Hogyan öli meg a dizájn a marketinget? Marcus Engman-portré

Az IKEA távozó főtervezője kimozdította a céget a komfortzónájából, összehozta a dizájnereket a fogyasztókkal, és megmutatta, miért kell három év egy bögre elkészítéséhez. Most viszont új utakra lép.

Marcus Engman az elmúlt hat évben sikerrel bolondította meg az IKEA-t: a vállalat főtervezőjeként művészeti együttműködést kezdeményezett trópusi bútorgyártóval, vagy éppen Los Angeles-i deszkás tinik inspirálta kollekciót készített.

Röviden: kimozdította az óvatos svéd óriást a minimalista komfortzónájából.

Csakhogy nemrég ő maga is kimozdult a komfortzónájából, kilépett az IKEA-ból, és megalapította a saját cégét, a Skewed Productionst.

A Tom Dixon-tervezte Delaktig kollekció

A Skewed egy dizájncég és egy reklámügynökség furcsa hibridje lesz, amely a termékdizájn segítségével lendít majd az ügyfelei marketingjén. Szóval Engman megtanítaná a cégeket, hogyan tegyék marketinggé a dizájnt, ahelyett, hogy marketingre költenének.

„Ha megfelelően használod a dizájnt és a kommunikációt, az a legjobb marketing, és ehhez nem kell költeni a médiában” – mondja a tervező. Valóban, a dizájn fontos értékesítési ponttá vált, ahogy a fogyasztók egyre tudatosabbak lettek; ma már egy-egy komolyabb vásárlás előtt a legtöbben videókat nézünk, influencerek, szakértők véleményeit tanulmányozzuk, igyekszünk benézni a motorháztető alá.

„Ezért is hiszek az átláthatóságban: ezzel is felkelthetjük az érdeklődést a projektjeink iránt” – mondta Engman, egy másik interjúban pedig az átláthatóság másik okát is elárulta:

„Engedjünk betekintést a folyamatokba – akkor mindenki láthatja majd, mennyire kemény munka ez, hogy miért tart három évig egy egyszerű bögre elkészítése.”

Az egyik fő változtatása az IKEA-nál éppen az átláthatóság előtérbe helyezése volt. 2017 tavaszán, a milánói dizájnfesztiválon egy 3500 m²-es raktárban számtalan interaktív akciót tartottak, többek között személyesen is lehetett találkozni a jól ismert termékek tervezőivel, köztük a dizájn-színtér nemzetközi sztárjaival.

Merthogy az átláthatóság mellett ez volt Engman másik fő újítása: miután 2012-ben kinevezték, azonnal együttműködéseket kezdeményezett a legjobb bútor- és textiltervezőkkel, így került kék-sárga lobogó alá Ilse Crawford, Tom Dixon és Katie Eary.

Milánóban a lehető legközelebb kerülhettek egymáshoz vevők és tervezők

Engman ennél is tovább ment, a Space 10-zel való együttműködés keretében Koppenhágában nyitottak kutatóközpontot, ahol művészek, tervezők és mérnökök prototípusokat teszteltek, de kiállításokat, találkozókat is szerveztek. Megterveztek egy sor prototípus-terméket is, amelyek jó hatással vannak a városi fogyasztók egészségére, jóllétére, és energiatakarékosak is.

A Space 10-labor Koppenhágában

De Engman legalább ennyire büszke arra, hogy minden egyes termék megszületését rendkívül alapos kutatás előzi meg. Ennek a legmeglepőbb részeként a tervezők kis túlzással beköltöztek a fogyasztókhoz, hogy megismerjék az igényeiket. Csaknem mind a kétszázezer alkalmazott végzett „családlátogatásokat”, az eladóktól kezdve a magas pozícióban lévő irodai dolgozókig.

„Nem bízzuk a kutatásainkat nagy cégekre, első kézből szerezzük meg az információkat: dizájnereket, termékfejlesztőket, mérnököket küldünk családokat meglátogatni, hadd beszélgessenek, éljenek kicsit együtt az emberekkel.”

A Space 10-ben lényegében egy lakásban tarthatnak workshopokat

Engman fiatalon, gyakornokként dolgozott már az IKEA-nak, és most sem szakad el teljesen, továbbra is az egyik ügyfele lesz az óriáscég. Akkor mégis miért kellett váltania? „Inkább újat kezdő típus vagyok, mint valamit fenntartó. Azért mentem oda, hogy sok változást vigyek véghez, és ezt megtettem. Ezenkívül még közelebb akartam kerülni a dizájnhoz, annyira, hogy újra magam tervezhessek.”

Ezt még Dixon tervezte, a következő kanapét talán már Engman

Bár az IKEA előtt már volt saját cége, ez most teljesen más lesz. Akkor harminc alkalmazottja volt, a Skewed viszont egyszemélyes show, amelyben egy-egy projekt erejéig köt együttműködéseket különböző szereplőkkel. Azt mondja, ez a modell minden érintettnek igazságosabb lesz, mert megosztja majd a profitot, ahelyett, hogy csak átutalná a megállapított fizetéseket.

Engman tehát levegőhöz jut, rugalmasabb keretek között kezd dolgozni, a változatosság érdekében pedig nagy cégekkel és startupokkal is együttműködne. Mi meg szimplán csak pazar termékeket remélünk az új projekttől.

marcus engman | bútor | nagy sztori | ikea | dizájn

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom