Elsőként az Egyesült Államok városai közül New Yorkban bevezették a dugódíjat. Az autósoknak napi 3600 forintnyit dollárt (azaz pontosan kilencet) kell naponta fizetniük Manhattanben, a 60. utca alatti területen, ahol már üzemelnek is a rendszámfelismerő kamerák. A bevételből célzottan fejlesztik a tömegközlekedést.
New Yorkban hosszú-hosszú ideje napirenden volt a dugódíj (congestion charge) bevezetése, és mint Janno Lieber, a helyi BKK, azaz a Metropolitan Transit Authority (MTA) CEO-ja közölte, vasárnap éjfélkor életbe is lépett. Az autósok számára kilencdolláros, más járműveknek ettől eltérő napi tarifa megfizetését négyszáz forgalmi sávon több mint 1400 kamera figyeli 110 észlelési ponton, több mint nyolcszáz figyelmeztető táblával – írta a BBC.
A fizetős zóna a Central Parktól délre eső területet fedi le, olyan jól ismert helyszínekkel, mint az Empire State Building, a Times Square vagy a Wall Street.
Természetesen New York hírhedt közlekedési problémáinak enyhítése a cél – ahogy írtuk is tavaly, nincsenek elragadtatva a turisták a világ egyik legismertebb látványosságának számító Times Square-től –, nézzük is, mit várnak a rendszertől.
Eleinte mintegy kétszáz milliárd forintnyi (500 millió dollár) éves bevételre számítanak, míg hosszabb távon ennek a duplájára, többek között az emelkedő díjak hatására. Mivel a bevétel a rendszert üzemeltető MTA-é lesz, a szervezet
célzottan fejleszti a tömegközlekedést: felújítják és akadálymentesítik a metróhálózatot, a második sugárút alatti vonalat meg is hosszabbítják, továbbá fejlesztik a buszhálózatot.
A jelenlegi bevételnél jóval nagyobb, mintegy hatezer milliárd forintnak megfelelő 15 milliárd dolláros fejlesztésekről beszélünk, melyet a leendő bevételek terhére kibocsátott kötvények segítségével fedeznek.
Alsó-Manhattan a világ egyik legforgalmasabb területe, ahová naponta mintegy hétszázezer autó, taxi és teherautó özönlik be. Az autók így átlagosan csak tizenegy kilométer/órás sebességgel tudnak haladni, és még ez is egyre lassul. A buszok sebessége 2010 óta huszonnyolc százalékkal csökkent, és a New York-iak évente átlagosan 117 órát vesztegetnek el a dugóban ülve, ami egy becslés szerint közel kétezer dollárjukba (körülbelül 690 ezer forint) kerül a kieső munkaidő és egyéb költségek miatt. A forgalmi adatokat elemző INRIX adatai alapján New York City tavaly és tavalyelőtt is a világ legzsúfoltabb városa volt.
A most bevezetett díj háromévente emelkedik majd (2028-tól 12, 2031-től 15 dollár lesz), taxi vagy Uber használatakor az utasok fizetnek 0,75-1,5 dollárt, illetve a szociálisan rászorulók és a mozgáskorlátozottak kedvezményt kapnak majd.
A dugódíj a remények szerint naponta legalább tíz százaékkal csökkenti a belvárosba behajtó járművek számát, és öt százalékkal a zónán belül megtett kilométerek számát.
New York példáját más nagyvárosok is követhetik, de előzményei is vannak, például ezen az 5+1 autómentes helyszínen már most is kiszakadhatsz az állandó szmogfelhőből.
(Forrás: BBC, fotók: Unsplash, nyitókép: Csúcsforgalom a Brooklyn Bridge-en)
tömegközlekedés | new york | utazás | dugó | brooklyn bridge
Luxus ízek, felejthetetlen pillanatok – Így válassz tökéletes szeszes italt karácsonyra
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!