Close
A nyolcvanas években a Mercedes így képzelte az ezredforduló autóját

A nyolcvanas években a Mercedes így képzelte az ezredforduló autóját

Mostanra már tudjuk, hogy nem egészen ez lett az autózás jövője, de több részlet is valóra vált a Mercedes negyven éve bemutatott jövőbemutató prototípusáról, ami a későbbi S osztálynak is ihletet adott.

A hetvenes éveket meghatározó olajválság még éreztette a hatását, amikor Németország pályázatot írt ki a jövő autójának kifejlesztésére, és ebben az Audi és a Volkswagen mellett a Mercedes is részt vett. 1981-ben készültek el az Auto 2000 névre keresztelt projekt prototípusával, ami az akkor még csaknem húsz évre lévő ezredforduló autóját hivatott megjósolni.

1981-re készült el az Auto 2000 prototípusa, amikor Werner Breitschwerdt volt a kutatás-fejlesztési részleg vezetője a Mercedesnél

A pályázat célja egy legfeljebb 2150 kilogramm tömegű, maximum 11 litert fogyasztó, négy személy szállítására képes autó megalkotása volt, és bár ezek az adatok ma már egyszerűen kivitelezhetőnek tűnnek, nagy kihívás elé állították a korabeli mérnököket. A Mercedesnél egy hosszú és lapos limuzint képzeltek el, amely

a dizájnjával már a kilencvenes évek S osztályát vetítette előre.

A ferdehátú karosszériája azonban merőben eltért a megszokott lépcsőshátú formától,

a kedvezőbb aerodinamika érdekében meredeken lecsapott Kamm-formát képzeltek el,

aminek 0,28-os légellenállási együttható lett az eredménye. Szerepe volt ebben a szélvédőoszlopba rejtett ablaktörlőknek és ablakmosónak is.

A prototípust háromféle hajtáslánccal is megtervezték, és mindegyik érdekes.

A 3,8 literes V8-as benzinest nem gondolnánk különösebben takarékosnak, de részterhelésen képes volt a hengerek felét lekapcsolni, ez a technika pedig csak évtizedekkel később vált valóra, és jelenleg is működik a Mercedes nagymotoros modelljeiben.

A 3,3 literes, biturbó V6-os dízelmotor a célként kitűzöttnél jóval takarékosabb lett,

csak 7,5 litert fogyasztott 120 km/h sebességnél, ezzel előrevetítette a turbódízelek későbbi hódítását. A leginnovatívabb azonban a gázturbinás hajtás lett volna, ami könnyű, kompakt, nyomatékos és tiszta üzemű – és még mindig megvalósításra vár.

Az Auto 2000 sok műszaki és formai újdonsága csak egy évtizeddel később, az 1991-től gyártott W 140-es S osztályban vált valóra

Az autóban más fejlesztéseket is tesztelt a Mercedes, például gyalogosbarát lökhárítókat, az első ülésekbe szerelt biztonsági öveket és a hátsó ülésekbe integrált gyermeküléseket. Ha nem is ehhez hasonló formájú autókat gyártottak az ezredfordulón, a Mercedes által épített Auto 2000 hosszú időre meghatározta az autózás fejlődését.

A jövő technikája

A Mercedesnél az S osztály azóta is a legújabb fejlesztéseket kapja meg, amelyek csak később jelennek meg az autóiparban, a sorozat még fényűzőbb változata pedig nemrég mutatkozott be a Maybach emblémájával. A stuttgarti gyártó közben az elektromos autózás jövőjét is valóra váltja, ennek legutóbbi példája az EQA.

nagy sztori | mercedes | auto 2000 | tanulmányautó | prototípus

FOLYTASD EZZEL

Újra büszkén szárnyal a Bentley legendás orrdísze

Ezt a három lejátszási listát pörgesd a kocsiban!

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram