Ez a hat legerősebb érvünk a vonatozás mellett

A svédek környezetvédelmi és fenntarthatósági okokból egy egész mozgalmat is elindítottak a vonatozás népszerűsítése érdekében (a flygskam a repülőutak környezetszennyező hatása miatti szégyenérzetre utal), egyik korábbi podcastünkben pedig mi is beszélgettünk arról, miért érdemes többek között az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású közlekedési eszközt választani a repülés helyett. Most további hat indokot mutatunk, miért utazzunk adott esetben inkább vonattal.

A kilátás

Aligha szorul magyarázatra: a lassabban robogó szerelvények hatalmas ablakaiból egészen másként hat a rendkívüli panoráma, nem beszélve olykor a hegyek közé rejtett látványos hidakról, és a természet szinte érinthető közelségéről. Egyik legjobb példa erre az Alpok legszebb részein kanyargó Gleccser Expressz.

A vonaton az Excellence Class utasainak számára garantáltan ablak melletti ülőhelyet biztosítanak, ahonnan zavartalanul élvezhetik a kilátást az út során, ami a Svájc délkeleti részén található St. Moritz és a Matterhorn északi lábánál fellelhető Zermatt városa között vezet végig.

A függetlenség

Mármint abban az értelemben, hogy a repülővel ellentétben a vonaton nem mondják meg, mikor állhatunk fel a helyünkről, mikor kell feltétlenül ülve maradnunk becsatolt biztonsági övvel, és így tovább.

Sokkal lazábban és kényelmesebben tölthetjük el az utazás olykor megerőltető óráit, több hely van a lábunk kinyújtására, és bármikor felpattanhatunk, hogy sétáljunk egy nagyot és aztán iszogassunk – a bárban, merthogy oda is beülhetünk.

Az étkezés

A hosszabb repülőutak alkalmával szolgálnak fel ugyan ételt, amit aztán általában az ölünkben, vagy az előttünk lévő ülés lehajtható asztalkáján fogyasztunk el műanyag villával.

Az étkezőkocsival felszerelt vonatokon viszont az újramelegített, fóliával befedett, porciózott adagok helyett szinte éttermi pompában és kényelemben, nem egyszer sztárséfek kreálmányaiból választhatunk.

Az ismerkedés

A közös étkezés mindig jó alapot teremthet egy kellemes beszélgetéshez, de nem csak a vonat étkezőkocsijában lehet új barátokat szerezni.

Egy hosszabb vonatút alkalmával sok időt tölthetünk el a bárban is, a szomszédos hálófülke lakóival pedig szintén nem nehéz kapcsolatba lépni, ha úgy alakul.

Az állomások

Legtöbbször nem a város legszebb helyei, illetve Insta-kompatibilis szpotjai közé tartoznak a pályaudvarok, de akadnak azért kivételek.

Az energiával teli állomások óriási csarnokai nagy egymásra találások, érkezések, szomorú búcsúk, hosszasan megcsócsált álmok és tervek kezdeteinek vagy végének színhelyei.

Megannyi közülük igazán gyönyörűre és megkapóra sikerült: a Helsinki Central Station épületében például a szecesszió és az úgynevezett finn nemzeti romanticizmus keveredik, Antwerpen Centraal Stationjét pedig katedrálisnak is szokták szólítani, hiszen stílusában és méreteiben inkább hajaz vallási központra, mint egy közlekedési csomópontra. További kedvenceink itt. 

Az út

A nyaralás nem akkor kezdődik, amikor becsekkoltunk a hotelbe, kipakoltuk a bőröndöt, és elfoglaltunk egy napozóágyat a strandon, hanem már a lakásunk ajtajának bezárásától.

A vonatozás az élmény része, nem csak egy eszköz, aminek segítségével elérhetjük vágyott célt.

Ez is érdekelhet:

A világ talán legszebb vonatútjára fölösleges könyvet vinni magunkkal

Megszakítás nélkül hét órán át tart az elbűvölő utazás Oslo és Bergen között.

(Fotók: Belmond, Unsplash, Getty Images, Glacier Express, Pixabay)

kényelem | utazás | vonat | miért | kilátás

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom