Az új normalitás? – Nyolc érv a lassú utazás mellett

Mostanában tele van a közösségi média olyan utazókkal, akik úgy röppennek egyik úti célról a másikra, és úgy pipálják ki az országokat a listájukról, mintha trófeákat gyűjtenének. Ha valaki csupán azért vág neki az ismeretlennek, hogy elmondhassa magáról, mennyi városban járt már és aztán eldicsekedjen vele az Instán lájkokat lasszózva, az valójában lemarad a lényegről: nem beszélget helyiekkel és nem fog megismerkedni egy esetenként merőben más kultúrávál sem.

A megoldás a slow travel.

Ez a forma arra ösztönöz, hogy hosszabb ideig maradjunk egy célállomáson, és nyugodt, ráérős tempóban töltsük el az időt. A lassítással a turista mellett a helyi közösség és a bolygó is jól jár. Mutatjuk, miért.

Olcsóbb

A lassú utazás első és legnyilvánvalóbb előnye a pörgőssel szemben a pénzmegtakarítás. Ha egy utazó egy kéthetes turné minden hetében három európai nagyvárost próbál felkeresni, gyorsan felhalmozza a költségeket, mert minden egyes alkalommal, amikor új városba érkezik, fizetnie kell a vasútállomásra vagy repülőtérre történő transzferért, a repülő- vagy vonatjegyért és a szállásért.

Ha csupán egy vagy két éjszakára száll meg valahol, általában a teljes árat fizeti a szobáért; különösen igaz ez az Airbnb-re, ahol a gyors átfutási idő miatt a házigazdának többet kell kérnie a takarítási költségek fedezésére.

Ugyanezen okból kifolyólag a lassú utazás és a hosszú távú tartózkodás egy Airbnb-ben kedvezményes árakat eredményez. Hetente egy nagyvárosi látogatással további költségeket lehet megtakarítani, ha a tömegközlekedés vagy a taxi helyett ráérősen sétálgatva fedezzük föl a fő turisztikai látnivalók mellett a rejtett érdekességeket.

Jobb a környezetnek

Nem újdonság, hogy a légi közlekedés negatív hatást mér a bolygónkra.  Mivel sokan szeretnek repülni és ugye ez a leggyorsabb, legegyszerűbb közlekedési mód, nehéz róla lemondani.

Nem is kell, de ahol lehet, keressünk fenntartható alternatívákat a légi közlekedésre – ha ugyanazt a távot vonattal is meg lehet tenni két város között, válasszuk inkább azt. Sok esetben megéri.

Mindenből többet látni

Ha a slow travelre voksolunk, az azt jelenti, hogy több időt tölthetünk el egyes helyeken, és hosszabb ideig tart maga az utazás is. Ha van időnk pihenni valahol, ahelyett, hogy egy vezetett túra keretében megnéznénk a legfontosabb látnivalókat, és aztán továbbindulnánk a következőre, lehetőség nyílik szabadon barangolni, ami egy új hely megismerésének legjobb opciója.

Egyszerűen csak rácsodálkozunk az épületekre, megtaláljuk azokat az eldugott sarkokat, ahol a helyiek reggeliznek, és a tömegtől nem zavartatva gyönyörködünk a naplementében.

Kisebb esély a kiégésre

A gyors tempó még szórakoztató lehet az utazás elején, de egy-két hét után már fárasztó. A kora reggelek, a késő esti órák és a pihenőidő hiánya miatt úgy érezhetjük,

maximalizáljuk a célállomáson töltött időt, ám ez a valóságban annyi energiát emészt fel, hogy nem lesz elég szellemi kapacitásunk igazán értékelni azt, ahol vagyunk.

A lassú utazás ellenben segít megőrizni mentális és fizikai egészséget, mivel arra ösztönöz, hogy iktassunk pihenőidőt az útitervbe. Lazítsunk néhány napot egy görögországi tengerparton ahelyett, hogy máris egy új szigetet vennénk célba, vagy töltsünk el egy délutánt olvasással egy párizsi kávézóban és ne szökjünk át egy éjszakára Londonba.

Útközben is lehet dolgozni

Világszerte a vállalatok tizenhat százaléka alkalmaz napjainkban távmunkásokat, vagyis minden eddiginél több embernek adnak lehetőséget arra, hogy megtapasztalják, mit jelent a digitális nomád életmód.

A távmunka ideális egyensúlyt biztosít a munka és a magánélet között: utazhatunk a világban, és a lehető legtöbbet hozhatjuk ki a szabadidőnkből, miközben rendszeres jövedelemre teszünk szert. Távmunkában azonban nem lehet ugyanúgy utazni, mint egy kéthetes nyaralás során. A lassú utazás remek módja annak, hogy azokban az órákban, amikor nem meetingelünk vagy emailezünk, legyen időnk megismerni a helyet, ahová becsekkoltunk.

Kapcsolatépítés

Amennyiben hosszabb ideig maradunk egy helyen, esélyt kapunk egy ottani napi turin kialakítására, egyben lehetőséget a kapcsolatteremtésre.

Beszélgethetünk helyiekkel a kávézókban és az éttermekben, megismerkedhetünk a szomszédaikkal, és akár más turistákkal is kapcsolatba kerülhetünk, akik szintén autentikus élményeket próbálnak gyűjteni.

Az apró dolgok értékelése

Ha valamit túl sietve és kapkodva csinálunk,  elkerülhetetlenül lemaradunk valamiről. Minden országban, városban és településen akadnak olyan figyelemre méltó részletek, amelyek képesek elveszni a káoszban.

Ha kicsit tovább maradunk egy helyen, többet vehetünk észre az első pillantásra nyilvánvalónál, legyen az egy hajnali madárcsicsergés, vagy a legjobb bódé a helyi termelői piacon.

Segít a túlturistásodás elleni küzdelemben

Akik úgy repkednek az ismert állomások között, mintha nem lenne holnap,  jellemzően olyan népszerű turistacélpontokat lőnek be maguknak, mint Velence, Párizs, Róma, Phuket vagy Tulum. Ennek következményeként jó pár helyen nemkívánatossá válik az évente érkező látogatótömeg.

A nagy létszámú turistasereg miatt a főszezonban kényelmetlenek és zsúfoltak a városok, a helyi vállalkozások ennek megfelelően pedig szépen megemelik az árakat, tehát maga az utazás is drágább lesz. Érdemes zárójelbe tenni a fő attrakciókat és kimerészkedni a kevésbé látogatott helyekre, melyek ugyanolyan szépek és még hitelesek is.

Egy friss felmérés a karrierlehetőségek, a társadalmi élet és az egészségügyhöz való hozzáférés tekintetében vizsgálta az európai országokat kifejezetten a kiköltözők szemszögéből. Ezek alapján pedig felállítottak egy listát a legjobb és legrosszabb úti célokból.

(Forrás: The Travel, fotók: Pixabay, Getty Images)