A nyolcvanas években a Mercedes így képzelte az ezredforduló autóját

Mostanra már tudjuk, hogy nem egészen ez lett az autózás jövője, de több részlet is valóra vált a Mercedes negyven éve bemutatott jövőbemutató prototípusáról, ami a későbbi S osztálynak is ihletet adott.

A hetvenes éveket meghatározó olajválság még éreztette a hatását, amikor Németország pályázatot írt ki a jövő autójának kifejlesztésére, és ebben az Audi és a Volkswagen mellett a Mercedes is részt vett. 1981-ben készültek el az Auto 2000 névre keresztelt projekt prototípusával, ami az akkor még csaknem húsz évre lévő ezredforduló autóját hivatott megjósolni.

1981-re készült el az Auto 2000 prototípusa, amikor Werner Breitschwerdt volt a kutatás-fejlesztési részleg vezetője a Mercedesnél

A pályázat célja egy legfeljebb 2150 kilogramm tömegű, maximum 11 litert fogyasztó, négy személy szállítására képes autó megalkotása volt, és bár ezek az adatok ma már egyszerűen kivitelezhetőnek tűnnek, nagy kihívás elé állították a korabeli mérnököket. A Mercedesnél egy hosszú és lapos limuzint képzeltek el, amely

a dizájnjával már a kilencvenes évek S osztályát vetítette előre.

A ferdehátú karosszériája azonban merőben eltért a megszokott lépcsőshátú formától,

a kedvezőbb aerodinamika érdekében meredeken lecsapott Kamm-formát képzeltek el,

aminek 0,28-os légellenállási együttható lett az eredménye. Szerepe volt ebben a szélvédőoszlopba rejtett ablaktörlőknek és ablakmosónak is.

A prototípust háromféle hajtáslánccal is megtervezték, és mindegyik érdekes.

A 3,8 literes V8-as benzinest nem gondolnánk különösebben takarékosnak, de részterhelésen képes volt a hengerek felét lekapcsolni, ez a technika pedig csak évtizedekkel később vált valóra, és jelenleg is működik a Mercedes nagymotoros modelljeiben.

A 3,3 literes, biturbó V6-os dízelmotor a célként kitűzöttnél jóval takarékosabb lett,

csak 7,5 litert fogyasztott 120 km/h sebességnél, ezzel előrevetítette a turbódízelek későbbi hódítását. A leginnovatívabb azonban a gázturbinás hajtás lett volna, ami könnyű, kompakt, nyomatékos és tiszta üzemű – és még mindig megvalósításra vár.

Az Auto 2000 sok műszaki és formai újdonsága csak egy évtizeddel később, az 1991-től gyártott W 140-es S osztályban vált valóra

Az autóban más fejlesztéseket is tesztelt a Mercedes, például gyalogosbarát lökhárítókat, az első ülésekbe szerelt biztonsági öveket és a hátsó ülésekbe integrált gyermeküléseket. Ha nem is ehhez hasonló formájú autókat gyártottak az ezredfordulón, a Mercedes által épített Auto 2000 hosszú időre meghatározta az autózás fejlődését.

A jövő technikája

A Mercedesnél az S osztály azóta is a legújabb fejlesztéseket kapja meg, amelyek csak később jelennek meg az autóiparban, a sorozat még fényűzőbb változata pedig nemrég mutatkozott be a Maybach emblémájával. A stuttgarti gyártó közben az elektromos autózás jövőjét is valóra váltja, ennek legutóbbi példája az EQA.

nagy sztori | prototípus | mercedes | tanulmányautó | mercedes-benz s osztály | auto 2000

FOLYTASD EZZEL

Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva

Sulciová Silvia interjú

Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Ilyen a „havas mindfulness”, avagy 5+1 út a belső békéhez télen
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom