Close
Újra lehet jövője a Lanciának

Újra lehet jövője a Lanciának

Nem szűnt meg, pedig nagyon közel állt hozzá a Lancia, az 1906-ban alapított olasz autómárka, amely hamarosan új erőre kaphat a Stellantis létrejöttével.

1906-ban alapította cégét Vincenzo Lancia, és a torinói műhelyéből a következő évben került ki az első autója. A márka hamarosan a műszaki újításokról lett ismert, az első önhordó karosszériát 1922-ben a Lambda, az első ötfokozatú sebességváltót 1948-ban az Ardea vezette be.

Vincenzo Lancia egy Fiat volánjánál a Targa Florio futamán, amit a második helyen zárt 1907-ben. A pályafutását a Fiat tesztpilótájaként kezdte, 1904-ben megnyerte a Coppa Floriót, majd 1908-ban felhagyott a versenyzéssel, hogy autógyártásba fogjon
A Rómából Pisáig vezető római út, a Via Aurelia adta a nevét a Lancia ötvenes évekbeli modelljének, amelyet V6-os motorokkal gyártottak

Az ötvenes években a Formula–1-ben is szerepelt a Lancia, 1954-ben és 1955-ben indultak a D50-nel,

de a második szezon közben feladták a küzdelmet, miután a pilótájuk, Alberto Ascari halálos balesetet szenvedett a monzai pályán egy Ferrari tesztelése során.

Alberto Ascari a Lancia D50-ben az utolsó futamán, a monacói nagydíjon 1955-ben

Vincenzo Lancia halála után 1937-ben a fia, Gianni vette át a cég vezetését, és ugyan a Lancia olyan elismert modelleket gyártott, mint az Aurelia és a Flaminia,

1956-ban el kellett adniuk a családi céget, amit végül 1969-ben a Fiat-csoport vásárolt meg.

1970-ben a torinói autószalonon leplezték le a Bertone stúdiónál dolgozó Marcello Gandini mesterművét, a Zero később a Lancia Stratos alapját adta
A Ferrari-motoros Stratos 1974-től 1976-g három konstruktőri világbajnoki címet szerzett a Lanciának a raliban

A Lancia évtizedeken át meghatározó szereplője volt a rali-világbajnokságnak,

a hatvanas években a Fulvia, a hetvenes években a Stratos, a nyolcvanas-kilencvenes években a Delta összesen tizenöt világbajnoki címet szerzett a márkának, mielőtt ebből a sportágból is kiszálltak.

Giorgetto Giugiaro formatervével 1979-ben a frankfurti autószalonon mutatták be a Deltát, amely 1980-ban elnyerte az európai év autója díjat
A finn Juha Kankkunen 1991-ben rali-világbajnoki címet szerzett a Lancia Deltával Carlos Sainz és Didier Auriol előtt
A fiatal Albert monacói herceg és a Monte Carlo névre keresztelt Lancia 1983-ban

A szögletes Delta és Thema piaci sikereket is hozott a márkának, a kilencvenes évek végére eladási csúcsot döntött a Lancia.

A márka legnépszerűbb modellje egy stílusos városi kisautó, az Y lett, amelyből a kilencvenes évek végére csaknem 150 ezret adtak el egy évben.

A Thema legizgalmasabb változata az 1986-ban kijött 8.32, amelyben egy 3 literes V8-as Ferrari-motor dolgozik, a végsebessége elérte a 240 km/h-t
1985-ben az Autobianchi mutatta be, de Lanciaként ismertük meg az Y10-et, amely a márka túlélésének záloga
Az Ypsilon minden idők legsikeresebb Lanciája lett, a pályafutása csúcsán csaknem 150 ezer példányt adtak el egy évben

Az extravagáns Thesis és a vadonatúj Delta nem tudta felemelni a márkát, amelyet az újonnan létrejött Fiat Chrysler erőforrásainak kihasználásával próbáltak megmenteni.

A Chrysler 300 és a Voyager is Lancia-emblémával került piacra, de az eladások messze elmaradtak a várakozásoktól.

A lenyűgöző dizájnja ellenére nem vált be a Thesis, csak 16 ezer példányt gyártottak belőle 2002-től 2009-ig
A Delta harmadik szériája volt a Lancia utolsó igazán olasz alkotása, az elegáns kompakt modellt 2008-ban mutatták be a genfi autószalonon
A Chrysler 300 átcímkézése sem tudta elhitetni a vevőkkel, hogy a Thema igazi Lancia lenne, hiába szerelték V6-os motorokkal

„A Lanciának csak Olaszországban van vonzereje” – vallotta Sergio Marchionne, a Fiat-csoport korábbi vezére

2014-ben, amikor a Lancia szinte az összes piacról kivonult. Csak Olaszországban maradt kapható az Ypsilon, amely a mai napig a nők kedvence, évente 40 ezret adnak el belőle.

Sajnos nem vált valóra a modern Fulvia, amelyet az 1965-ös eredeti ihletett, és amelynek a prototípusát 2003-ban a frankfurti autószalonon mutatták be
Az ötlet nem rossz, hogy elegáns kabriót kínáljon a Lancia, de a modern Flavia nem volt más, mint egy álruhás Chrysler 200
Az Ypsilon legalább olyan divatos a hazájában, mint a Fiat 500, amelynek az alapjára épül, ezért többet adnak el belőle, mint Alfa Romeóból egész Európában

Mégsem kell temetnünk a neves olasz márkát, hiszen a PSA és a Fiat Chrysler összeolvadásával nemrég létrejött Stellantis új esélyt adhat a Lanciának. Carlos Tavares, a megakonszern vezetője kijelentette, hogy minden márkának van jövője a csoporton belül.

A Lanciát az Alfa Romeo és a DS mellé sorolják a prémiummárkák közé, és úgy tudni, hogy hamarosan egy kompakt crossover modellel térhet vissza a piacra, amelynek az Opel Mokka és a Peugeot 2008 adja az alapját, és ennek megfelelően tisztán elektromos hajtású változata is lesz.

A részletesebb tervek kidolgozására és bejelentésére még várnunk kell, mindenesetre Tavares kijelentése reményt adhat, hogy

a több mint egy évszázados múltra visszatekintő olasz márka hamarosan ismét a régi fényében ragyoghat a Stellantis csillagképében.

A Stratos Zero nemcsak a hetvenes évek elején számított lenyűgözőnek, hanem minden idők öt legmeghökkentőbb koncepcióautója közé is beválasztottuk. A Lancia stílusos modelljei rendszeres szereplői a Concorso d’Eleganza Villa d’Este szépségversenyének, és reméljük, hogy a Peugeot-val közösen ismét legalább olyan látványos alkotások születnek, mint az e-Legend koncepció volt.

(Képek: Lancia, Getty Images)

lancia stratos zero | lancia delta | lancia | márkatörténet | lancia stratos

FOLYTASD EZZEL

Istenekkel és hősökkel léphetünk be egy különleges univerzumba júniusban Budapesten

Skócia legelszigeteltebb sarkát idézi meg a Land Rover

Rendeld meg a Roadster magazin 12. számát!

Itt a nyár, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 12. száma. Mit találunk benne? Mutatunk pár remek helyet Sydneyben, egy helyi segítségével felfedezzük Torinót, kipróbáljuk milyen az egyik legújabb bringás trend, a gravelezés, és leteszteljük a Mazda CX 60-asát. Leülünk beszélgetni a Lissoni vezető építészével, bejárjuk az újjászületés előtt álló Gellértet, kifaggatunk egy portugál borászt, Daniel Niepoortot, és leültetünk egy asztalhoz öt izgalmas egyéniséget. Interjúzunk Alessanadro Gaultieri parfümkészítővel, akit a szakma legveszélyesebb orrának tartanak, ukulelézett nekünk Wolfgang Puck egyik közeli munkatársa, Tetsu Yahagi, és bejárjuk Ahn Tuan és társai legújabb, frissen megnyitott budapesti éttermeit. Kiderítjük, képes lehet-e a ChatGPT megírni a következő bestsellert, megnézünk közelről öt lélegzetelállító hotelt, és bemutatjuk a skandináv dizájn állócsillagait is. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram