a parkoló buszok és a dudáló taxik.

Edinburgh városi tanácsa a közelmúltban megszavazta, hogy a Victoria és a Cockburn Street – vagyis az óváros két legforgalmasabb, legszebb helye – gyalogosövezet legyen. A rendelet a város ambíciózus átalakítási tervének központi eleme, melynek értelmében a koronavírus-járvány által teremtett új világhoz igazodva igyekeznek az éttermeknek több teret biztosítani a szabadtéri étkezéshez. Ezenkívül még új villamosvonalakat, kerékpárutakat és sétaútvonalakat alakítanak ki.

Az UNESCO világörökségéhez tartozó helyszíneken – amilyen Edinburgh óvárosa is – erősen javasolt a forgalom lelassítása, hogy enyhítsék a turizmus okozta károkat, és megóvják a történelmi jelentőségű helyek állagát. Hogy ennek a kísérletnek lesz-e hosszútávú pozitív hatása, még nem tudni, mindenesetre ami most Edinburgh-ban történik, kiváló teszt lehet arra, hogy kiderüljön, mi működik és mi nem.

Edinburgh óvárosa 1995-ben került a világörökségi listára. Békeidőben évente ötmillió látogatót fogad, a The Edinburgh Festival Fringe pedig átlagban kétmillió embert vonz – tehát a csupán huszonhatezer lakosú város életére óriási gazdasági hatással van az idegenforgalom.

Mindezek következtében az óváros zsúfolt, sokszor nem lehet élvezni a kétségkívül pazar kilátást, a rengeteg járműnek miatt szennyezett a levegő.

Az autómentesített belváros fogadtatása mégis meglehetősen vegyes volt. A kiskereskedők egy része örült az autós forgalom megszűnésének, mert az addig meglehetősen telített, egyébként kanyargós és színes Victoria Streetről eltűntek a járművek, és bámészkodó, fényképezkedő járókelők jelentek meg. Több időt töltenek ott, ez pedig jó hatással van az üzletre. Mások szerint a sétálóutcák inkább a turistáknak kedveznek, nem a helyieknek, míg az egyik galéria tulajdonosa úgy véli, kevesebben járnak arrafelé, mert az emberek világjárvány idején biztonságosabbnak tartják a saját autójukat, mint a tömegközlekedést.

Ez is érdekelhet:

Öt vadregényes és méltánytalanul alulértékelt hely Skóciából

Nem volt könnyű feladat kiválasztani öt kedvencet az olykor zord Skócia misztikus és festői látnivalói közül, de azért megpróbáltuk.

(Forrás: National Geographic, fotók: Pixabay)

edinburgh | forgalom | autós | autómentes | tiltás

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom